islav. „Prvýkrát som si cez internet kúpil pred rokom grafickú kartu do počítača, ktorá sa na Slovensku nedala zohnať. Vtedy som si ani nezisťoval, či je to dôveryhodný obchod, lebo kontakt naň som našiel v počítačovom časopise. Tovar mi do týždňa priniesol kuriér a môžem povedať, že transakcia splnila moje očakávania. Cez internet som kupoval aj MP3 prehrávač. Ten som si dal poslať poštou. Sklamalo ma, že pošta mi neoznámila doručenie tovaru, sám som si musel zisťovať, či mi niečo prišlo.“ Ako ďalej hovorí, z ďalšieho internetového obchodu si ešte objednal aj pamäte do počítača. „Tie mi prišli do dvoch dní, ale keďže obchod žiadal dopredu peniaze, overil som si ho v obchodnom registri.“ Branislav si pochvaľuje rýchlosť a spoľahlivosť internetových obchodov, nezanedbateľná nie je ani dobrá cena. „Napríklad pamäť, ktorú som zháňal do svojho počítača, stojí bežne v špecializovaných predajniach 3960 korún, cez internet som ju zohnal za 3200 korún. Navštívil som viacero stránok a vybral si tam, kde rovnaký tovar ponúkali za menej peňazí,“ zdôrazňuje fakt, že pri „chodení“ z obchodu do obchodu nespravil ani krok a ušetril množstvo času i peňazí.
Dobré skúsenosti má aj stredoškolák Vladislav, ktorý si prostredníctvom internetu objednal prepojovací kábel na Game box. „V Žiari sa také niečo nedá kúpiť a cestovať kvôli tomu do iného mesta sa mi pri súčasnom cestovnom neoplatilo. Preto som to riešil cez internet a môžem povedať, že som spokojný. Nákupy vo virtuálnych obchodoch budem určite využívať aj v budúcnosti,“ tvrdí Vladislav, ktorému sa najviac pozdáva, že nemusí behať po obchodoch, vystávať v radoch a nakoniec zistiť, že aj tak nemajú to, čo hľadá... O nakupovaní cez internet sa pozitívne vyjadrili aj ďalší Žiarčania. Viacerí z nich ľutujú, že túto možnosť nevyužili už oveľa skôr. Tovar si dávajú najčastejšie priniesť kuriérom.
„Najdôležitejšie je nakupovať tovar v overených internetových obchodoch. Takéto e-shopy majú na svojej stránke uvedené kontaktné údaje, teda telefónne číslo, mailovú adresu, IČO, IČO DPH, prostredníctvom ktorých si môžeme zistiť, kto vlastní takýto obchod či odkedy je internetový obchod na trhu, ale aj obchodné a reklamačné podmienky alebo cenník poskytovaných služieb, napríklad dopravy tovaru,“ hovorí Tomáš Richter, spolumajiteľ spoločnosti, ktorá prevádzkuje viacero internetových obchodov nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. „Naozaj dobré internetové obchody svojim zákazníkom ponúknu okrem tovaru aj pridanú hodnotu. Môže to byť napríklad možnosť nákupu na splátky, vyhľadávanie podľa parametrov, záruka vo všetkých autorizovaných servisoch či zvolenie si dodania tovaru – kuriérskou službou, priamym vyzdvihnutím na pobočke internetového obchodu alebo na pošte. Samozrejmosťou je dodanie daňového dokladu či ponuka tovaru výhradne od autorizovaných distributérov.“
Ako nakupovať?
Obchodný riaditeľ najväčšieho a najvyhľadávanejšieho internetového obchodu na Slovensku Pavel Gall nám povedal presné kroky, ako nakupovať tovar z ponuky internetového obchodu:
• Po zadaní adresy internetového obchodu sa dostanete na úvodnú stránku.
• V kolónke „Vyhľadávanie“ si zvolíte kategóriu produktu, o ktorý máte záujem. Ak by ste si nevedeli vybrať, stačí kliknúť na „Rozšírené vyhľadávanie“. Výberom kategórie daného tovaru sa objaví ponuka z viacerých značiek. Určením konkrétnej značky sa ukáže ponúkaný tovar. Jedným kliknutím na tovar sa ukáže detail. Uvidíte: obrázok tovaru, cenu, príslušenstvo, ponuku alternatívnych produktov a parametre produktu.
• Ak kliknete na „Viac informácií“, získate podrobnú špecifikáciu tovaru.
• Ak ste si už tovar vybrali a chceli by ste ho kúpiť, odkliknete symbol „Do košíka“. Následne sa vám zobrazí správa o vložení požadovaného množstva do košíka, v pravom hornom rohu sa zmení údaj o stave košíka. Potom môžete pokračovať v nákupe.
Okrem vybraného tovaru si môžete do košíka umiestniť aj príslušenstvo k výrobku. Stačí, ak kliknete na ikonu košíka v pravom hornom rohu. Rovnako si tu môžete kedykoľvek počas nákupu cez internet skontrolovať jeho obsah, pridať, či naopak vymazať kupovaný tovar.
• Ak máte nejaké nejasnosti, či sa len chcete informovať o objednávke, či tovaroch, kliknite na „Opýtať sa predavača“ a pošlite elektronickú otázku, prípadne ho kontaktujte telefonicky.
• Formulár na vyplnenie, ktorý sa zobrazí po skončení nakupovania, sa zobrazuje len prvozákazníkom, ktorí si zvolili „Nakupujem u vás prvýkrát“. Je potrebné vyplniť meno a adresu, prípadne sídlo firmy a jej fakturačné údaje (ak chcete mať tieto údaje na fakúre). Samozrejmosťou je uvedenie telefonického kontaktu, pretože naň budete kontaktovaní a budú s vami dohodnuté detaily objednávky a záväzné potvrdenie objednávky.
• Ďalej si zvolíte „Spôsob platby“. Vybrať si môžete medzi platbou v hotovosti, platbou bankou, splátkovým predajom, platbou dobierkou. Môžete si rovnako zvoliť spôsob doručenia tovaru - osobné prevzatie, doprava kuriérom, expresné doručenie kuriérom alebo poštou.
• Kliknutím na „Odoslať objednávku“ je vaša objednávka zaslaná na vybavenie. Na uvedený telefón sa ozve predavač najneskôr do 48 hodín cez pracovný deň, väčšinou však do niekoľkých desiatok minút.
• Ak by ste chceli vedieť informácie o dostupnosti vami kupovaného tovaru alebo o termíne skoršieho doručenia, môžete kontaktovať obchodníkov prostredníctvom telefonickej linky alebo e-mailovej adresy.
Pavel Gall ešte dodáva, že ak máme stále nejasnosti pri nákupe cez internet, nemusíme sa báť zavolať na kontaktnú infolinku. V každom lepšom internetovom obchode by nám mali ochotne a predovšetkým odborne poradiť školení predavači.
Mnoho ľudí internetový obchod nevyužíva aj preto, lebo sa obáva podvodu. Neveria kvalite tovaru a boja sa aj o svoje peniaze. „Tieto obavy sú neopodstatnené,“ hovorí Tomáš Richter. „Tovar je vždy kvalitne zabalený a poistený proti poškodeniu. Zákazník má vždy možnosť skontrolovať obal dodaného tovaru a v prípade akýchkoľvek známok poškodenia zásielku neprevziať. Aj spôsob platby si zákazník určujete sám. Na výber má hneď niekoľko možností – platbu pri prebratí tovaru - dobierkou, platbu v hotovosti, platbu bankovým prevodom s následným dodaním tovaru, či platbu formou spotrebiteľského úveru – splátkovým predajom.“
Čo všetko si už dnes môžete kúpiť cez internet?
Okrem digitálnej audio-video techniky, digitálnych fotoaparátov, mobilných telefónov a príslušenstva, techniky pre dom a záhradu, auto-moto potrieb, PC produktov sú to aj športové potreby, detské autosedačky, parfumy, hodinky, ale aj prípravky vhodné na starostlivosť o telo, knihy, filmy a hudba na CD a DVD, lístky na rôzne kultúrne podujatia či dovolenka.
V skratke sa dá zhrnúť, že nákup cez internet ponúka rovnaké záruky a možnosti, dokonca aj právnu ochranu spotrebiteľa ako klasické nakupovanie v kamennom obchode. Pozitívom je aj možnosť rozsiahleho parametrického vyhľadávania, online poradenstvo či možnosť výberu dodania tovaru a platby. Ale okrem toho je lacnejší a pohodlnejší. Tak prečo ho nevyskúšať!?