a náročné učenie. Takže skúste začať od toho najjednoduchšieho.
KYSLÍK
Hovoriť o vyvetranej miestnosti môže znieť ako banalita a zbytočnosť, ale ľudia na to stále často zabúdajú. Kyslík pomáha mozgovým bunkám fungovať, keď chýba, nebudú mozgové bunky správne fungovať, nech by ste robili čokoľvek. Skúsili ste sa niekedy učiť v prírode? Pomáha to.
TEPLOTA
V prekúrenej miestnosti budete mať chuť skôr relaxovať a spať ako sústrediť sa na učenie. V miestnosti, kde je veľká zima, budete len myslieť na horúci čaj a posteľ. Takže správna teplota je takisto veľmi dôležitá.
VODA, VÝŽIVA
Mozog pre svoju činnosť potrebuje dostatok tekutín a dostatočnú výživu. Pite veľa vody, minerálok, ovocných alebo bylinkových čajov (pozor na bylinky, ktoré majú utlmujúci účinok). Pozor na kávu. Vo veľkom množstve skôr škodí ako pomáha. Dobré je jesť oriešky (nie arašidy), kokos, sušené ovocie, zabezpečiť si prísun vitamínu C, B, minerály. Jedzte primerane. Ak sa prejete, zrejme sa vám bude chcieť spať. Škvŕkanie v žalúdku však vašu pozornosť venovanú učeniu nijako nezlepší.
ODPOĆINOK
Ćas na učenie si dôkladne rozdeľte a vyhraďte si priestor aj pre odpočinok. Pri učení sa zapája najmä ľavá mozgová hemisféra. Preto je z času na čas potrebné nechať ľavú hemisféru odpočívať a zapojiť pravú. Tá zväčša funguje pri fyzickej činnosti. Takže krátke cvičenie, umytie riadu, vysypanie smetí pomáha naozaj si oddýchnuť od učenia. Zbytočne si budete dávať pauzu, pokiaľ ju strávite pozeraním televízie, čítaním knihy alebo podobne.
HUDBA
Mnohí ľudia si zvykli učiť sa s hudbou v pozadí. Opäť tu existujú individuálne odlišnosti, v zásade však platí, že pokojná a tichá hudba môže byť napomáhajúca alebo neutrálna, rušná hudba, hudba pre poslucháča známa (teda napr. vaše obľúbené CD), alebo hudba vyvolávajúca „chuť tancovať“ je skôr rušivá. Môže na jednej strane napomáhať udržať bdelosť, ale na strane druhej núti človeka rozdeľovať pozornosť minimálne na dve veci – na učenie a na hudbu. Preto tí, ktorí ste zvyknutí počúvať pri učení hudbu, zamyslite sa nad tým, či naozaj hudbe nevenujete príliš veľa pozornosti, či vám pri učení skutočne pomáha alebo skôr ruší. Skúste si ju občas vypnúť, alebo zmeňte štýl počúvanej hudby a pozorujte, či sa niečo na vašom učení zmení. A v žiadnom prípade nepočúvajte hovorené slovo (teda rádio).
PRIESTOR, SVETLO
Ku kvalitnému učeniu neodmysliteľne patrí dostatok správneho osvetlenia a dostatok priestoru (ak sa učíte z väčšieho množstva materiálov – kniha, poznámky, články – rozložte si ich tak, aby ste ich mali po ruke a nemuseli ste ich hľadať).
RÁNO ALEBO VEĆER
Niektorým ľuďom vyhovuje učiť sa ráno, iným cez deň alebo celú noc.
Ranné vstávanie – mozog je čerstvý, oddýchnutý, ľahšie si učivo zapamätáte. Na druhej strane, môžete prísť do školy už unavení a po celom dni v škole zistíte, že večer si už takmer nič z ráno naučeného nepamätáte.
Hneď po škole – učenie máte rýchlo z krku, nemusíte zaťažovať svoju myseľ neustálymi myšlienkami na to, čo vás ešte čaká. Je príjemný pocit mať večer voľno. Negatívom však je, že pokiaľ nemáte silnú vnútornú disciplínu, určite vám bude vnútorný hlas hovoriť „Netráp sa, veď do večera je ďaleko, ešte máš kopu času“ a to môže spôsobiť, že sa aj tak budete učiť až večer.
Večer – všetko, čo sa naučíte, sa vám počas spánku ľahšie a na dlhšiu dobu v hlave uloží. V noci na vás nebudú vplývať rôzne rušivé vplyvy, ktoré by mohli naučené informácie prekryť. Na druhej strane, budete mať za sebou celý deň plný zážitkov a informácií, budete unavení a učenie pôjde pomalšie a ťažšie. Zvážte preto všetky pre a proti, zamyslite sa nad svojím denným rytmom (kedy sa vám učí najľahšie) a podľa toho si vyberte ten správny čas.