Podľa informátorov inštitúcie sa v budove úradu práce buduje kancelária prvého kontaktu. Aj o tom, čo bude jej cieľom, sa zhovárame s riaditeľom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Banskej Štiavnici Pavlom Balžankom.
- Ako vznikol nápad zrealizovať v budove detašovaného pracoviska Úradu práce v Žiari nad Hronom kanceláriu prvého kontaktu? Je to štandardné aj v iných pracoviskách v regióne, alebo je Žiar nad Hronom prvý?
- Kancelárie prvého kontaktu sa zriaďovali pilotne na základe metodického usmernenia Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave, vo vybratých sídlach úradov práce. Na základe výsledkov jednotlivých analýz overovania pilotnej etapy (prínos pre klientov, prieskum ich spokojnosti s rozsahom, dostupnosťou a kvalitou poskytovaných služieb) sa od 1. júna začali postupne zriaďovať tieto kancelárie vo všetkých sídlach územných úradov. Na základe usmernení bolo možné zrealizovať v rámci územného obvodu úradu len jednu kanceláriu prvého kontaktu. Do úvahy prichádzali možnosti zriadiť kanceláriu v pracoviskách v Banskej Štiavnici, Žarnovici alebo v Žiari nad Hronom.
Pracovisko v Žiari nad Hronom sídli v budove, ktorá je rozdelená na dve časti so samostatnými vchodmi, pričom výkon štátnej správy v oblasti služieb zamestnanosti a sociálnych vecí a rodiny sa realizuje prakticky v jednej časti, nerušene od výkonu štátnej správy ostatných inštitúcií. Zatiaľ sídlo územného úradu v Banskej Štiavnici a úradu v Žarnovici takúto podmienku nespĺňajú. Budovy majú jeden vchod a sídlia v nich viaceré inštitúcie. Je vysoký predpoklad, že pokiaľ by kancelária bola zriadená v niektorom z nich, navštevovali by ju klienti bez rozdielu, ktorú príslušnú inštitúciu chcú navštíviť. Takúto skúsenosť majú aj úrady, v ktorých už v rámci pilotného overovania boli zriadené kancelárie vo vstupných priestoroch budovy, kde sídlia aj iné inštitúcie. Keďže kancelária prvého kontaktu má slúžiť klientom na poskytovanie informácií z oblasti SZ a SVaR, zo spomenutých dôvodov padlo rozhodnutie v prospech pracoviska v Žiari nad Hronom, čo je zároveň aj odpoveď na druhú časť otázky.
- Kedy ste s realizáciou začali, s akým nákladom a termínom ukončenia?
- S realizáciou samotnej prestavby sa začalo 14. augusta. Tá spočívala v úprave vchodu do miestnosti situovanej takmer vo vstupných priestoroch detašovaného pracoviska tak, aby mal klient priamy prístup. Náklady nemáme presne vyčíslené, sú minimálne, pretože práce súvisiace so zriadením tohto pracoviska sme riešili svojpomocne. Rekonštrukčné práce sú ukončené a otvorenie závisí od zariadenia vhodným kancelárskym nábytkom. Predpoklad je, že kancelária prvého kontaktu sa sprístupní verejnosti už začiatkom októbra.
- Čo všetko bude v tejto kancelárii?
- Kancelária prvého kontaktu bude zariadená štandardne, t.j. vhodným kancelárskym nábytkom pre poskytovanie informácií (pracovný stôl, resp. pult), stoličky pre zamestnancov a klientov, police pre umiestnenie tlačeného materiálu (letáky, brožúry), a výpočtovou technikou s pripojením na internet, ktorá však bude fyzicky prístupná len pre zamestnancov úradu, a to na vyhľadávanie potrebných informácii z príslušných databáz.
(Pozn. Priamy prístup klientov na internet z dôvodu vyhľadávania voľných pracovných miest je už v súčasnosti možný v Informačno – poradenskom stredisku zriadenom na prízemí č. dv. 8.)
- Čo od tejto prestavby Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny očakáva?
- Očakáva predovšetkým zvýšenie informovanosti klientov o činnosti úradov práce, zjednodušenie a urýchlenie výkonu štátnej správy v oblasti služieb zamestnanosti a sociálnych vecí a rodiny. Zamestnancami budú poskytované informácie všeobecného charakteru (nepodliehajúce častým zmenám), napr. podmienky zaradenia klienta do evidencie nezamestnaných, nárok na rodinný prídavok a na iné štátne dávky atď., ako aj variabilné informácie z oblasti poskytovaných služieb zamestnanosti a z oblasti sociálnych vecí a rodiny.