Štátna cesta I/51 vedúca cez Hornú Seč komplikuje život jej obyvateľom. Dostať sa na druhú stranu najmä ráno, keď je hustá premávka, im trvá aj desať minút. Veľkou pomocou im nie sú ani priechody pre chodcov. „Autá tu chodia veľmi rýchlo, vysoko prekračujú povolenú 60-kilometrovú rýchlosť. Často sa stáva, že niekoho zrazia. Pred ôsmimi rokmi tu ráno osobné auto zabilo starú pani. Vodič sa ponáhľal na zabíjačku,“ hovorí Hornosečan Jozef. S jeho slovami súhlasí aj kamarát Mário, ktorý dodáva, že rýchlosť by tu mala byť obmedzená na štyridsiatku, aby vodiči išlo aspoň šesťdesiatkou a nie stovkou. Spomaliť ich neprinúti ani veľká značka na začiatku obce, upozorňujúca na potenciálny radar.
Veľká rýchlosť na poloprázdnej večernej ceste, ktorú minulý týždeň obmedzovala rekonštrukcia železničného priecestia, a nepozornosť vodičov bola príčinou aj troch nehôd. Stali sa na tom istom mieste v priebehu štyroch hodín. „Vodiči nerešpektovali dopravné značenie, ktoré upozorňovalo na obchádzku, zvislú značku Slepá ulica a ani zátarasu so svetelnou signalizáciou,“ vysvetľuje príčiny nočných dopravných nehôd Renáta Čuháková, zástupkyňa nitrianskeho policajného hovorcu.
A ako k nehodám došlo? Prvé dve sa stali tesne za sebou v utorok 26. septembra o 20.20 hodine. Podľa policajných správ 51-ročný vodič Škody Superb prehliadol dopravné značenie, v čoho dôsledku vošiel na rekonštruované železničné priecestie a poškodil si podvozok vozidla. Po chvíli 40-ročný vodič taktiež nabehol na železničné priecestie, cez ktoré prešiel do priekopy, kde sa s vozidlom Opel Vectra prevrátil na strechu, pričom narazil do zadnej časti Škody. Na oboch autách vznikla škoda 300-tisíc korún.
Identická nehoda sa odohrala aj o pár hodín neskôr. Desať minút po polnoci viedol 28-ročný vodič vozidlo Renault Kangoo po tej istej ceste. Taktiež prehliadol dopravné značenie, s vozidlom vošiel na opravované železničné priecestie, na ktorom poškodil nápravy vozidla. Následne auto vošlo do priekopy, prevrátilo sa cez strechu a zostalo na ľavom boku. Škoda bola odhadnutá na 100-tisíc korún. Ani pri jednej z nehôd k zraneniam osôb nedošlo. Alkohol u vodičov nebol zistený.
Pretože vodiči nerešpektovali dopravné značenie a spôsobili nehodu, boli podľa slov R. Čuhákovej pokutovaní. Či bola zátarasa so svetelnou signalizáciou v čase nehôd na svojom mieste, nie je jasné. Podľa informácií istého Hornosečana, sa tento pár minút po desiatej večer vracal domov z práce z Levíc na bicykli. Na priecestí videl dopravnú nehodu a okolo hasičov a policajtov. Tesne pred dedinou zbadal z bicykla zátarasu, ktorá bola hodená v jarku a svetlá blikali smerom do zeme. Spolu s kolegom ju vrátili na cestu. Pretože zátarasa na ceste nebola, k železničnému priecestiu sa dostal aj jeden kamión, ktorý potom späť cúval takmer hodinu. Keby bola zátarasa na mieste, možno by vodiči v noci mali väčšiu šancu zaregistrovať obchádzku, ktorá bola podľa obyvateľov obce dosť slabo vyznačená. Kto blikajúcu zábranu z cesty odstránil do jarku, nie je jasné. Napriek tomu polícia namieta, že podľa dopravných predpisov je pre vodičov prvoradé zvislé dopravné značenie, zábrana je až druhoradá.
JANA NÉMETHOVÁ