
- Mohli by ste sa nám v úvode predstaviť?
- Pôvodným povolaním som vojak z povolania. Žijem v Žarnovici, som šťastne ženatý – už 24 rokov a mám dve deti. Po ukončení Vojenskej akadémie v Bratislave som pôsobil ako dôstojník v rôznych funkciách ešte v bývalej ČSĽA.
Pred nástupom do funkcie prednostu Obvodného úradu v Žiari nad Hronom som pracoval ako konateľ v malej súkromnej firme, ale skôr si moju osobu môžu pamätať obyvatelia okresu Žarnovica z pôsobenia vo funkcii prednostu Okresného úradu v Žarnovici v rokoch l998 – 2003.
- Ako ste prijali správu o menovaní do funkcie prednostu Obvodného úradu v Žiari nad Hronom ?
- Celkom vyrovnane. Viem, čo takáto práca obnáša. Je to aj príjemný pocit, že moje pôsobenie a prácu, ktorú som odviedol pri predchádzajúcom pôsobení na Okresnom úrade v Žarnovici, pozitívne vnímajú mnohí ľudia, medzi nimi aj takí, ktorí mohli ovplyvniť moje nominovanie do súčasnej funkcie. Človeka to poteší, som vďačný za dôveru a budem sa snažiť ju nestratiť.
- Aké budú vaše prvé kroky v úrade, resp. čo ste už absolvovali?
V prvom rade sa snažím zistiť, čo sa zmenilo v štátnej správe od doby, ako som v nej naposledy pôsobil. Zatiaľ môžem skonštatovať, že tie zmeny, ktorými prešla štátna správa, jemne povedané, neboli „šťastné“. Chýba v nich systémovosť, racionalita a logicky aj efektívnosť. Aj z týchto dôvodov sa snažím v krátkej dobe navštíviť rozhodujúcich funkcionárov samosprávy (ZMOS, primátor, starosta) okresov v pôsobnosti úradu a vymeniť si s nimi názory na spoluprácu, prípadne ďalší vývoj a smerovanie reorganizácie štátnej správy. Výsledná podoba štátnej správy by mala byť jednoznačne v prospech občana.
- V akom stave ste prebrali úrad? Čo je treba prioritne riešiť ?
- Úrad som prebral v takom stave, v akom sa môže nachádzať po niekoľkých „nešťastných“ zásahoch reformátorov a reorganizátorov štátnej správy od roku 2002. V takejto podobe úrad pôsobí dojmom, že je to úrad pre úrad a nie pre občana. Za to nemôžu zamestnanci tohto úradu, tí si väčšinou úlohy zodpovedne plnia, ale kompetentné orgány (rezorty, vláda). Iba tieto orgány môžu rozhodnúť o forme a obsahu práce nižších stupňov štátnej správy tak, aby vyhovovala potrebám a bola zmysluplná.
- Chystáte aj nejaké personálne zmeny?
- To je predčasná otázka. Zákon o štátnej službe stanovuje, za akých podmienok je vykonávaná. V súčasnej podobe organizácie štátnej správy sú tieto kompetencie na krajskom úrade a jeho služobnom úrade.
Je predsa prirodzenou povinnosťou nadriadeného pri zistení nedostatkov vo výkone práce podriadených, aby zjednal nápravu i za cenu personálnych zmien. Ale ešte raz opakujem, je to predčasná otázka.
- Na predstavovaní v piatok ste hovorili o pripravovaných zmenách v inštitúcii obvodných úradov. Môžete konkrétne – čoho sa týkajú?
- V predchádzajúcich odpovediach som naznačil čiastočne odpoveď aj na túto otázku. Stav a súčasná podoba štátnej správy je nevyhovujúca. Je dobré, že si to vláda uvedomuje a hľadá možné riešenia. Predmetom analýzy jednotlivých rezortov je niekoľko alternatív reorganizácie štátnej správy. V súčasnosti je už rozhodnuté o zrušení krajských úradov, zvažujú sa alternatívy aj integrovanej štátnej správy – ľudovo povedané „všetko pod jednou strechou“. Tak, ako na to boli občania v minulosti zvyknutí. V praxi to znamená zánik niektorých úradov tzv. špecializovanej štátnej správy, ktorej vznik ja osobne považujem za krok späť pri úsilí priblížiť štátnu správu občanovi a hlavne zjednodušiť jeho komunikáciu s úradom v prípade potreby občana. Toto je v súčasnosti veľká výzva pre zodpovedných pracovníkov na všetkých úrovniach štátnej správy (samozrejme aj pre mňa) a hlavne centrálnej exekutívy.