Nedeľa, 14. august, 2022 | Meniny má Mojmír

Pred 110 rokmi prešiel naším regiónom prvý vlak na trati Hronská Dúbrava – Levice

Bola tu vybudovaná železničná trať a celá oblasť sa stala prístupnejšou pre rozvoj priemyslu. O výstavbe trate bolo rozhodnuté prijatím špeciálneho zákona v Budapešti v máji 1895, vzápätí sa začalo vysokým tempom s výstavbou trate, ktorá bola už o 17 mesi

acov spojazdnená. Dĺžka trate je 66,6 km a je po stavebnej a realizačnej stránke hodnotená ako náročná údolná trať z dôvodov najmä vysokých nákladov na pozemky, vysokých nákladov na vybudovanie železničného spodku (železničnej trate), ale aj zložitých pomerov pri realizácii zemných a kamenárskych prác, ďalej veľkým množstvom mostov s rozporom nad dva metre. Nezanedbateľný bol aj počet železničných staníc, ktorých bolo vybudovaných 11, teda každých 6 km. S ohľadom na strategický význam bola trať budovaná podľa drahších noriem používaných pri tratiach druhej triedy.
S akými najväčšími problémami sa pri výstavbe táto trať stretla? Predovšetkým sa núka porovnanie so súčasným rozhodovaním o výstavbe rýchlostnej komunikácie – diaľnice Žiarskou kotlinou. Ani v tom období pred 110 rokmi nebolo rozhodovanie jednoduché. Pôvodne mala ísť trať v oblasti okolo Sv. Kríža pravou stranou Hrona, no občania Lovče odmietli predať svoje pozemky pre železničnú trať, povolnejší boli občania Horných Opatoviec, ktorí tiež do poslednej chvíle váhali, no nakoniec železnici povolili prechod cez svoje pozemky. Samozrejme, že náklady železničnej trate stúpli, bolo potrebné vybudovať o dva mosty cez Hron naviac. Železničná stanica Sv. Kríž bola vybudovaná v katastri obce Ladomer. Nakoniec táto železničná stanica slúžila aj občanom Horných Opatoviec, podľa písomných správ neboli dôrazní, a keď chceli po druhej svetovej vojne svoju železničnú zastávku, museli sa na ňu skladať. Vyzbierali 56 000 Kčs, zvyšok do 402 000 Kčs im doplatil štát. Prvý vlak sa tu zastavil 15. mája 1949.
Prečo však vznikol taký odpor proti železničnej trati? Predovšetkým to boli ekonomické dôvody obyvateľstva, ktoré sa profesne preorientovalo na povozníctvo a pltiarstvo a občania si uvedomovali, že vybudovaním železnice svoju prácu stratia. Veď len v H. Opatovciach chovali 250 koní, prácu neskôr stratili aj paholkovia u bohatších roľníkov, ktorí sa o kone starali. Je pravda, že počas výstavby trate boli zárobky veľmi dobré, no neskôr už povoznícka práca nebola potrebná. Na druhej strane tradičné výrobky nášho regiónu - mlynské kamene, sa začali prepravovať železnicou, čo napríklad výrobni v Novej Bani umožnilo rozšíriť vývoz do Juhoslávie, Rumunska a na Ukrajinu. Pre Hliník nad Hronom vznikol výborný odbyt na ryolitové kvádre, ktoré boli použité pri výstavbe trate. Mestská rada Žarnovica zasa rozhodla o nákupe akcií a tak sa priamo zúčastnila financovania výstavby trate.
Najťažším úsekom trate bola skala pri Rudne nad Hronom. Zo skaly bolo potrebné odstreliť značnú časť, aby mohla popri Hrone prechádzať železničná trať. Skalu odstreľovali talianski odborníci a tu došlo aj k smrteľnej nehode, pri ktorej zahynul jeden človek. Samotné Rudno si tiež nedokázalo zabezpečiť železničnú stanicu, lebo nikto nechcel zaplatiť vybudovanie mosta a železničná stanica bola vybudovaná na katastrálnom území Novej Bane (novú zastávku si vybudovali občania až v roku 1976). Rozšírenie odstrelom si vyžiadala aj Slovenská brána, ktorou opúšťa železničná trať náš región.
Odborné práce pri budovaní trate realizovali najmä talianski odborníci, práve práce súvisiace s mostami a kamenárske práce na úseku Svätý Kríž – Bzenica riadil Leopold Pellegrini, ktorý sa po vybudovaní trate usídlil v Lehôtke pod Brehmi a stal sa propagátorom moderných poľnohospodárskych a stavebných foriem. Prítomnosť zahraničných odborníkov určite zvýšila úroveň ľudí žijúcich v našom regióne. Do cestovného poriadku sa dostali aj naše najznámejšie kúpele Sklené Teplice a Vyhne, ako poznámka pri staniciach v Hliníku a Bzenici, lebo tu bolo potrebné vystúpiť a na kúpeľných hostí čakali povozníci, ktorým táto činnosť zostala.
Železničná trať, ktorá spojila stredné Slovensko so západným, slúži do dnešných čias k prospechu celého regiónu. Dňa 26. mája 1994 prešiel po elektrifikovanej trati prvý vlak s elektrickým rušňom.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Prehľad a automatizácia
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 18 536
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 287
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 837
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 711
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 082
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 3 029
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 831
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 287

Blogy SME

  1. Martin Urmanič: Sulík ako zlý muž koalície
  2. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  3. Štefan Vidlár: TA3: V POLITIKE
  4. Martin Morháč: Prečo ideme v digitalizácii opačným smerom ako ostatní?
  5. Gabriel Daniš: Invázia do bývalého Československa ako paralela s ruskou agresiou na Ukrajine
  6. Věra Tepličková: Lacný Jožko a iné rozprávky (stručný výcuc z tlačovky)
  7. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  8. Martin Červenka: Nie je most ako most
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 101 828
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 480
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 862
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 814
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 6 045
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 764
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 304
  8. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 3 204
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Dobré správy z MY

Stop negatívnym správam. Posielame výber pozitívnych a zaujímavých článkov z rôznych regiónov po celom Slovensku.


11. aug
Novinky z MY regióny.

TOP správy z regiónov: Prehľad najzaujímavejších informácií a najčítanejších správ z MY Regióny v uplynulom týždni.


12. aug
Ilustračná fotografia

V Podhorí opäť tečie voda do vodojemu.


TASR 11. aug
Poštové služby od konca minulého roka chýbajú na prievidzskom sídlisku Kopanice.

Zmeny negatívne zasiahli hlavne seniorov.


10. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Každá jedna obložená misa je originál.


11. aug

Tajomstvo vedela odhaliť dotykom rúk, pohľadom a správnymi otázkami.


Cyril Urban 13. aug

Ak nosíte vodu z potoka vo vedrách, nič sa nedeje, ak využijete čerpadlo bez schválenia, hrozí vám pokuta.


12. aug

Pre Slovákov je zákazník pán, pre Japoncov Boh, upozorňuje na rozdiely Dávid Lehuta.


12. aug

Blogy SME

  1. Martin Urmanič: Sulík ako zlý muž koalície
  2. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  3. Štefan Vidlár: TA3: V POLITIKE
  4. Martin Morháč: Prečo ideme v digitalizácii opačným smerom ako ostatní?
  5. Gabriel Daniš: Invázia do bývalého Československa ako paralela s ruskou agresiou na Ukrajine
  6. Věra Tepličková: Lacný Jožko a iné rozprávky (stručný výcuc z tlačovky)
  7. Martin Sústrik: Legenda o vzniku Európskej Únie
  8. Martin Červenka: Nie je most ako most
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 101 828
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 480
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 862
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 7 814
  5. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 6 045
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 764
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 304
  8. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 3 204
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu