Pred 110 rokmi prešiel naším regiónom prvý vlak na trati Hronská Dúbrava – Levice

Bola tu vybudovaná železničná trať a celá oblasť sa stala prístupnejšou pre rozvoj priemyslu. O výstavbe trate bolo rozhodnuté prijatím špeciálneho zákona v Budapešti v máji 1895, vzápätí sa začalo vysokým tempom s výstavbou trate, ktorá bola už o 17 mesi

acov spojazdnená. Dĺžka trate je 66,6 km a je po stavebnej a realizačnej stránke hodnotená ako náročná údolná trať z dôvodov najmä vysokých nákladov na pozemky, vysokých nákladov na vybudovanie železničného spodku (železničnej trate), ale aj zložitých pomerov pri realizácii zemných a kamenárskych prác, ďalej veľkým množstvom mostov s rozporom nad dva metre. Nezanedbateľný bol aj počet železničných staníc, ktorých bolo vybudovaných 11, teda každých 6 km. S ohľadom na strategický význam bola trať budovaná podľa drahších noriem používaných pri tratiach druhej triedy.
S akými najväčšími problémami sa pri výstavbe táto trať stretla? Predovšetkým sa núka porovnanie so súčasným rozhodovaním o výstavbe rýchlostnej komunikácie – diaľnice Žiarskou kotlinou. Ani v tom období pred 110 rokmi nebolo rozhodovanie jednoduché. Pôvodne mala ísť trať v oblasti okolo Sv. Kríža pravou stranou Hrona, no občania Lovče odmietli predať svoje pozemky pre železničnú trať, povolnejší boli občania Horných Opatoviec, ktorí tiež do poslednej chvíle váhali, no nakoniec železnici povolili prechod cez svoje pozemky. Samozrejme, že náklady železničnej trate stúpli, bolo potrebné vybudovať o dva mosty cez Hron naviac. Železničná stanica Sv. Kríž bola vybudovaná v katastri obce Ladomer. Nakoniec táto železničná stanica slúžila aj občanom Horných Opatoviec, podľa písomných správ neboli dôrazní, a keď chceli po druhej svetovej vojne svoju železničnú zastávku, museli sa na ňu skladať. Vyzbierali 56 000 Kčs, zvyšok do 402 000 Kčs im doplatil štát. Prvý vlak sa tu zastavil 15. mája 1949.
Prečo však vznikol taký odpor proti železničnej trati? Predovšetkým to boli ekonomické dôvody obyvateľstva, ktoré sa profesne preorientovalo na povozníctvo a pltiarstvo a občania si uvedomovali, že vybudovaním železnice svoju prácu stratia. Veď len v H. Opatovciach chovali 250 koní, prácu neskôr stratili aj paholkovia u bohatších roľníkov, ktorí sa o kone starali. Je pravda, že počas výstavby trate boli zárobky veľmi dobré, no neskôr už povoznícka práca nebola potrebná. Na druhej strane tradičné výrobky nášho regiónu - mlynské kamene, sa začali prepravovať železnicou, čo napríklad výrobni v Novej Bani umožnilo rozšíriť vývoz do Juhoslávie, Rumunska a na Ukrajinu. Pre Hliník nad Hronom vznikol výborný odbyt na ryolitové kvádre, ktoré boli použité pri výstavbe trate. Mestská rada Žarnovica zasa rozhodla o nákupe akcií a tak sa priamo zúčastnila financovania výstavby trate.
Najťažším úsekom trate bola skala pri Rudne nad Hronom. Zo skaly bolo potrebné odstreliť značnú časť, aby mohla popri Hrone prechádzať železničná trať. Skalu odstreľovali talianski odborníci a tu došlo aj k smrteľnej nehode, pri ktorej zahynul jeden človek. Samotné Rudno si tiež nedokázalo zabezpečiť železničnú stanicu, lebo nikto nechcel zaplatiť vybudovanie mosta a železničná stanica bola vybudovaná na katastrálnom území Novej Bane (novú zastávku si vybudovali občania až v roku 1976). Rozšírenie odstrelom si vyžiadala aj Slovenská brána, ktorou opúšťa železničná trať náš región.
Odborné práce pri budovaní trate realizovali najmä talianski odborníci, práve práce súvisiace s mostami a kamenárske práce na úseku Svätý Kríž – Bzenica riadil Leopold Pellegrini, ktorý sa po vybudovaní trate usídlil v Lehôtke pod Brehmi a stal sa propagátorom moderných poľnohospodárskych a stavebných foriem. Prítomnosť zahraničných odborníkov určite zvýšila úroveň ľudí žijúcich v našom regióne. Do cestovného poriadku sa dostali aj naše najznámejšie kúpele Sklené Teplice a Vyhne, ako poznámka pri staniciach v Hliníku a Bzenici, lebo tu bolo potrebné vystúpiť a na kúpeľných hostí čakali povozníci, ktorým táto činnosť zostala.
Železničná trať, ktorá spojila stredné Slovensko so západným, slúži do dnešných čias k prospechu celého regiónu. Dňa 26. mája 1994 prešiel po elektrifikovanej trati prvý vlak s elektrickým rušňom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  3. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  5. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  6. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  2. TIPOS spustil novú kampaň
  3. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  4. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  5. S týmto smartfónom ti frajer na dovolenke urobí dokonalé fotky
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  7. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  8. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  1. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 8 903
  2. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 7 769
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 7 030
  4. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 6 887
  5. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 6 223
  6. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 6 199
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 177
  8. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy? 4 126
  1. Rudolf Székely: UPOZORNENIE pre zberateľov pokémon a hokejových kartičiek, retro gamingu a iného...
  2. Radoslav Záhumenský: Tri kríže v Skalitom: Výnimočné miesto, ktoré spája výhľady, pokoj a myšlienku
  3. Marek Martin Dobránsky: Skon komunistu Roberta Fica
  4. Irena Šimuneková: Krivoklátske lúky
  5. Martin Pollák: Ľudáci a boľševici a nádherná tradícia reforiem
  6. Ivan Čáni: Najlepším a najspoľahlivejším mojim „Bohom“ som ja sám.
  7. Ivan Beňovič: Prečo je NATO pre Rusko takým postrachom?
  8. Dalibor Eštočák: Ako ma Putin chce zabiť
  1. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 528
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 16 631
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 926
  4. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 12 772
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 430
  6. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 974
  7. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 624
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 8 655
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Požiar bol pravdepodobne založený úmyselne.


Spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA AUTO, otvorila v Dunajskej Strede trinástu pobočku s kompletnými službami predaje a výkupu.


Slovensko v sebe ukrýva nespočetné množstvo krás, ktoré stojí za to objavovať.


Zažite kopec zábavy s Vlakovou patrolou ZSSK.

Ak máte doma malých objaviteľov, milovníkov vláčikov a veľa energie, máme pre vás tip na sobotu.


  1. Rudolf Székely: UPOZORNENIE pre zberateľov pokémon a hokejových kartičiek, retro gamingu a iného...
  2. Radoslav Záhumenský: Tri kríže v Skalitom: Výnimočné miesto, ktoré spája výhľady, pokoj a myšlienku
  3. Marek Martin Dobránsky: Skon komunistu Roberta Fica
  4. Irena Šimuneková: Krivoklátske lúky
  5. Martin Pollák: Ľudáci a boľševici a nádherná tradícia reforiem
  6. Ivan Čáni: Najlepším a najspoľahlivejším mojim „Bohom“ som ja sám.
  7. Ivan Beňovič: Prečo je NATO pre Rusko takým postrachom?
  8. Dalibor Eštočák: Ako ma Putin chce zabiť
  1. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 17 528
  2. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 16 631
  3. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 12 926
  4. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 12 772
  5. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman 11 430
  6. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 10 974
  7. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 9 624
  8. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 8 655
  1. Marian Nanias: Jadrová energia EÚ - konečne zdravý rozum na obzore.
  2. Marian Nanias: Izrael-Irán-Dnes. Kde a Prečo....
  3. Marcel Rebro: Narodil sa v Gruzínsku, položil život za Ukrajinu
  4. Radko Mačuha: Blahova lampáreň.
  5. Věra Tepličková: Utečú, zamrznú alebo zaútočia?
  6. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  7. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  8. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu