hradnú výchovu je zakotvené v Deklarácii práv dieťaťa. U nás je v platnosti systém náhradnej ústavnej výchovy podporený legislatívou, zákonom NR SR č. 305/2005 Z. z. o sociálno-právnej ochrane a kuratele. Až tento zákon vychádza viac v ústrety dieťaťu zo zlyhávajúcej rodiny, a to v tom, že sa rozširujú možnosti odbornej preventívnej pomoci (Centrum výchovnej a psychologickej prevencie, výchovy v náhradnej rodine, profesionálna náhradná výchova v rodine). V súčasnosti u nás pri zlyhávaní rodiny prevláda systém súdom nariadenej ústavnej, resp. ochrannej výchovy detí a mladistvých, ktorý sa realizuje v špeciálnych výchovných zariadeniach. Medzi ne patria aj detské domovy.
Do histórie mesta Nová Baňa sa detský domov zapísal pred 66 rokmi. Počas tohto dlhého obdobia sa v ňom vystriedalo veľké množstvo chovancov, ktorým sa naše mesto stalo prechodným a niektorým aj trvalým domovom. Počas posledných troch mesiacov lenivú atmosféru prázdninových dní prerušil nezvyčajný ruch, ktorý Novobančania zachytili v blízkom aj vzdialenom okolí domova. Čo sa udialo v tomto prázdninovom čase, opýtali sme sa osoby najpovolanejšej – riaditeľky Detského domova v Novej Bani Marty Tomaškovičovej.
- Pani riaditeľka, čo sa udialo v priebehu letných prázdnin, akými zmenami prešiel detský domov?
- Už v mesiaci marec sme dostali podnet od nášho zriaďovateľa, ktorým je od 1. 1. 2006 Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Banskej Bystrici, na vytypovanie dvoch objektov – domov, ktorými by sa rozšírila kapacita z dôvodu plánovaného rušenia Detského domova v Cerove. To sa aj predbežne uskutočnilo, ale potom proces akoby začal stagnovať. Až v júni padlo definitívne rozhodnutie o kúpe domu na Ul. Nálepkovej č. 13 a Nemocničnej č. 8. Následne sa urobil zápis do katastra a začalo sa s rekonštrukciou domov. Tým sa pre nás začalo naozaj mimoriadne horúce leto, pretože nové deti z Cerova bolo potrebné udomácniť čo najskôr, aby začiatok školského roka bol plynulý. Horko-ťažko sa nám to podarilo, pretože deti sme priviezli až 1. septembra.
- Priamoúmerne s vyšším počtom chovancov, zvýšil sa aj počet zamestnancov?
- V auguste sa uskutočnilo výberové konanie na miesta vychovávateľov – vychovávateliek. Záujem bol naozaj mimoriadne veľký. Prihlásilo sa 61 záujemcov, zúčastnilo sa 50 a prijali sme 9 vychovávateliek a jedného gazdu. Od 1. septembra u nás pracuje 13 pedagogických zamestnancov, 5 prevádzkových, 3 pomocné vychovávateľky, 3 gazdiné, 1 gazda, 4 profesionálni náhradní rodičia. Počet chovancov je 40 detí vo veku od 3 do 18 rokov, z toho 19 nových detí z Cerova a 6 detí máme umiestnených v profe- sionálnych rodinách.
- Pojem vychovávateľ, čiže kvalifikovaný pedagogický pracovník, je verejnosti známy, ale pojem gazda – gazdiná v súvislosti s vaším zariadením už menej...
- Aj detské domovy, ako ostatné výchovné zariadenia, prešli transformáciou. Detský domov dočasne nahrádza dieťaťu jeho prirodzené rodinné prostredie alebo náhradné rodinné prostredie. Okrem nevyhnutnej základnej starostlivosti, ktorou je stravovanie, bývanie, pomoc pri príprave na školské vyučovanie, liečebno-výchovná starostlivosť, poskytuje aj ďalšiu starostlivosť, ktorou je poradenstvo, záujmová, kultúrna, rekreačná a pracovná čínnosť. Sú vytvorené samostatné štyri výchovné skupiny. Každá skupina má vyčlenený rozpočet, ktorý je závislý na celkovom pridelenom rozpočte pre zariadenie a počte detí v skupine (spravidla 10 detí). Skupina si samostatne zabezpečuje nákup potravín, potrieb pre deti (oblečenie, obuv, hygienické a čistiace prostriedky), platí pre deti stravné lístky v školách, cestovné. Zmyslom samostatného hospodárenia je, aby sa priblížila deťom hodnota peňazí, ceny tovarov, aby sa vhodne učili rozvrhnúť si poradie potrieb a aj týmto smerom sa pripravovali na samostatný život. Deti sa primerane spolu podieľajú aj na príprave stravy. Gazda – gazdiná zabezpečujú dobrú úroveň stravovania v skupine a zabezpečujú všetko, čo sa stravovania týka. Na priblíženie, je to ako vedúca školskej jedálne a ešte viac, pretože pôsobí výchovne na deti, úzko s nimi spolupracuje pri rôznych činnostiach týkajúcich sa prípravy stravy. Formou samostatných výchovných skupín pracujeme u nás už od decembra 2002, takže pre nás to nie je nová forma práce, iba sme sa rozšírili z dvoch skupín na štyri.
- Detský domov a verejnosť. Aká je vaša spolupráca?
- Spolupracujeme so školami, ktoré naše deti navštevujú. Sú to MŠ na Ul. Štúrovej, Základná škola Jána Zemana, Špeciálna ZŠ na Hrabinách, Združená stredná škola, Základná umelecká škola, Centrum voľného času, všetko školy v Novej Bani. Našou snahou je zaradiť sa do bežného života mesta, poznávať jeho krásy, históriu a všetko, čo k bežnému životu detí patrí.
- Slovo na záver?
K realite nášho života, bohužiaľ, patrí aj skutočnosť, že nie každému je dopriate vyrastať v rodine – DOMA. U nás, v Novej Bani, našlo prechodný domov 46 detí z rôznych kútov Slovenska. Všetci veľmi dobre vieme, že detstvo si nosíme v sebe celý život a ja pevne verím, že tieto deti, predčasne vytrhnuté z vlastných domovov, nájdu tu, v Novej Bani, aj s prispením novobanskej verejnosti, pokojný domov.