Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Slovensko potrebuje turistický priemysel

Pohľady na rozvoj cestovného ruchu sa rôznia. Dôležité sú názory odborníkov, ktorí sa tejto oblasti venujú dlhšie obdobie a ktorí sa netočia len v polohe teoretickej, ale majú za sebou praktické riešenia. Medzi nich patrí aj Peter Múdry, ktorý sa v Banske

j Štiavnici s tímom ďalších spolupracovníkov podieľa na príprave Programu sociálneho a hospodárskeho rozvoja mesta. Z hľadiska cestovného ruchu, aj na rozvojovom programe banskoštiavnického regiónu. V tíme sú odborníci pôvodom z akadémie vied, ktorí majú know – how na plánovanie cieľavedomého rozvoja turizmu.

- Aký je váš reálny pohľad na cestovný ruch na Slovensku.
- Cestovný ruch na Slovensku má pre svoj rozvoj jednu zásadnú podmienku a tou je príprava produktov, ktoré majú medzinárodnú úroveň. Tieto produkty sú viazané na atraktivity. Keď máme atrakciu a vyrobíme k nej propagáciu v niekoľkojazyčných mutáciách, vyrobím k nej mapku a viem to ponúknuť návštevníkovi, ktorý získa obraz o tom, čo tu môže navštíviť. My sme Štiavnicu a jej okolie spracovali v zmysle marketingovej stratégie cestovného ruchu nadštandardne tak, aby sme návštevníka zdržali na dlhšiu dobu. Vypracovali sme pre neho program na 103 dní. Máme to na veľkej „plachte“, ktorá visí v niektorých štiavnických hoteloch a penziónoch a turisti si z tejto ponuky majú možnosť vybrať. Návštevník, ktorý do mesta príde na jeden – dva dni odrazu zistí, že nie je to len hore – dole mestom, ale možno tu uvidieť krásnu okolitú prírodu, technické a kultúrne pamiatky, zaujímavú architektúru, možno tu navštíviť kultúrne a športové podujatia a zaujímavé turistické trasy, ale aj ochutnať rôzne gurmánske špeciality. Teda, je tu ponuka celého spektra toho, čo mesto a blízke okolie môže poskytnúť. Ide o systémový prístup k návštevníkovi. Prihliadali sme aj na zimné obdobie a totálne mŕtvo a môžeme robiť produkt s medzinárodnými parametrami, ktorý je pomerne lacný. Kúpili sme snežný skúter a pripravujeme každý týždeň 40 km bežkárskych tratí. Záujem u návštevníkov o tieto trate je veľký a teraz ide už len o to, aby sa k nám pridali aj ďalší. Legislatívne je všetko v poriadku, na trate môže prísť niekoľko stoviek ľudí denne. Nedá sa z nich vybočiť, čiže neprichádzajú do úvahy žiadne škody na prírode.
- Štiavnický región má množstvo atrakcií, ktoré, ako ste spomínali, môžu pritiahnuť tisícky domácich a zahraničných návštevníkov. Aká je však realita ich príťažlivosti z hľadiska turizmu a cestovného ruchu?
- Štiavnický región má okolo 400 atrakcií, ktorými je jedinečný na Slovensku. Medzi nimi máme však len asi štyri až päť stacionárnych produktov CR medzinárodnej úrovne. Sú to múzeá so svojimi expozíciami, je to Geopark s vybudovanými trasami a sú to aj kultúrne podujatia ako napríklad Salamander, hudobné, divadelné festivaly, jarmoky, športové podujatia. Časom budú medzi ne patriť aj spomínané bežkárske trate, no treba doriešiť ich propagáciu, treba doriešiť mapky a orientačný systém, sprievodcovský materiál. A aj tu je potrebné, aby sa pridali ďalší podnikatelia a mesto. Zo súkromných peňazí sa to nedá ťahať ďalej.
Už asi v roku 1977 sme na požiadanie vlády vypracovali projekt, ktorý bol predložený Európskej iniciatíve. To je zastúpenie 16 štátov zo strednej Európy, ktoré sa stretáva pri Terste ... a schvaľuje projekty. Náš projekt prešiel po dvoch kolách hodnotenia a bol odporučený na financovanie Európskej banke pre obnovu a rozvoj. Projekt sa volal „Program rozvoja cestovného ruchu v okrese Banská Štiavnica“ a riešil investičný rozvoj. V tomto projekte sme riešili priemysel cestovného ruchu. Náš zámer dnes potvrdila Európska únia, ktorá doporučuje budovať centrá cestovného ruchu s celoročnou prevádzkou a s komplexným vybavením. To sa týka aj väčšiny našich slovenských lyžiarskych centier, ktoré tomuto zatiaľ nezodpovedajú. Projekt bol za sedemdesiat miliónov dolárov, no dnes je už ďaleko väčší. Je tu však jeden problém, že hoci sme komunikovali s Európskou bankou, projekt nám nikto nechcel zaplatiť. Aj napriek tomu sme ho dopracovali a dnes je to najlepšie pripravený projekt na Slovensku pre investičný rozvoj CR.
- V Štiavnici sa v súčasnosti polemizuje aj o tom, či je potrebné vybudovať luxusný päťhviezdičkový hotel s herňami, kasínami a podobne.
- Nikdy by som nekládol otázku, či je potrebný v Štiavnici takýto veľký a luxusný hotel, ktorého projekt rieši aj archeologické nálezisko a kultúrne pamiatky na miestach, kde má stáť a ktorý by bol súčasťou interiéru hotela, čo by prispelo k jeho atraktivite. Náš tím robil teraz aj hospodársko – sociálnu analýzu štiavnického obyvateľstva. Výsledok analýzy ukazuje, že asi 75 percent obyvateľov mesta je na úrovni dôstojnej chudoby. Objekty cestovného ruchu majú využiteľnosť ubytovacej kapacity 22 percent. Je to na úrovni živorenia, odumierania. Majitelia týchto zariadení majú problém prežiť celý rok. Sezóna končí v septembri a do novej turistickej sezóny strovia tie peniažky, ktoré cez leto zarobili. Je to dané aj tým, že návštevníci počas návštevy minú veľmi málo peňazí a čo je podstatné, Štiavnica má málo solventných návštevníkov. Treba tu teda zmeniť zásadný trend ubytovacích kapacít a vybudovať tu sieť štvor - päťhviezdičkových hotelov, aby sme do Štiavnice dostali aj bohatých ľudí, ktorí v obchodoch utŕžia o čosi viacej. Zásadne sa týmto zmení kúpyschopnosť návštevníkov. Preto treba v banskoštiavnickom regióne sieť luxusných hotelov. Bankári z Európskej únie nám rovno povedali: „Ak chcete stavať trojhviezdičkové hotely, na to vám peniaze nedáme.“ A bol tu aj ďalší argument, že jedine bohatí klienti dokážu priniesť a minúť tie peniaze, ktoré bude treba vrátiť. Poviem otvorene, že všetci tí, ktorí sú proti postaveniu spomínaného päťhviezdičkového hotela, sú buď romantici, alebo vôbec nevnímajú sociálno–ekonomickú situáciu v Štiavnici, ktorá nie je mesto, čo má zdravý náboj ekonomickej životaschopnosti, ale je to mesto – rezervácia, nie kultúrna, ale sociálna, ktorá stojí na pokraji rozvoja. Investície do CR prinášajú zvýšenie zamestnanosti, solventnosti, stabilizovanie mladých ľudí, znižujú migráciu za prácou do zahraničia a tvoria rozhodujúci prvok rozvoja. Banská Štiavnica má väčšiu dotáciu financií zo štátu, ako prinášajú dane do štátneho rozpočtu. Je to skoro dvojnásobok. Aj toto je znak ekonomickej depresie. Preto je tu veľa chudobných ľudí. Kto povie, že tu netreba solventnosť, je v podstate človek, ktorý nepozná situáciu v meste a nepatrí do tohto mesta. Takíto ľudia si zrejme neuvedomujú, že ohrozujú vlastnú existenciu. V týchto dňoch bol MsZ prijatý program hospodárskeho, sociálneho a environmentálneho rozvoja, ktorý ako dominantnú prioritu stanovil investičný rozvoj zvyšujúci zamestnanosť a solventnosť obyvateľstva.
- V Štiavnici, najmä počas „Kultúrneho leta“ , sa koná veľké množstvo kultúrno – spoločenských podujatí, na ktorých sa podieľajú nielen mnohé inštitúcie pôsobiace v meste, ale aj veľa dobrovoľníkov. Aký je prínos týchto podujatí pre návštevnosť mesta?
- Z našej analýzy návštevnosti banskoštiavnického regiónu vychádza, že počas letnej sezóny, cez slnečné víkendové dni, do regiónu denne prichádza 25 – 30 tisíc ľudí, ktorých priťahuje voda, príroda, turistika a rekreácia. Za kultúrou prichádza z celkového počtu asi 8 percent. Napríklad na medzinárodné podujatie Capalest, ktoré v meste trvá päť dní, príde na jedno podujatie asi dvesto ľudí. Príďte na Richňavské jazerá, alebo na Počúvadlianske či Kolpašské jazero a nájdete tam počas jedného dňa stovky, až tísíce návštevníkov. V prioritách CR je to tu trochu pomýlené. Obrovská váha pri propagácii sa dáva kultúrnym pamiatkam a pritom podstatnú návštevnosť (90 percent) priťahuje príroda a šport. Preto sa treba zamerať na citlivú výstavbu športových centier v prírode, ktoré tu majú perspektívu, vybaviť ich službami na medzinárodnej úrovni a začať organizovať medzinárodné športové podujatia a súťaže. Napr. na cyklistické podujatie Preteky okolo Slovenska príde okolo 350 ľudí, aj zo zahraničia, no niet ich kde ubytovať. Prídu aj fanúšikovia. A to sú len jedny preteky a trvajú dva dni. Aj tu je ten ťahák na rozvoj Štiavnice. Pokiaľ ide o jazerá, sú tu obrovské rezervy v službách, ich rozsahu a kvalite, v zabezpečení sociálnymi zariadeniami... Chýbajú tu produkty CR a na tie sa treba zamerať. Všetky projekty zamerané na produkty cestovného ruchu zo zdrojov EÚ budú mať „zelenú“ a toho sa treba chytiť. Túto možnosť je potrebné využiť na prípravu produktov a tým aj na akceleráciu CR v tomto regióne.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 740
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 109
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 497
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 165
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 258
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 537
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 257
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 389

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  8. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 859
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 994
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 776
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 059
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 4 000
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 659
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 621
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

MY | TOP správy z regiónov

Prinášame výber TOP správ z regiónov.


14 h
Bývalý primátor Kremnice Miroslav Nárožný.

Mesto viedol štyri volebné obdobia.


17 h
Premiéra filmovej novinky bude už 18. augusta.

Scenár horúcej letnej komédie je založený na skutočných udalostiach.


17. aug
Novinky z MY regióny.

Máme pre vás dve veľmi žiadané novinky, ktoré aktuálne spúšťame na regionálnych weboch MY.


16. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jeden muž zmizol pred 24 rokmi s hotovosťou 665-tisíc korún, na piatich Kysučanov je vydaný európsky zatykač.


18. aug

Obvineného predviedli z hygienických dôvodov v overale.


21 h

Na piatich občanov regiónu je dokonca vydaný aj Európsky zatýkací rozkaz.


20 h

Blogy SME

  1. Ján Chomík: Viva México - čokoláda & káva
  2. Peter Biščo: Smer sa trasie strachom, Hlas žobre, Jankovská plače a ostatní sa modlia všemocnému § 363.
  3. Štefan Vidlár: Málí sa mi, málí
  4. Ján Šeďo: Heger navrhuje o.i. aj tresty za osobné útoky, tvrdí SaS.
  5. Štefan Vidlár: Je suis fan
  6. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  7. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  8. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 859
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 994
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 776
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 698
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 059
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 4 000
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 659
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 621
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu