jú hory-doly, hoci vedia, že z toho nemôžu splniť ani polovicu. Ešte horšie je, keď od svojich klientov vyberú peniaze a tí nakoniec ostanú sedieť doma ľahší o tisíce korún. Podobný prípad sa stal aj manželom Karle a Vladimírovi Rodovým z Ostravy.
S manželmi sme sa stretli v utorok, keď na vlastné náklady pricestovali do Žiaru nad Hronom za majiteľkou cestovnej kancelárie Anna tour. Prečo? „Aby nám na ruku vrátila peniaze. Buď 17 500 slovenských alebo 13 980 českých korún,“ povedali manželia...
„Vlani sa v tejto cestovnej kancelárii objavila lákavá ponuka zájazdu. Veľmi sa nám páčil okruh Gréckom, a tak sme si na internete overili, že kancelária má uzavretú poistku proti úpadku do konca minulého roka,“ začína s vysvetľovaním Karla. „Jedenásteho augusta sme v ostravskej pobočke cestovnej kancelárie zájazd s termínom odchodu 8. októbra v hotovosti zaplatili s tým, že najneskoršie 14 dní pred odchodom dostaneme poštou presné inštrukcie o odchode i pobyte.“
Do odchodu bolo ešte 18 dní, keď sa manželia telefonicky informovali, či sa prihlásilo dosť ľudí a či sa zájazd naozaj uskutoční. Na základe kladnej odpovede a ospravedlnenia sa za neposlané inštrukcie, uzavreli hneď na druhý deň manželia Rodoví poistenie liečebných nákladov v zahraničí v sume 456 českých korún. Veď človek nikdy nevie, čo sa môže stať.
„O tri dni sa nám večer ozvala telefónom majiteľka kancelárie a požiadala nás o pôžičku 300 eur. Dôvod už nie je dôležitý, ale tento telefonát v nás vzbudil podozrenie, že s cestovkou nebude niečo v poriadku,“ pokračujú manželia. „Keďže pokyny nechodili ani v ďalších dňoch, 27. septembra sme zašli do ostravskej pobočky. Na dverách však bolo oznámenie: „Dnes jsem na Slovensku budu tady zítra“. Hneď sme odcestovali do Čadce, kde sa nachádzalo hlavné sídlo kancelárie. Žiaľ, kancelária tam podľa domácich už pol roka neexistuje. Na ďalší deň sme znovu išli do ostravskej pobočky, ale na dverách, kde ešte deň predtým sme si prečítali odkaz, už bol názov inej firmy. Všetky nápisy CK Anna tour zmizli z budovy i z dverí. Zvonček bol odtrhnutý a na klopanie nik nereagoval. Všetky telefónne čísla boli nedostupné...“
Keďže v zmluve o obstaraní zájazdu bolo uvedené, že CK má uzavreté poistenie pre prípad úpadku v Bratislave, obrátili sa manželia na poisťovňu. Aké však bolo ich sklamanie, keď sa na mieste dozvedeli, že cestovka poistku ešte 25. septembra zrušila a plnenie neprichádza do úvahy, lebo poistka nepokryla ani sumu, za ktorú priviezla na Slovensko oklamaných turistov z predchádzajúceho turnusu. „Ona totiž nevyviedla len toto, ale turnus pred nami zaviedla do Grécka a nechala ho tam bez ubytovania, stravy a spiatočnej cesty. Celú cestovku mala poistenú iba na stotisíc a len autobus, ktorý poisťovňa musela poslať do Grécka pre oklamaných rekreantov, vyšiel na 160 000 Sk,“ vysvetlil Vladimír.
A ako pochodili v Žiari nad Hronom, kde má majiteľka CK trvalý pobyt? „Zvonili sme na ňu zospodu, ale vôbec sa nám neozvala. Potom išiel jeden obyvateľ domu, tak sme vošli. Podľa poštovej schránky sme zistili, že býva na najvyššom poschodí. Zazvonili sme pri dverách. Nečakala, že sa tam dostal niekto cudzí a otvorila. Keď nás uvidela, ostala ako obarená. Zase len nariekala, to ona vie. Hotové slzavé údolie. Ale to už na nás neplatí. Ešte 6. októbra, kedy nám pri stretnutí povedala, že nám peniaze vráti do konca roku, sme s ňou mali súcit, ale dnes už nie. Podali sme na ňu trestné oznámenie. Tiež sme sa jej pýtali, koľko podviedla Slovákov, vlastných ľudí, no takmer sa urazila, že to nie, to len v Ostrave. Myslela si, že hlúpych Čechov môže okradnúť,“ dodali oklamaní turisti s tým, že nám to porozprávali len preto, aby už nemohla podviesť ďalších ľudí.
Majiteľku cestovnej kancelárie sme sa aj my pokúšali osloviť. Nám však neotvorila vôbec. Nepodarilo sa nám zistiť ani to, či je doma alebo je niekde odcestovaná. Susedia len krčili plecami.