ávodu, muselo sa tam niečo stať,“ potvrdila nám kolegyňa, ktorá v tom čase tadiaľ prechádzala. V závode však nikto o žiadnej havárii nevedel.
Obrátili sme sa preto na dopravného inžiniera Okresného dopravného inšpektorátu v Žiari nad Hronom Mariána Sikoraia. „Nie, nestala sa žiadna dopravná nehoda, ide čiste o akciu zdravotníkov, možno kondičné jazdy, cvičenie,“ vysvetlil s tým, že polícia sa na nej nezúčastňuje. „Aj my mávame takéto akcie, kde sa preveruje, či ostatní vodiči dodržiavajú povinnosti voči vozidlám s právom prednostnej jazdy, preto je potrebné, aby vodiči tieto cvičenia vždy vnímali s plnou vážnosťou a primerane reagovali.“ Ako dodal, v budúcnosti nevylučuje spoločnú realizáciu podobných cvičení.
Viac svetla do rozruchu spôsobeného húkajúcimi sanitkami vniesla PR manažérka a hovorkyňa spoločnosti Falck Záchranná Jana Pôbišová, pod ktorú patrí aj žiarska stanica záchrannej zdravotníckej služby. „Je pravda, že za každým „húkaním“ sirény sú ľudia, ktorí potrebujú pomoc. Za spoločnosť Falck Záchranná však môžeme obyvateľov Žiaru nad Hronom ubezpečiť, že v piatok nedošlo k žiadnemu nešťastiu,“ vysvetľuje. „Práve naopak, naša spoločnosť organizovala akciu zameranú na preškolenie a preverenie zručností a znalostí vodičov našej záchrannej zdravotnej služby pri výjazdoch.“ Ako ďalej uviedla, cieľom takýchto pravidelných tréningov je zabezpečiť, aby posádka (vodič, záchranár a lekár), ktorá vyráža k závažným, zdraviu a život ohrozujúcim prípadom, dorazila na miesto nešťastia bezpečne a včas. Veď profesionálne zdravotnícke zásahy si vyžadujú predovšetkým dochvíľnosť. Aby pri takýchto tréningoch nebola bežná záchranná zdravotná služba obmedzená, cvičné jazdy si záchranári odkrútili na rezervných vozidlách.
Od hovorkyne sme sa tiež dozvedeli, že každý vodič sanitky (pojazdnej ambulancie) z ich spoločnosti je povinný absolvovať kondičné jazdy s použitím výstražných zariadení a preškolenie dvakrát ročne. „Kondičné jazdy vzhľadom na miestne podmienky a počasie v jednotlivých ročných obdobiach organizujeme spravidla v zimnom a letnom období. Súčasťou preškolenia sú aj testy z pravidiel cestnej premávky a interných smerníc. Každej kondičnej jazdy sa musia povinne zúčastniť okrem vodiča aj členovia posádky. Od začiatku roka sme zatiaľ preškolili a preverili vodičov zo žilinského a martinského regiónu. Všetci uspeli v hodnotení výborne až dobre,” pochválila preverených vodičov.
Nie každý však môže byť vodičom záchrannej zdravotnej služby. Okrem toho, že musí spĺňať zákonné podmienky, ako je vek nad 21 rokov a najmenej dvojročná prax vo vedení vozidla s použitím výstražných zariadení, musí opakovane úspešne absolvovať špecializované psychotesty. „Vodič musí mať aj zdravotnícke vzdelanie, veď v mnohých prípadoch poskytuje aj záchranársku pomoc,“ zdôrazňuje Pôbišová. Nikde však nie je napísané, že vodičom môže byť len muž. „V mnohých krajinách, ako je Dánsko, Belgicko, či Švédsko a Fínsko, kde poskytuje záchrannú zdravotnú službu spoločnosť Falck, pojazdnú ambulanciu riadi žena,“ dozvieme sa s tým, že na Slovensku sú vodičmi sanitiek zatiaľ výlučne muži.