Podľa riaditeľky Jany Šumichrastovej si náročnejšiu „áčkovú“ formu zvolilo až 63 percent študentov. Verziu A si vyberajú najmä v prípade, že daný predmet súvisí so zameraním vysokej školy, pre ktorú sa rozhodli. Naše predpoklady naopak nepotvrdil riaditeľ Gymnázia Andreja Kmeťa v Banskej Štiavnici Milan Klauz. „Študenti si väčšinou vyberajú základnú úroveň B. Vysoké školy zatiaľ veľmi nezohľadňujú rozdielne náročnosti maturít,“ povedal pre MY.
Zástupkyňa riaditeľa pre štvorročné štúdium žiarskeho Gymnázia Mária Fabová nám poskytla úplné štatistiky. Z celkového počtu 121 maturantov si úroveň A zo slovenského jazyka vybralo len 6 maturantov, čo zodpovedá celospoločenskému trendu. „Študenti zrejme slovenčinu nepovažujú za podstatnú pre ich ďalší odborný rast,“ zhodnotila prekvapujúcu informáciu Fabová. Poklesol aj záujem o maturitu z prírodovedných predmetov, keďže skúška z nich už nie je povinná. Z fyziky bude tento rok maturovať len 10 študentov. „Formu A preferujú v oblastiach súvisiacich so študijným programom vysokej školy, na ktorú sa hlásia. Najčastejšie sú to právo a ekonómia, klesá záujem o štúdium technických odborov,“ vysvetľuje jednotlivé čísla zástupkyňa. Z cudzieho jazyka, keďže je to povinné, maturuje každý. Položky v štatistike jasne naznačujú, že aj tu si väčšina žiarskych gymnazistov zvolila „ľahšiu cestu“.
Súčasný model maturít má vďaka externej časti, ktorá je jednotná pre všetkých slovenských študentov, zaručiť objektivitu hodnotenia. Stredoškolskí učitelia však už dlho upozorňujú na jeho nevýhody. „Maturity stále kladú dôraz na množstvo faktov a encyklopedických údajov. Snáď len tretia otázka „áčkovej“ formy vytvára priestor pre konkrétnu aplikáciu vedomostí,“ hovorí Fabová. Ani v tomto prípade, však nemôžu využiť svoje individuálne schopnosti v maximálnej možnej miere. „Niektoré školy ponúkajú študentom priestor na obhajobu vlastnej práce, akéhosi projektu, či terénneho výskumu. Gymnáziá sú o túto možnosť zo zákona ochudobnené,“ pokračuje zástupkyňa. Žiarske Gymnázium pripravuje nový študijný program, ktorý by sa mal začať realizovať v budúcom školskom roku. V rámci tohto spôsobu štúdia by vedenie školy chcelo presadiť niektoré novinky. Študenti dostanú možnosť písať a obhajovať projekty, či práce podobné diplomovkám. Cieľom je, aby teoretické vedomosti a individuálne zručnosti dokázali aplikovať v praxi.
Autor: iva