Následne sa oboznámili s doterajším postupom prác, s ktorých prípravou sa začalo ešte v roku 1992. Len proces posudzovania vplyvov komunikácie na životné prostredie trval celých deväť rokov. A keď konečne svetlo sveta uzrelo územné rozhodnutie, nastali nečakané problémy. Hŕstka občanov združených v občianskom združení Svätokrížsky občiansky spolok sa postavila proti výstavbe cesty a zmrazila ju na niekoľko ďalších rokov. Paradoxom je, že celú výstavbu zastavilo procesné pochybenie, keď podľa SOS občania mesta údajne neboli dostatočne oboznámení o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. A tak ani po pätnástich rokoch nevedie popri Žiari žiadna rýchlostná komunikácia. Namiesto výstavby sa musel celý proces prípravy a posudzovaní zopakovať.
„Keby sa nevyskytli problémy, cesta by mohla byť dnes už postavená,“ zdôraznil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma. „V súčasnosti je všetko pripravené na výstavbu komunikácie v úseku Žarnovica - Lehôtka pod Brehmi. Čakáme ešte na odsúhlasenie financií z európskych fondov, predpokladám, že najneskôr v auguste budeme môcť vyhlásiť súťaž. So samotnou realizáciou výstavby by sa malo začať v októbri. V podobnom stave pripravenosti je aj druhý úsek komunikácie od Lehôtky pod Brehmi po Šašovské Podhradie. Súťaž pravdepodobne vyhlásime v októbri a všetko by sme chceli stihnúť tak, aby sa stavba oficiálne začala ešte v decembri. Ak sa nevyskytnú žiadne problémy, oba úseky rýchlostnej komunikácie by mali byť ukončené do konca roka 2010.“
Verejné stretnutie sa uskutočnilo predovšetkým preto, aby sa občania mohli pýtať kompetentných na všetko, čo ich o výstavbe R1 zaujíma. Väčšina otázok sa však točila okolo Svätokrížskeho občianskeho spolku, ktorý naďalej vyvíja aktivity proti výstavbe komunikácie v posudzovanom variante. Občania opodstatnene vyjadrili obavy, aby sa situácia spred dvoch rokov opäť nezopakovala. Žiaľ, zo zástupcov spolku sa verejného stretnutia nik nezúčastnil. Prítomný bol však jeden zo zakladajúcich členov SOS Jozef Mráz, ktorý zo združenia pred časom odišiel a dnes je aj on za urýchlené vybudovanie komunikácie.
Keďže od zástupkyne ministerstva životného prostredia sa prítomní dozvedeli, že aktivisti proti výstavbe R1 sa už listom obrátili aj na Európsky parlament v Bruseli, mieni tak urobiť aj mesto. Do Bruselu chce poslať výsledky petičnej akcie za urýchlenú výstavbu cesty, ktorú podpísalo okolo štrnásťtisíc občanov regiónu a zároveň chce poukázať na potrebu tejto komunikácie. Nielen z hľadiska rozvoja regiónu, ale aj z hľadiska bezpečnosti, keď na súčasnej ceste dochádza podchvíľou k tým najtragickejším dopravným nehodám.