Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Keď rozhodujú sekundy...

Nielen žiarski záchranári sa pri výkone svojho povolania často stretávajú so zbytočnými prekážkami. Tie komplikujú zásah a v kritickej situácii môžu zdržať rýchlu zdravotnícku pomoc práve o pár sekúnd, ktoré rozhodnú o živote či smrti postihnutého.

„Zatiaľ sme síce takýto prípad nezaznamenali, ale je to reálne možné. Preto by sme chceli podobným problémom predchádzať,“ povedal pre MY vedúci záchranárov Martin Prokein. Ľudia si niekedy nedostatočne uvedomujú ohrozenie, kým sa ich osobne nedotýka. Keď vidia, ako sanitka odváža suseda s infarktom, neuvažujú o tom, že raz sa to môže stať ich príbuzným, priateľom alebo dokonca im samotným. „A o to vlastne ide. Pokiaľ našu pomoc sami nepotrebujú, nestarajú sa o to, či nám v ceste stoja nejaké bariéry,“ pokračuje. Pomerne bežným javom je, že sa vozidlo záchrannej zdravotníckej služby nemôže dostať priamo na miesto. To znamená, čo najbližšie k postihnutému. „Vjazdy pred panelákmi sú často zatarasené parkujúcimi autami alebo kontajnermi. A ak aj nájdeme nejaký voľný priestor, nie vždy je dostatočne veľký, aby ním mohla sanitka plynulo prejsť,“ vysvetľuje. Vtedy zastane tam, kde môže, napríklad na ceste. Sama potom obmedzuje cestnú premávku, najmä v prípadoch, keď sa členovia záchranného tímu zdržia pri pacientovi dlhšie. Príkladom nevyhovujúceho stavu sú autá na Hviezdoslavovej ulici v Žiari nad Hronom. V noci sú parkovacie miesta zo zásady zaplnené. Minimálna šírka takzvanej nástupnej plochy pre záchranné zložky by pritom mala kopírovať šírku jedného jazdného pruhu. Záchranári sa snažia dostať k postihnutému vždy zo strany, kde sú nainštalované zvončeky. Ak sa to však nepodarí, sú nútení hľadať iné prístupové cesty. „Stáva sa, že zastaneme pri zadnom vchode a príbuzný nás čaká na opačnej strane. Kým nám príde otvoriť alebo doslova obehneme dom, strácame cenné sekundy,“ upresňuje Prokein. A nejde len o možnú časovú stratu, ale aj maximálny komfort pacienta. V prípade, že zdravotníci musia použiť nosítka, je ideálne, ak je trasa z bytu do sanitky čo najkratšia.
Prekážkou, ktorá sa dá eliminovať, sú chýbajúce čísla domov v obciach, ale aj mestách v regióne. Pri rekonštrukciách nehnuteľností majitelia často odstránia tabuľku s prideleným číslom domu a neskôr ju nevrátia na pôvodné miesto. „My obce v okolí poznáme a vieme nájsť konkrétny dom, aj keď nie je označený. Ak by však k prípadu vyrazila záchranka z okolitých stredísk, z ktorých tu zvyčajne nezasahujú, mohlo by to spôsobiť zdržanie,“ opisuje situá- ciu, ktorá z času na čas nastane. Obytné domy v mestách sú často označené číslom len z jednej strany. „Myslím, že pre obyvateľov domu či bytové spoločenstvo by zabezpečenie zreteľného značenia z oboch strán nebol žiadny problém,“ apeluje na občanov regiónu Prokein. Pri transporte pacienta z viacposchodovej budovy sa záchranné tímy stretávajú s rôznymi fyzickými prekážkami v priestoroch medziposchodí. „Nemáme nič proti pestovaniu kvetov. Nevhodne umiestnené kvetináče, či kusy nábytku však môžu podstatne sťažiť transport pacienta,“ hovorí vedúci záchranárov. Predpokladá, že s podobnými komplikáciami sa v praxi stretávajú aj iné zložky záchranného systému. „Pomohlo by, keby sa situácia riešila priamo v spolupráci s inštitúciami, ktoré majú možnosť ovplyvniť daný stav.“ uzatvára.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Nástupné plochy by sa mali nachádzať pred každou budovou. Oficiálne existujú, no keďže nie sú označené ako miesta so zákazom státia, vodiči ich využívajú na parkovanie. Dopravné značenie nespadá do kompetencie miest a obcí. „Mestská polícia by však v prípade umiestnenia takéhoto značenia mohla nedodržanie zákazu pokutovať,“ informoval MY hovorca mesta Martin Baláž. O komplexnom riešení problému mesto zatiaľ neuvažovalo.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 724
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 036
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 207
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 065
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 579
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 536
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 490
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 764

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  2. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  3. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  4. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  5. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  6. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  7. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  8. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 259
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 11 005
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 051
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 747
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 847
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 539
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 286
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Ilustračné foto.

TOP 30 prináša ďalšie výnimočné príbehy.


3 h
Ján Kožuško, zakladateľ projektu Programko.sk

Na samotných kurzoch sa lektori nevenujú len tematike, na ktorý je workshop zameraný, ale poslucháčov upozorňujú aj na nástrahy internetu. Veď pojem kyberšikana sa v našom slovníku natrvalo usadil. V internetových vodách číhajú na deti rôzne nástrahy.


6 h

Kypí vám pri pohľade na deti pozerajúce do telefónu alebo sediace za počítačom krv v žilách? Pozor, aby ste ich nepripravili o úspešnú kariéru. Namiesto zákazov ich naučte počítačom rozumieť - a zabezpečíte im lepšiu budúcnosť.


20 h
Vodiči, ktorí chcú pokračovať v smere na Košice, musia prejsť cez mesto Zvolen.

Výstavba by bola rýchlejšia a finančne menej náročná.


29. jan

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Snívanie... 2022
  2. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  3. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  4. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  5. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  6. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  7. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  8. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 259
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 11 005
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 051
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 747
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 847
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 539
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 286
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu