„V žiarskom regióne, ktorý zahŕňa okresy Žiar nad Hronom, Žarnovicu a Banskú Štiavnicu, sme rozdali dvetisíc reflexných pások, tzv. pukačiek a primerané množstvo reflexných samolepiek,“ informuje MY preventistka OR PZ v Žiari nad Hronom Jana Šmondrková s tým, že ich spravodlivo rozdelili do všetkých piatich policajných obvodov. „Keďže išlo o obmedzené množstvo, zamerali sme sa skutočne len na tie najrizikovejšie skupiny obyvateľov. Reflexné pásky dostali deti predškolského veku, 1. a 5. ročníkov ZŠ, farské úrady a domovy dôchodcov,“ pokračuje Šmondrková. Celkove v regióne navštívili 58 subjektov, do ktorých priniesli nielen reflexný materiál, ale aj dobré rady, ako sa nestať účastníkom dopravnej nehody. Zvlášť im zdôrazňovali, že reflexná páska ich sama o sebe neochráni, pomôže im však stať sa viditeľnými.
Projekt MV SR vyvolal medzi obyvateľmi veľkú odozvu. Viacerí čitatelia sa obrátili na našu redakciu, či nevieme, ako by sa k reflexnej páske mohli dostať. S touto otázkou sme sa obrátili priamo na hovorcu Policajného prezídia SR Martina Korcha, ktorý je zároveň hlavným koordinátorom projektu. „Ministerstvo vnútra reflexný materiál v hodnote 5,5 milióna korún dostalo sponzorsky,“ objasňuje Korch. „Tvorilo ho 125 tisíc reflexných pások - pukačiek a vyše pol milióna reflexných samolepiek. Tie som rovnomerne rozdelil na krajské riaditeľstvá. Každé dostalo pätnásť až sedemnásťtisíc pukačiek a primerané množstvo samolepiek. Určené boli pre najohrozenejšie skupiny obyvateľstva - deti a starších ľudí.“ Ako ďalej uviedol, mohli rozdať len to, s čím disponovali. V súčasnosti hľadajú finančné zdroje, aby mohli reflexný materiál zabezpečiť aj pre ďalších občanov. „Ideálne by bolo, keby jednu pásku vlastnil každý občan republiky,“ pokračuje Korch. „Priestor majú výrobcovia detského oblečenia alebo napríklad poisťovne, ktoré by zviditeľnením svojich poistencov mohli znížiť náklady pri poistných udalostiach.“
Oslovili aj svojho sponzora, ktorý už rozposlal ponukové listy podnikateľským subjektom. Pásky by sa v budúcnosti mohli predávať v hypermarketoch, či na benzínových čerpadlách. Realizovať sa môžu aj krajské riaditeľstvá získaním sponzorov, ktorí by zabezpečili reflexný materiál pre obyvateľov jednotlivých krajov.
Reflexná páska - pukačka - je viditeľná na dvesto metrov. Je to dostatočná vzdialenosť na to, aby vodič za zníženej viditeľnosti včas zareagoval a vyhol sa kolízii s chodcom, či cyklistom. „Život a zdravie je to najcennejšie, čo máme. Jedna pukačka v obchodnej sieti vyjde na 50 až 70 korún. A to je minimum oproti cene života,“ dodal Korch.