Práve tento pekný kút sveta sa na niekoľko dní stal prechodným domovom pre skupinu pedagógov a dospelých študentov anglického jazyka zo Stredného odborného učilišťa na ulici Pod amfiteátrom v Leviciach. Zúčastnili sa ďalšieho projektového stretnutia vo Waterville v rámci projektu celoživotného vzdelávania Grundtvig 2 s názvom Štúdium ďalšieho cudzieho jazyka prostredníctvom zážitku z multikultúrnych aktivít. Organizátorom stretnutia bola írska inštitúcia Tech Amergin, ktorá sa venuje vzdelávaniu
dospelých v rôznych kurzoch.
V rámci pracovného programu sa uskutočnili viaceré workshopy a prezentácie CD s tematikou multikultúrnych aktivít, ktoré pripravili jednotliví partneri. Írsko ako hostiteľská krajina ponúklo účastníkom podľa záujmu štyri workshopy: divadlo, írske tance, hru na píšťalke a výrobu keramiky raku. Slovensko spracovalo edukačný materiál Zdobenie veľkonočných kraslíc vrátane metodickej prílohy. Nemecko sa venovalo divadelnému workshopu s využívaním verbálnej i neverbálnej komunikácie, Taliansko pripravilo krátky kurz klasických spoločenských tancov. Účastníci stretnutia si podľa schopností a záujmu vyskúšali aktivity v malých skupinách pod vedením skúsených lektorov. Partnerské inštitúcie si navzájom vymenili projektové materiály na CD a DVD nosičoch.
Aké sú zážitky a dojmy účastníkov? Andrea Szalinková: „Zúčastnili sme sa na keramickom workshope, na tvorbe raku keramiky, ktorá sa považuje
za „dušu a srdce“ japonského hrnčiarstva. Vyrábali ju už
v 16. storočí a používali pri obradnom pití čaju. Zaujímavý je vypaľovací proces, kedy výrobok s glazúrou sa vypaľuje pri teplote až do 950 stupňov Celzia. Potom pec otvoria a keramiku kliešťami preložia do suda s pilinami a papierom. Prikryjú ho, aby piliny, papier a dym pôsobili na glazúru. Po 10 až 20 minútach výrobok opäť vyberú a ponoria do studenej vody, kde sa dôkladne vyčistí. Autor až vtedy zistí, aké sfarbenie má jeho výtvor. Nikdy vlastne nedosiahne rovnaký efekt. Celý proces sme si vyskúšali aj my a tiež sme podľahli čaru tvorby a radosti z objavovania.“
Ďalšia z návštevníkov Írska, dospelá študentka angličtiny Miriam Frajtová, sa zúčastnila tanečného worshopu. Pri spomienke naň z nej srší nadšenie: „Zišli sme sa zástupcovia štyroch krajín - Taliani, Nemci, Slováci a lektorka írskeho tanca Bernie.
Po úvodnom rozohriatí a preklade základných pojmov sme prešli k názorným ukážkam a naučili sme sa kroky jednoduchého írskeho stepu, ktorý sa podobá
na našu polku. Tradičná írska hudba sa miešala s konverzáciou v anglickom, talianskom, francúzskom, slovenskom i poľskom jazyku. Po poldruha hodine sme sa rozišli síce unavení, ale príjemne náladení na ďalšie workshopy.“
Organizátori pripravili aj odborno-poznávacie exkurzie a podujatia s kultúrnym zameraním - návštevu koncertu tradičnej írskej hudby, exkurzie do Killarney, hlavného mesta Írska v stredoveku, predstavenie Národného ľudového divadla v Tralee.
Koordinátori na pracovnom stretnutí zhodnotili priebeh a výsledky druhého projektového roka a venovali sa príprave záverečnej správy. Diskutovali o aktualizácii spoločnej web stránky, návrhu projektových aktivít
pre tretí projektový rok a programe nasledujúceho stretnutia, ktoré sa uskutoční v októbri budúceho roka. Hostiteľskou inštitúciou bude práve levická škola.
ALENA KRTÍKOVÁ