„U nás maturity končia už vo štvrtok. Tento rok absolvuje maturitnú skúšku 121 študentov. Tri triedy štvorročného štúdia a jedna, oktava, z osemročného gymnázia. Skúška pozostáva zo štyroch predmetov, keďže povinný prírodovedný bol zrušený. Slovenský a cudzí jazyk zostali naďalej povinné, ďalšie dva predmety si slobodne volí študent na základe záujmu, výberu štúdia a požiadaviek vysokých škôl na prijímacie skúšky,“ informovala MY zástupkyňa riaditeľky žiarskeho gymnázia Mária Fabová. Výhody a nevýhody novej formy skúšky dospelosti vyvolali v uplynulých rokoch diskusiu u odbornej i laickej verejnosti. Zástupkyňa oceňuje redukciu maturitných predmetov z 5 na 4 a zohľadňovanie výsledkov počas celých 4 rokov štúdia pri záverečnom hodnotení. Zastúpenie úrovne A sa u gymnazistov zvýšilo aj napriek tomu, že mnohé fakulty neakceptujú výsledky maturitných skúšok. „Naši študenti sa počas celého štúdia pripravujú na takej úrovni, že každý z nich by mal zvládnuť náročnejšiu formu A, a práve preto si ju volia minimálne v profilových predmetoch. Je to pre nich zároveň príprava na prijímacie skúšky na vysokú školu,“ vysvetľuje Fabová. Pre úroveň A sa rozhodujú napríklad záujemcovia o štúdium medicíny a práva. „Podľa predsedov maturitných komisií sú vedomosti našich študentov na vysokej úrovni,“ zdôrazňuje. Výhodou je nepochybne skutočnosť, že v súčasnom systéme sú maturitné komisie predmetové, čo znamená, že ich členovia sú odborníkmi v danej oblasti. Negatívom je naopak množstvo encyklopedických údajov, ktoré si stredoškoláci musia zapamätať. Dôraz na praktické schopnosti je zatiaľ v prípade škôl všeobecnovzdelávacieho charakteru minimálny. Preto by vedenie gymnázia ocenilo aj nové formy maturít, ako obhajobu vlastnej práce či výskumu.
Študenti žiarskeho gymnázia sú pri maturitách tradične úspešní, čo vytvára dobré predpoklady pre štúdium na vysokých školách. „Aj tento rok zmaturovali všetci bez výraznejších problémov,“ dodáva na záver zástupkyňa.
Od pondelka do štvrtku boli priestory Gymnázia v Žiari nad Hronom zaplnené maturantami, ktorí sa na poslednú chvíľu snažili doučiť to, čo nestihli počas akademického týždňa. Dvoch z nich sme sa opýtali, či považujú ústnu maturitu za viac stresujúcu ako jej písomnú časť.
Dušan (pred odpoveďou) - „Určite, lebo na písomnú časť som sa veľmi nepripravoval a mal som dosť percent. O nič tu nejde, len som bol asi päťdesiatkrát na toalete (úsmev). Pár dní som pil strašne veľa kávy, ale neviem, či to pomohlo. Proti stresu som nič špeciálne nerobil.“
Martin (po odpovedi) - „Sú viac stresujúce. Hlavne preto, že s prípravou som začal včera poobede a skončil dnes ráno. Vytiahol som si síce zlú otázku, ale nakoniec to bolo v pohode. Panie profesorky sa snažili pomôcť. Myslel som, že to bude dosť bieda, ale dalo sa... Dúfam, že som to zvládol. V uplynulých dňoch som pil veľa ľadového zeleného čaju, no neviem, či to na mňa malo nejaký vplyv. Každopádne je to zdravé...“