Článok pokračuje pod video reklamou
Písmo:A-|A+
diskusia (0)
Stovky zvedavcov, fotoaparáty, kamery a neuveriteľná tlačenica. Taká bola atmosféra historicky prvého príchodu legendárneho Orient Expresu do Banskej Bystrice. Po krátkej pauze v Petržalke smeroval vlak so stovkou cestujúcich na stredné Slovensko, kde mal jedinú dlhšiu zastávku počas cesty Slo-
venskom. Tú plánovala spoločnosť takmer tri roky.
„Zastavenie v Banskej Bystrici nie je náhodné. Toto mesto sme si ako veľmi vhodné vytipovali dopredu,“ uviedol prezident spoločnosti Orient Expres Claude Ginella. Cesta vlakom cez Slovensko zrejme nebude posledná a spoločnosť ju chce opakovať aj v budúcnosti. Vlak vyrážal z Benátok v pondelok večer pri teplote 32 stupňov, do Viedne dorazil v daždi, no pri príchode na Slovensko ich opäť vítalo slnko. Aj to považuje spoločnosť za dobré znamenie.
Stovky ľudí neprekážali
Stisk na stanici prezidentovi neprekážal. „Je krásne, ak je história stále živá a ľudí to zaujíma,“ dodal. Na podobné prijatie a potlesk je už zvyknutý. Slávny vlak vyrazil na svoju púť v roku 1883. Veľký rozmach zaznamenal po otvorení Simplonského tunela v Alpách v roku 1906 a odvtedy nesie aj druhé označenie Venice Simplon. Vždy bol vyhľadávaný zámožnými ľuďmi. Rada v ňom cestovala napríklad slávna autorka detektívok Agatha Christie a tieto cesty sa stali inšpiráciou pre jej slávnu detektívku Vražda v Orient Exprese. Po druhej svetovej vojne prišiel útlm, ktorý o pár desaťročí vystriedal nový zrod. Claude Ginella dodáva, že sa ním stal rok 1982, kedy po zreštaurovaní vozňov opätovne vyrazil z Londýna do Benátok.
Cestujúcich nevyrušovať
Železnice SR museli pred príchodom vlaku prijať prísne opatrenia, aby sa nenarušilo pohodlie cestujúcich. „Cestujúci si neželali medializáciu, a to sme museli rešpektovať,“ uviedla hovorkyňa železníc Martina Pavlíková. Vlak museli na Slovensku niekoľkokrát prepriahať, keďže technické podmienky dopravy sú u nás odlišné ako v Rakúsku. O stovku cestujúcich sa stará 41 členov personálu prakticky z celého sveta. Sedemnásť vozňov, vrátane jedálenského, či barového, je luxusne vybavených. Za luxus sa platí a tak aj cena základného lístka stojí do 200 tisíc korún. Obdivovať vlak však bolo možné iba zvonka, čo mnohých nadšencov vlakovej histórie sklamalo.