Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Keď šport nie je iba šport

V dnešnej dobe už šport neznamená to isté, čo pre minulú generáciu. Zúčastniť sa nie je podľa mnohých až také dôležité.

Počíta sa už totiž iba to najvyššie ocenenie v športe – výhra. Teda už neplatí to známe: nie je dôležité vyhrať, ale zúčastniť sa. Jeden jediný gól, jedna stotina sekundy či jeden centimeter naviac predstavuje v dnešnom športe rozdiel práve medzi úspechom a sklamaním, medzi výhrou a prehrou. Aj tento malý okamih spôsobuje v športovcoch pocit radosti z víťazstva alebo naopak sklamanie z neúspechu. A to pri dnešných hodnotách môže predstavovať milióny korún. Áno, tak vyzerá popularita v športe – najobľúbenejšom súčasnom hobby – ktoré mocnie a komercionalizuje sa zo dňa na deň. Prečo je to ale tak? Bol však šport vôbec niekedy len nevinnou hrou? Kedy sa z neho stalo niečo viac ako súťaž? Ako ďaleko ide dnes pojem „šport“ za hranice jeho tradičných pomenovaní, ako sú hra, hobby a rekreácia? Neraz si určite z nás už takúto otázku alebo podobnú položil a hľadal na ňu odpoveď. Dnešná doba dáva športu i obrovský spoločenský význam ako to môžeme vidieť, že napríklad generálny riaditeľ hráva golf, manažéri hrávajú tenis, bežní pracovníci hrávajú futbal, nekvalifikovaní ľudia chodia na bowling alebo nezamestnaní hrávajú basketbal. Podľa toho, či držíš a ako držíš raketu, golfovú palicu alebo loptu, hovorí o tom, kto si. A v neposlednom rade tiež o tom, ako veľké je tvoje bankové konto. Je jedno, či hráme v nedeľnej „hobby lige“ alebo v európskom finále, peniaze sú vždy súčasťou športu. Čím väčšia sláva, aplauz, ovácie a nadšenie i chvála, tým je prílev peňazí väčší. Za športovcami a športovými hviezdami, ktoré sa často stávajú „marketingovými produktmi“, stoja veľké spoločnosti so svojimi reklamnými právami a ochrannými známkami. Ich honoráre z reklamy niekoľkonásobne prevyšujú ich príjmy zo samotného vykonávaného športu. Takto ľudia ovplyvnení reklamou a médiami si myslíme, že ak chceme kopnúť do lopty alebo „zavesiť do koša“ ako niektoré známe športové osobnosti, musíme si kúpiť reklamovanú značku. Ide tu o komerčné vydieranie? Dá sa ospravedlniť to, že míňame také nehorázne peniaze na športové veci? A kde by sme mali urobiť rozhodujúcu čiaru medzi športom a obchodom? Široké mediálne a televízne pokrytie umožňuje, aby boli športové hviezdy k nám bližšie a viditeľnejšie ako predtým. Môžeme podrobne sledovať ich profesionálny i súkromný život bez toho, aby sme sa čo len postavili z kresla vo svojej obývačke. Túžba publika po správach o najobľúbenejších tímoch či hráčoch spôsobuje neľútostný boj o mediálne a televízne práva, v ktorom ide o astronomické sumy peňazí. Aj vďaka tejto popularite prešiel šport jednou z najväčších zmien od vzniku – prechod od amatérskeho k profesionálnemu športu. Avšak napriek tomu ešte i dnes pretrvávajú niektoré amatérske športy. Veď aj najstaršia športová udalosť – Olympijské hry, sa ešte stále pridržiava „amatérskej filozofie“, hoci paradoxne vyplácanie odmien za dosiahnuté výkony poskytuje amatérskym športovcom príležitosť urobiť si zo svojho hobby prácu, kariéru a tak aj živobytie. A tu je na mieste položiť si otázku: je to iba šport? MARIÁN SABALA

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 154
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 356
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 829
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 549
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 311
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 261
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 307
  8. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 251
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 187
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 151
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Problém s autovrakmi riešia kontinuálne, ohrozujú aj životné prostredie

Tiež narúšajú vzhľad. Chcú ich preto odstrániť.

Autovraky nie sú žiadnou novinkou.
Ilustračné foto

V základnej škole vzniknú štyri nové centrá učenia

V základnej škole Pavla Križku v Kremnici vzniknú nové odborné učebne.

Ilustračné foto.

Situácia s COVID-19 sa v psychiatrickej nemocnici stabilizovala

Lokálnu epidémiu ochorenia COVID-19, ktorá sa vyskytla v psychiatrickej nemocnici na začiatku decembra, sa podarilo stabilizovať.

Ilustračné foto

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

V Topoľčanoch začali s očkovaním

Topoľčianska nemocnica začala s očkovaním svojich zamestnancov. K 15. januáru zaočkovala spolu 320 ľudí – zamestnancov nemocnice a ďalších zdravotníkov z mesta Topoľčany.

AKTUALIZOVANÉ o 16.31

Rady pred odbernými miestami v Nitre sa skrátili, mnohých vybavili bez čakania

V meste je otvorených o päť odberných miest viac ako pred týždňom.

Už ste čítali?