Jej iniciátormi sú pracovník oddelenia výstavby mestského úradu Dušan Vahland a riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Banskej Štiavnici Dušan Lukačko.
„Štiavnica s jej štatútom historického mesta nemá veľa možností, ako rozširovať parkovacie plochy. Platí to predovšetkým v centre. Autá už teraz stoja všade, kde sa dá a spravidla na hranici platnej legislatívy,“ hovorí o situácii Vahlandt. Podľa neho chýbajú v meste väčšie záchytné parkovacie plochy. Tie však podľa neho v nijakom prípade nevzniknú v centrálnej zóne. Pre realizáciu takéhoto zámeru tam totiž nie je žiadny vhodný priestor. „Nemôžeme centrum „nafúknuť“, parkovacie kapacity sú tu veľmi obmedzené. Našli sme len niekoľko miest, kde by sa teoreticky mohlo parkovať tak, aby to neobmedzovalo plynulosť premávky. Už teraz existujú vyhradené zóny, kde vozidlá parkujú čiastočne na chodníku, alebo pozdĺž neho. Ak aj zlegalizujeme parkovacie miesta, kde sa takto parkuje bez povolenia, kapacity to navýši iba minimálne, o takých dvadsať miest,“ konštatuje.
Návrh, ktorý bude v blízkej budúcnosti predložený mestskému zastupiteľstvu, rieši teda problém s parkovaním iba čiastočne. Vahlandt predpokladá, že poslanci sami vznesú požiadavku, aby sa k tejto otázke pristupovalo komplexne s prihliadnutím na vzdialenejšiu budúcnosť.
Nepovažuje za pravdepodobné, že by v historickom centre vznikli podzemné garáže. Reálnejšou sa mu zdá možnosť vybudovania väčších parkovacích plôch na periférii, odkiaľ by dovnútra mesta premávala náhradná doprava. „Inde v Európe to tak funguje. Myslím si, že skôr či neskôr sa k takémuto modelu priblížime aj v Štiavnici. Prvým krokom by však mala byť podrobná štúdia súčasnej situácie,“ dodáva Vahlandt.
(iva)