Pre nich je to však častokrát obrovská dilema. Zmenu prostredia, pedagógov, na ktorých už boli dobre zvyknutí, a v neposlednom rade aj stratu svojich kamarátov, s ktorými si v škôlke dobre rozumeli a ktorých už možno v škole nestretnú, prežívajú ťažšie, ako by sme si chceli a vedeli predstaviť. Je tu však ešte niečo, čo je pre nich úplne nové a spočiatku dosť náročné: zvládnutie domácich úloh - pre nich nových školských povinností, prispôsobenie sa už o niečo náročnejším školským pravidlám a požiadavkám. Už sa nemôžu len tak hrať, len tak si kresliť, len tak sa zabávať, musia disciplinovane a sústredene počúvať svoju učiteľku, či učiteľa, reagovať na ich otázky, odhaliť mnoho nepoznaného. A to si vyžaduje veľa trpezlivosti. Ale buďte pokojné, dá sa to zvládnuť.
Ako na to?
Najdôležitejšia je komunikácia, správny prístup k vašim malým ratolestiam. Pokúste sa rozprávať s nimi o ich problémoch, o tom, čo ich najviac trápi, hľadajte spoločné riešenia, vaši prváčikovia od vás očakávajú pomoc, oporu a lásku. Vysvetlite im, čo sa od nich v škole bude očakávať, čo už v škole nebudú môcť robiť, aké budú ich nové povinnosti, čo všetko budú musieť zvládnuť a čím všetkým budú musieť ako čerství prváčikovia prejsť. A dôležité je začať ešte pred ich nástupom do školy, aby ich prvý deň v novej škole nebol priveľký šok. Každá zmena je svojím spôsobom istá záťaž, a to nielen pre naše ratolesti, ale častokrát aj pre nás dospelých. Doprajme teda našim prváčikom istý adaptačný čas, aby si zvykli na nové prostredie, nové tváre, nový rytmus života. Najdôležitejšie pre nich je, aby ste stáli vždy po ich boku, aby cítili to, že sa na vás môžu kedykoľvek obrátiť a vy im vždy radi pomôžete.
Niekedy pomôže len psychológ Komunikácia a čas však nie sú vždy tými najúčinnejšími zbraňami. Niekedy pomocná ruka rodičov neprináša žiadne ovocie, a vtedy je najlepším riešením pomoc odborníka – psychológa. Ten urobí diagnostiku osobnej zrelosti prváčika, a to na dvoch úrovniach - rozumovej a emocionálnej. A podľa výsledkov, ktoré prváčik dosiahne, sa rozhodne o ďalšom postupe. Nie každé 6-ročné dieťa je totiž už dostatočne zrelé na školu, schopné 45 minút sústredene sedieť na hodinách, pracovať a rozmýšľať nad určenými témami a plniť si svoje povinnosti školáčika. To totiž niekedy neprichádza s vekom, ale s vnútornou zrelosťou dieťaťa. Váš prváčik môže byť rozumovo zrelý na to, aby nastúpil do prvého ročníka, no osobnostne ešte nie. Na to vám dá určite odpoveď psychológ, ak sa na neho obrátite. Spolu nájdete riešenie, ktoré bude pre vaše dieťa to najsprávnejšie a verte, že vaši prváčikovia si časom nielen že zvyknú na novú školu, ale vďaka vám ju budú milovať.
(net)