Rukami výpravcov prejde denne do päťdesiat vlakov

Dvadsať rokov na železnici má „odkrútených“ Marián Miko z Levíc. Na miesto výpravcu na levickú stanicu nastúpil hneď po skončení Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave. Odvtedy sú mu červená čiapka, píšťalka, zelená „placačka“, ale aj grafikon a p

Jedna zo šiestich dvojíc Do rannej zmeny nastupuje Marián Miko o trištvrte na sedem. Spolu s ním už 13 rokov prichádza aj Roman Majling. Obaja robia v jednej zmene a funkciu dispozičného (vnútorného) a vonkajšieho výpravcu si po odpracovanej jednej dennej a nočnej navzájom vymenia. Okrem nich sa na levickej železničnej stanici o vypravovanie osobných a nákladných vlakov stará ďalších päť stabilných dvojíc výpravcov a jeden náhradník. „Je to psychicky namáhavá práca s nárazovou robotou. Za pár sekúnd sa musím rozhodnúť a vydať pokyny na prestavenie výhybiek, pričom na mojom rozhodnutí závisia miliónové hodnoty alebo ľudské životy, ktoré sa vezú vo vlakoch,“ hovorí starší z dvojice výpravcov. Výpravca spoza stola V čase nášho stretnutia majú obaja za sebou štvrtinu 12-hodinovej zmeny. Úlohou dispozičného - vnútorného - výpravcu, ktorého obklopuje grafikon osobnej dopravy a panel signalizujúci polohu návestidiel, akýchsi železničiarskych semaforov, je bezpečne prepraviť vlaky cez železničnú stanicu. Smerujú sem zo Šurian, Zvolena a Štúrova a taktiež sa cez Levice vracajú späť. „Vlaky preberám od kolegov z iných staníc, ktorí mi telefonicky hlásia každú súpravu, ktorú zo svoje stanice vypravia smerom k nám. Keď ich prepravím cez stanicu v Leviciach, takisto ich odovzdám ďalšiemu kolegovi do nasledujúcej stanice,“ vysvetľuje M. Miko. Ako ďalej hovorí, osobné vlaky idú pravidelne podľa grafikonu, preto cez stanicu len prejdú. Horšie je to s nákladnými. „Nákladné vlaky bežne zastavujú v stanici aj na dlhšiu dobu. Musíme im nájsť miesto na koľajisku a podľa dopravnej situácie, keď je trať voľná, púšťame ich ďalej,“ objasňuje systém, ktorý denne prináša nové a nové situácie. Veselé aj smutné dni na stanici Všetky úkony, ktoré dispozičný výpravca spraví, musí zaevidovať do dopravného denníka. „Vedieme v ňom, koľko, odkedy a dokedy vlak v stanici stál, aký bol na to dôvod. Sú to doklady pre prípadné súdne účely,“ zdôrazňuje výpravca. Ako ďalej hovorí, na nehodu v priestoroch stanice si počas svojej 20-ročnej praxe nepamätá, spomína si však na iné mimoriadne udalosti, niektoré aj tragické. Napríklad keď sa na priecestí zrazil vlak s autom, v stanici zhorel rušeň, mladíka zasiahol prúd, keď chodil po vagónoch alebo ďalší ukončil svoj život pod kolesami vlaku. Obaja výpravcovia majú v pamäti aj veselšie udalosti, ktoré na stanicu prilákali návštevníkov. Takou bola oslava storočnice trate Levice - Dúbrava, v rámci ktorej do Levíc prišli dva parné rušne alebo vlani počas Levického jarmoku sa záujemcovia mohli odviezť parným vlakom do Zvolena. „Pred dvadsiatim rokmi, bolo viac roboty,“ spomína na svoje začiatky M. Miko. „Viac sa prepravovalo nákladu, viac ľudí cestovalo vlakom. Na stanici bol väčší ruch. Keďže sme mali viac roboty, služba nám ubehla rýchlejšie,“ porovnáva a zároveň vybavuje telefonáty. Zo stanice vo Veľkých Kozmálovciach mu kolega hlási meškanie rýchlika Košice - Bratislava. „Nie je to nič mimoriadne. Cez počítač si vieme pozrieť, čo bolo dôvodom omeškania. Tentoraz boli pravdepodobne na príčine závory,“ ukazuje na číselné kódy v počítačových záznamoch M. Miko. Výpravca s čiapkou a „placačkou“ Meškanie vlaku je signálom pre jeho mladšieho kolegu, ktorý je v tejto zmene vonkajším výpravcom. Po chvíli sa zo staničného ampliónu ozve ženský hlas, ktorý cestujúcim oznámi neskorší príchod a odchod rýchlika. „Ešte pred pár rokmi som to hlásil ja. Automatický hlásič sme dostali pri rekonštrukcii stanice,“ hovorí R. Majling z Tekovských Nemiec a pomaly si na vypravenie rýchliku chystá červenú výpravcovskú čiapku a zelenú „placačku“ - výpravku. Do práce dochádza vlakom, autobusom a aj autom - podľa toho, kedy mu vyjde zmena. Práca výpravcov je totiž nepretržitá, 365 dní v roku, počas piatkov aj sviatkov. Minulotýždňová zmena im obom končila päť minút po šiestej podvečer. Za dvanásť hodín „prešlo ich rukami“ takmer päťdesiat vlakov. JANA NÉMETHOVÁ
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 324
  2. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 7 094
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 882
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 4 392
  5. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 3 930
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 3 231
  7. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 515
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 466
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Chrám sv. Vladimíra v Sevastopole
  2. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  3. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  4. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  5. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  6. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  7. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 383
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 574
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 497
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 471
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 905
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 134
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 633
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 679
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Ilustračná fotografia.

Hotová by mohla byť do konca roka.


TASR
Park Štefana Moysesa v Žiari nad Hronom.

Inšpirácie pre pokojnú prechádzku aj napínavý výlet.


Ilustračné foto

Traja zamrznutí ešte nepovedali posledné slovo.


Vlak STADLER KISS Železničnej spoločnosti Slovensko

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa najväčšiu modernizáciu vlakov za posledné desaťročia. Do svojho vozidlového parku v najbližších rokoch investuje viac ako miliardu eur.


1
  1. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Chrám sv. Vladimíra v Sevastopole
  2. Ondřej Havelka: Magické amulety a tradiční léčitelství v černém islámu
  3. Martin Škopec Antal: Zbytočná rétorická nadpráca Michala Šimečku
  4. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  5. Vladimír Čuchran: Digi za milióny - parodický, satirický pohľad
  6. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  7. Matúš Grznár: Ako rozoznať matovičovinu od spravodajského článku?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná kvapka - Bratislavský expres
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 383
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 574
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 497
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 10 471
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 905
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 134
  7. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 6 633
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 679
  1. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  2. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  3. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  4. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  5. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  6. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  7. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  8. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu