Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Rukami výpravcov prejde denne do päťdesiat vlakov

Dvadsať rokov na železnici má „odkrútených“ Marián Miko z Levíc. Na miesto výpravcu na levickú stanicu nastúpil hneď po skončení Strednej priemyselnej školy dopravnej v Trnave. Odvtedy sú mu červená čiapka, píšťalka, zelená „placačka“, ale aj grafikon a p

Jedna zo šiestich dvojíc Do rannej zmeny nastupuje Marián Miko o trištvrte na sedem. Spolu s ním už 13 rokov prichádza aj Roman Majling. Obaja robia v jednej zmene a funkciu dispozičného (vnútorného) a vonkajšieho výpravcu si po odpracovanej jednej dennej a nočnej navzájom vymenia. Okrem nich sa na levickej železničnej stanici o vypravovanie osobných a nákladných vlakov stará ďalších päť stabilných dvojíc výpravcov a jeden náhradník. „Je to psychicky namáhavá práca s nárazovou robotou. Za pár sekúnd sa musím rozhodnúť a vydať pokyny na prestavenie výhybiek, pričom na mojom rozhodnutí závisia miliónové hodnoty alebo ľudské životy, ktoré sa vezú vo vlakoch,“ hovorí starší z dvojice výpravcov. Výpravca spoza stola V čase nášho stretnutia majú obaja za sebou štvrtinu 12-hodinovej zmeny. Úlohou dispozičného - vnútorného - výpravcu, ktorého obklopuje grafikon osobnej dopravy a panel signalizujúci polohu návestidiel, akýchsi železničiarskych semaforov, je bezpečne prepraviť vlaky cez železničnú stanicu. Smerujú sem zo Šurian, Zvolena a Štúrova a taktiež sa cez Levice vracajú späť. „Vlaky preberám od kolegov z iných staníc, ktorí mi telefonicky hlásia každú súpravu, ktorú zo svoje stanice vypravia smerom k nám. Keď ich prepravím cez stanicu v Leviciach, takisto ich odovzdám ďalšiemu kolegovi do nasledujúcej stanice,“ vysvetľuje M. Miko. Ako ďalej hovorí, osobné vlaky idú pravidelne podľa grafikonu, preto cez stanicu len prejdú. Horšie je to s nákladnými. „Nákladné vlaky bežne zastavujú v stanici aj na dlhšiu dobu. Musíme im nájsť miesto na koľajisku a podľa dopravnej situácie, keď je trať voľná, púšťame ich ďalej,“ objasňuje systém, ktorý denne prináša nové a nové situácie. Veselé aj smutné dni na stanici Všetky úkony, ktoré dispozičný výpravca spraví, musí zaevidovať do dopravného denníka. „Vedieme v ňom, koľko, odkedy a dokedy vlak v stanici stál, aký bol na to dôvod. Sú to doklady pre prípadné súdne účely,“ zdôrazňuje výpravca. Ako ďalej hovorí, na nehodu v priestoroch stanice si počas svojej 20-ročnej praxe nepamätá, spomína si však na iné mimoriadne udalosti, niektoré aj tragické. Napríklad keď sa na priecestí zrazil vlak s autom, v stanici zhorel rušeň, mladíka zasiahol prúd, keď chodil po vagónoch alebo ďalší ukončil svoj život pod kolesami vlaku. Obaja výpravcovia majú v pamäti aj veselšie udalosti, ktoré na stanicu prilákali návštevníkov. Takou bola oslava storočnice trate Levice - Dúbrava, v rámci ktorej do Levíc prišli dva parné rušne alebo vlani počas Levického jarmoku sa záujemcovia mohli odviezť parným vlakom do Zvolena. „Pred dvadsiatim rokmi, bolo viac roboty,“ spomína na svoje začiatky M. Miko. „Viac sa prepravovalo nákladu, viac ľudí cestovalo vlakom. Na stanici bol väčší ruch. Keďže sme mali viac roboty, služba nám ubehla rýchlejšie,“ porovnáva a zároveň vybavuje telefonáty. Zo stanice vo Veľkých Kozmálovciach mu kolega hlási meškanie rýchlika Košice - Bratislava. „Nie je to nič mimoriadne. Cez počítač si vieme pozrieť, čo bolo dôvodom omeškania. Tentoraz boli pravdepodobne na príčine závory,“ ukazuje na číselné kódy v počítačových záznamoch M. Miko. Výpravca s čiapkou a „placačkou“ Meškanie vlaku je signálom pre jeho mladšieho kolegu, ktorý je v tejto zmene vonkajším výpravcom. Po chvíli sa zo staničného ampliónu ozve ženský hlas, ktorý cestujúcim oznámi neskorší príchod a odchod rýchlika. „Ešte pred pár rokmi som to hlásil ja. Automatický hlásič sme dostali pri rekonštrukcii stanice,“ hovorí R. Majling z Tekovských Nemiec a pomaly si na vypravenie rýchliku chystá červenú výpravcovskú čiapku a zelenú „placačku“ - výpravku. Do práce dochádza vlakom, autobusom a aj autom - podľa toho, kedy mu vyjde zmena. Práca výpravcov je totiž nepretržitá, 365 dní v roku, počas piatkov aj sviatkov. Minulotýždňová zmena im obom končila päť minút po šiestej podvečer. Za dvanásť hodín „prešlo ich rukami“ takmer päťdesiat vlakov. JANA NÉMETHOVÁ
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 410
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 748
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 615
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 494
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 798

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  4. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 006
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 154
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 888
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 355
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 916
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Kypí vám pri pohľade na deti pozerajúce do telefónu alebo sediace za počítačom krv v žilách? Pozor, aby ste ich nepripravili o úspešnú kariéru. Namiesto zákazov ich naučte počítačom rozumieť - a zabezpečíte im lepšiu budúcnosť.


9 h
Vodiči, ktorí chcú pokračovať v smere na Košice, musia prejsť cez mesto Zvolen.

Výstavba by bola rýchlejšia a finančne menej náročná.


29. jan
MY | TOP správy z regiónov

Pozrite si výber TOP správ z regiónov.


27. jan
Ilustračná fotografia.

Prinášame veľký prehľad rodičovských príspevkov a dávok.


27. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  4. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 22 006
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 154
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 888
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 669
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 355
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 916
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu