Nultý ročník je určený pre deti, ktoré do prvého septembra dovŕšili vek šesť rokov, no zatiaľ nie sú zrelé na vzdelávanie v tradičných triedach. „Sú to žiaci, ktorým bol pri zápise odporučený odklad školskej dochádzky. O ich zaradení do nultého ročníka rozhodne odborné vyšetrenie psychológa. V tomto smere úzko spolupracujeme s pedagogicko-psychologickou poradňou,“ povedala zástupkyňa riaditeľa pre prvý stupeň Ľubica Baranová. „V triede sa vyučuje celodenne, teda od rána do pätnásť tridsať. Rodičia žiakov privedú a poobede po nich zase prídu,“ vysvetľuje. Túto formu prípravy detí na klasickú školskú dochádzku realizujú v žiarskej škole už druhý rok. Predchádzajúci hodnotí Baranová pozitívne. Absolventi nultého ročníka sa v septembri po roku opäť zúčastnili zápisu. „Všetci vyhoveli, len jeden z nich bol preradený do špeciálnej školy,“ hovorí.
Podľa vyjadrení zástupkyne riaditeľa sa deťom počas dňa venujú dve učiteľky a jedna asistentka. Denný harmonogram je prispôsobený schopnostiam žiakov. Ako nám povedala jedna z vyučujúcich, je to skôr o výchove ako o vzdelávaní. „Keďže deti sú zo sociálne znevýhodnených rodín, mnohé z činností, ktoré zvládne bežný prvák, sú pre ne novou skúsenosťou. Učíme ich držať ceruzku, ale aj základné hygienické úkony. Vedieme ich k samostatnosti. Vzdelávame ich skôr formou hry. Poznávajú farby, písmenká, venujeme sa pohybovým aktivitám. Cieľom je, aby boli o rok schopné vyhovieť podmienkam zápisu. Keby trávili tento čas doma, neurobili by žiadne alebo len veľmi malé pokroky,“ objasnila nám obsahovú náplň vyučovania. Podľa oboch vyučujúcich je kľúčovou komunikácia s rodičmi. Snažia sa ich spoznať a postupne im vysvetľovať, čo ich deti potrebujú, v čom sú dobré a v čom by sa mali zlepšiť. „Veľmi dôležitá je pochvala,“ zhodujú sa.
Navštevovanie nultého ročníka sa považuje za prvý rok povinnej školskej dochádzky. Dieťa po jeho ukončení zväčša môže pokračovať vo vzdelávaní tradičným spôsobom.
Nutnosť otvoriť v Žiari nad Hronom nultý ročník vyplynula zo stúpajúceho počtu detí, ktorým bol odporúčaný odklad školskej dochádzky. „Keďže sa štatistiky v tomto smere nevyvíjali priaznivo, vyriešili sme to takto. Myslím, že nultý ročník pomáha najmä pri socializácii detí. Zvykajú si na spolužiakov, učiteľov a v konečnom dôsledku na školu,“ zhrnula v závere Baranová.
(iva)