CAMERA OBSCURA PREMIETA NA KOMÍNY OBRÁTENÉ OBRÁZKY

Pri nedávnej návšteve kaštieľa vo Svätom Antone sme si chceli nafotografovať aj záhadné obrazy objavujúce sa za slnečného počasia v tmavých priestoroch povale. Žiaľ, slniečko sa ukrylo za oblaky.

V hustom šere sa na dvoch komínoch dali vidieť len matné siluety kaplnky s vežičkou v obrátenej polohe.
Diaprojektor čarodejníc?
Keďže ide o časť kaštieľa, ktorá nie je prístupná širokej verejnosti, mnohí ani nevedia, aké tajomstvo povala skrýva. Kým sa nevysvetlila jeho záhada, šuškalo sa, že na padláši pôsobia nadprirodzené sily. Podaktorí dokonca tvrdili, že prevrátené obrazy sú zobrazované diaprojektorom čarodejníc.
Camera obscura
Ako sme sa dozvedeli z písomných materiálov Oľgy Kuchtovej, pracovníčky svätoantonského múzea, farebné obrazy sú dielom ľudského umu, využívajúceho zákonitosti perspektívy, ktoré boli dovedené k dokonalosti zostrojením tzv. camery obscury. Pôvodne to bola tmavá skrinka s malým otvorom, cez ktorý dopadal na protiľahlú stenu zväzok lúčov, pričom na nej vytváral prevrátený obraz predmetov nachádzajúcich sa pred otvorom.
Princíp známy desať storočí
Jav objektívneho snímania je známy už od 11. storočia. Poznal ho už aj Aristoteles, v 13. storočí ho opísal Bacon. Prakticky sa však uplatnil až v období vrcholnej renesancie, keď význam a konštrukciu camery obscury opísal Leonardo da Vinci. Prenosnú funkčnú kameru zhotovil v roku 1679 Robert Hoofe. Pomocou camery obscury napríklad Arabi pozorovali zatmenie slnka a slnečné škvrny bez toho, aby sa naň museli priamo pozerať.
Metóda prepracovaná maliarmi
Perspektívu ako metódu zobrazovania podrobne prepracovali maliari 15. až 17. storočia. K najvýznamnejším patrí Paolo Uccello. Architekt Leo Battista Albertti (1404 - 1472) popisuje použitie farebnej štvorcovej siete vtkanej do riedkej priehľadnej tkaniny napnutej v ráme. Ten je umiestnený medzi zobrazovaný predmet a oko. Podobnú sieť mal predkreslenú na plátne. Naň preniesol priemet bodov, ako sa mu javil pri pozorovaní predmetu cez vtkanú mriežku.
Kamerou je celá povala
Iná situácia vznikne, keď svetlo môže na tienidlo dopadať len malým otvorom v čele komory, čo je aj prípad svätoantonského kaštieľa. Komorou alebo kamerou je vlastne celá povala, tienidlom sú na bielo natreté komíny a dierkou kamery sú malé okrúhle a štvorcové otvory v drevených strešných vikieroch. Z celého trsu svetelných lúčov dopadne na komín len jeden jediný premietací lúč. Vďaka tejto selekcii nie sú komíny osvetlené scénou rovnomerne, ale zobrazujú sa len separované obrazy jednotlivých predmetov (tympanón, okná, vežička). Vytvorený obraz má geometrický vzťah k snímanému predmetu. Hovoríme o stredovom premietaní a vzniknuté zobrazenie sa označuje ako perspektíva scény.
Žiadna náhoda, ale úmysel
Dnes už je jasné, že v kaštieli nepôsobia duchovia a nie sú to ani strašidelné obrazy z diaprojektoru čarodejníc. Ide o vedomé vytvorenie rovinného obrazu trojrozmernej scény objektívnou metódou. Dokazovať, že ide o konštrukčný zámer rozhodne nie je potrebné, lebo je nespochybiteľné, že nejde o žiadnu náhodu. Pracovníci múzea sú presvedčení, že túto metódu poznali a dômyselne využili aj projektant a staviteľ kaštieľa. Zatiaľ sa však nevie, či tento zaujímavý efekt bol zámerom pri výstavbe v štyridsiatych rokoch 18. storočia, alebo až pri rekonštrukcii v 19. storočí. Odpoveď na túto otázku by mohlo poskytnúť dôkladné štúdium rodového archívu Koháry - Coburg. Znamenalo by to však prelúskať sa niekoľkými kilome-trami archívnych materiálov, ale ani vtedy by nebolo ešte isté, či sa zmienka o tomto konštrukčnom zámere určite nájde.
V každom prípade ide o mimoriadnu zriedkavosť, ktorá sa pravdepodobne na Slovensku nikde inde nenachádza.
Z písomných materiálov Oľgy Kuchtovej pripravila

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu


ALENA BARTÓKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  2. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  3. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  4. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  5. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  6. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  7. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  8. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  1. Gazdovať sa dá aj na jalovej pôde
  2. Sladké bez kompromisov: Ako Schär mení svet bezlepkových dobrôt
  3. Zážitkový víkend. Biela noc priniesla aj prémiovú pivnú zónu
  4. Nová číselná lotéria od TIPOSu Všetko alebo nič
  5. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta
  6. Apolka horí!
  7. Digitálne sebavedomie pre novú generáciu: kto sú digiPEERS?
  8. Fejtón o móde od Emmy Tekelyovej a TOP trendy na jeseň a zimu
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 14 101
  2. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 6 018
  3. V ich džemoch je viac vitamínov ako v domácich 4 364
  4. Keď sa z brigády stane kariéra 4 157
  5. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 4 140
  6. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 4 124
  7. Kto nás naozaj zadlžil a prečo Slovákom siahajú na výplaty? 2 746
  8. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 1 622
  1. Rado Surovka: Vieme výsledok slovenských volieb v r.2027 ?
  2. Elena Antalová: Do Šaštína kolenačky, ale pohár vody Mikloškovi..?
  3. Tomáš Kuvik: Účel svätí prostriedky
  4. Ján Kušnír: Kolaps na D2 pokračuje
  5. Juraj Sališ: Krysár Alojz
  6. Anton Lisinovič: Skautík na výprave (32.diel) - Kriváň
  7. Igor Vojtek: Prečo niektorí používajú YouTube na diskreditáciu, a čo z toho majú?
  8. Emil Fitoš: NASES by mala detailne vysvetliť prebiehajúce súťaže
  1. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 22 075
  2. Radoslav Záhumenský: Tento hrad je len hodinu od Bratislavy a patrí medzi najkrajšie zrúcaniny Slovenska! 🏰 15 732
  3. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije! 9 653
  4. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 429
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 6 520
  6. Ján Valchár: Gerasimova doktrína a jej posledná možná fáza 5 085
  7. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 5 008
  8. Jozef Černek: Premiéra, potlesk… a na druhý deň umývam záchody 4 653
  1. Věra Tepličková: Zvrat to ozaj nečakaný, Oskar je vraj uprataný
  2. Anna Brawne: Martinka Vzácna, vašim jediným úspechom je, že tá kultúra napriek vám stále žije!
  3. Roman Kebísek: Vincent van Gogh kreslil steblami trstiny, ktoré sám zbieral a orezával
  4. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  5. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  6. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  7. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  8. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Aj vy to poznáte? Otvoríte si ráno internet, zapnete večer správy a všade to isté. Ceny letia hore, účty za energie strašia v schránke a hypotéka nepustí.


Na bezpečnosť dozerajú mestskí a štátni policajti, ako aj služba SBS.

K poškodzovaniu mestského majetku dochádza často.


Michal Krčméry, Darina Maňurová a Mikuláš Černota

Od škôl a zdravotníctva po kešu stromy a púštne záhrady – slovenské projekty menia životy zraniteľných komunít.


Viete, v ktorých krajinách afrického kontinentu realizujú slovenské organizácie svoje projekty v rámci Oficiálnej rozvojovej spolupráce pod značkou SlovakAid?


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu