Od začiatku roka opäť komplikujú život pacientom takzvané výmenné lístky. Aj tí, ktorí majú chronické ochorenie a špecialistu navštevujú pravidelne, si musia na odporúčanie počkať v čakárni svojho lekára.
„Toto opatrenie je úplne zbytočné. Dnes som si musela vziať v práci dovolenku, aby som si u svojej lekárky vyzdvihla výmenný lístok pre špecialistu, ku ktorému idem o niekoľko dní. V zamestnaní tak budem chýbať až dvakrát,“ reagovala na nové opa– trenie Helena Halová. Jej názor zdieľa aj dôchodkyňa Anna Hanzelová, ktorá znovuzavedenie lístkov považuje za šikanovanie pacientov.
Pozitívne vníma zmenu všeobecná lekárka Jana Keherová. „Myslím, že lístky ľuďom ich bežný život veľmi nenarušia. Ich výhodou je predchádzanie zneužívaniu odborných vyšetrení, ku ktorému niekedy dochádzalo. Práve lekár prvého kontaktu svojho pacienta pozná a dokáže posúdiť, či a aké vyšetrenia si jeho zdravotné problémy vyžadujú,“ domnieva sa. Diametrálne odlišný názor má špecialista, neurológ Marian Kováčik. „Je to jednoznačne krok späť. Je to nevýhodné pre pacientov, ale aj lekárov. To, na čo mne i pacientovi stačil predtým jeden deň a jeden telefonát kolegovi, nám dnes zaberie možno aj tri, štyri dni, najmä v prípade, ak pošlem pacienta na ďalšie doplňujúce vyšetrenie. Zo skúsenosti viem, že k zneužívaniu vyšetrení dochádza minimálne, takže to by som za problém nepovažoval,“ zhodnotil súčasnú situáciu. Skutočnosťou ostáva, že staronový systém kritizujú najmä pacienti.
(IVA)