Výstavba rýchlostnej cesty je vzhľadom na jej celkový rozsah rozdelená na dve samostatné stavby. V prvej etape ide o úsek medzi Žarnovicou a Lehôtkou pod Brehmi, ktorý je dlhý 9 675 metrov. Odtiaľ bude cesta pokračovať po Šašovské Podhradie. Jej dĺžka bude 8,37 kilometra. Náklady projektu predstavujú približne 1,5 miliardy korún. Tie budú čerpané zo štrukturálneho fondu, štátneho rozpočtu a z Národnej diaľničnej spoločnosti.
Preložia tok Hrona
Projekt by mal byť dokončený o dva roky. Jeho súčasťou bude obchvat Žiaru nad Hronom, jedenásť mostov, dve mimoúrovňové križovatky a protihlukové steny v dĺžke 6,5 kilometra. „V jednom úseku bude dokonca potrebné upraviť a preložiť rieku Hron,“ povedal Gabriel Koczkáš, riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt, ktorá stavbu projektovala. Okrem toho sa budú robiť aj prekládky plynovodu, poľných ciest, telekomunikačných a železničných káblov. V rámci ochrany životného prostredia pred znečisťovaním bude stavba vybavená odlučovačmi ropných látok v počte jedenásť kusov.
Pomohla petícia
Pôvodne sa mala výstavba rýchlostnej cesty na tomto úseku spustiť skôr. Proti tejto skutočnosti sa však postavilo občianske združenie SOS, ktoré požadovalo zmenu trasy. Spor sa riešil na Najvyššom súde Slovenskej republiky. Asi 14-tisíc obyvateľov regiónu nakoniec spísalo petíciu za urýchlenú dostavbu R1 v plánovanej trase. Tá bude v súbehu so železničnou traťou Levice – Zvolen a napojí sa na už sprevádzkovaný úsek rýchlostnej cesty z Rudna nad Hronom do Žarnovice.
Prílev kapitálu?
„Výstavbe momentálne už nič nestojí v ceste,“ vyjadril sa žiarsky primátor Ivan Černaj. „Jej dokončenie neprinesie len zrýchlenie dopravy, ale aj väčšiu bezpečnosť a prílev kapitálu do regiónu,“ dodal.
(EŠTE)