Centrum slávnostne otvorili štvrtého apríla. Na prvý pohľad bola nepovšimnuteľná absencia práve zo strany mládeže.
Program začal príchodom troch sudičiek, ktoré novootvorenému centru darovali kameň ako symbol nezničiteľnosti a pevnosti. Kahanček so sviečkou má ICM-ko ochraňovať od všetkého zlého. Posledná sudička mu popriala dostatok financií, ktoré symbolizoval mešec peňazí.
Informuje mladých
Úlohou centra je predovšetkým podávať informácie dospievajúcej generácii. V určitom časovom intervale je pre ňu k dispozícii konzultant, ktorý im odpovie na otázky týkajúce sa ich budúceho povolania, práce v zahraničí, vzdelávania alebo cestovania.
Jeho riaditeľka Jana Knoppová má s ICM bohaté skúsenosti,.Predtým pracovala v rovnakej funkcii v Banskej Štiavnici. „O centre som sa dozvedela od súčasného štiavnického primátora Pavla Balžanku. Spočiatku sme viedli len nevinné rozhovory o ICM, až neskôr, keď som hľadala prácu, mi navrhol aktívne sa zapojiť do vedenia tejto inštitúcie,“spomína na svoje začiatky Janka.
Lutila je výnimkou
Lutila je raritou medzi ICM-kami na Slovensku, pretože ide o jedinú obec, kde sa takáto inštitúcia nachádza. Podľa Jany je ale veľmi výhodnou lokalitou z viacerých dôvodov. „V žiarskom okrese neexistuje organizácia podobná nášmu centru. Spočiatku som ICM chcela založiť v Žiari, no neskôr som si to rozmyslela. Hlavným dôvodom bola ústretovosť a nadšenie zo strany obce. Som im veľmi vďačná, že nám poskytli priestory zdarma. Lutila je akýmsi spojivkom medzi mestom a ostatnými dedinami. Predovšetkým teraz, keď sa mnohí ľudia sťahujú na vidiek, mládež nemá ako popoludní vyplniť voľný čas, ani vhodne spracúvať informácie. Možno si poviete, že dnes už má doma takmer každý internet, no z vlastnej skúsenosti viem, že mladí ľudia nevedia efektívne pracovať s nadobudnutými informáciami,“ konštatuje.
Michal Dobiaš, predseda Združenia informačných a poradenských centier v SR, pokladá za najväčší úspech ľudí komunikáciu. Tá je bezprostredne spätá aj s úspechom poradenských centier. „ICM Lutila vzniklo na Slovensku ako 21. v poradí. Myslím si však, že aj keď sídli v obci, bude úspešné. Svedčí o tom niekoľko faktorov. Jeho riaditeľka, ktorú osobne poznám, má neoceniteľné skúsenosti s vedením podobných inštitúcií. Okrem toho je pravdou, že ľudia v obci sa lepšie poznajú. Preto bude aj komunikácia s konzultantom osobnejšia,“ hovorí na margo úspechu centra.
O služby je záujem
V úlohe koordinátora pôsobí Ján Kučera. Mládeži je k dispozícii každý pracovný deň od 11. do 21. hodiny. „Tri neoficiálne týždne pôsobenia centra hodnotím viac pozitívne ako negatívne. Záujem ľudí bol primeraný. Pomáhal som im hľadať skriptá alebo letenky. Najčastejšie si však chodili tlačiť materiály do školy a hľadať informácie pomocou internetu. Podobný vývoj som očakával, keďže služby sú sprístupnené zdarma. Momentálne je len na nás, aby sme aj ostatné služby poskytované našim ICM pre mladých ľudí zatraktívnili a naučili ich využívať v ich prospech,“dodal na záver.
KATARÍNA PRUŽINOVÁ