Návrh nového územného plánu prezentoval vo štvrtok vedúci architekt košickej projektovej kancelárie Urban Trade Dušan Hudec nielen žiarskym poslancom, ale aj verejnosti. Jeho prerokovávania sa síce zúčastnilo len pätnásť Žiarčanov, z toho väčšina v dôchodkovom veku, ich pripomienky však napokon prerástli do búrlivej diskusie.
Ulica SNP s menším
zaťažením?
Návrh počíta s rozširovaním priemyselných aktivít v katastri Horných Opatoviec a sčasti aj pri vstupe do mesta od Prievidze. V súvislosti s rozvojom bývania uvažujú jeho autori skôr o individuálnej bytovej výstavbe, o ktorú je v meste údajne väčší záujem ako o hromadnú. „Na takúto výstavbu sú navrhnuté lokality pod a na Šibeničnom vrchu, kde by mala vzniknúť mestská časť Nový Žiar,“ uviedol Hudec. Doprava, ktorou je v súčasnosti zaťažená najmä Ulica SNP, by sa mala v budúcnosti rozptýliť do troch tepien, ktoré by spájali plánovanú komunikáciu R2 smerom na Trenčín s mestom.
Nechcú premávku
v obytných zónach
Výhrady zúčastnených, Bohumíra Krátkeho a Jozefa Čierneho, ktorí pripomienkovali už koncept územného plánu, sa dotkli predovšetkým budúcej dopravnej situácie. „Podľa tohto návrhu by sa mala doprava presunúť z Ulice SNP aj do ulíc v obytných zónach. To je neúnosné. Ak sa niekde má bývať, nepatrí tam intenzívna premávka,“ domnieva sa Krátky. Jozef Čierny upozornil na riziko zón, v ktorých je navrhovaná občianska vybavenosť, a to plochu námestia, či územie pri Mestskom kultúrnom centre, kde mal v minulosti vyrásť obchodný dom Kaufland. „Ako zabránime vedeniu mesta, či už tomuto, alebo budúcemu, aby s týmito parcelami kupčilo, ako sa mu zachce?“ pýta sa.
Dušan Hudec im odporučil podať svoje pripomienky písomne do 10. mája. Dovtedy sa môže k návrhu územného plánu vyjadriť ktokoľvek, či už organizácia, alebo súkromná osoba, ktorá sa ním cíti dotknutá. Pripustil, že platný stavebný zákon, podľa ktorého sú stavebnými úradmi mestá a obce, zastupované primátormi a starostami, naozaj dáva veľkú moc do rúk samospráv. „Svoje výhrady by ste preto možno mali adresovať aj vašim poslancom,“ poradil pripomienkujúcim.
Vo verejnom záujme?
Pán Danko vlastní pozemky, na ktorých by podľa návrhu územného plánu mohla v budúcnosti vzniknúť cesta spájajúca rýchlostné komunikácie s priemyselnou časťou mesta. Obáva sa vyvlastnenia svojho majetku pod zámienkou verejného záujmu. „Mesto môže určiť niektoré komunikácie ako verejne prospešné stavby. Pozemky pod nimi naozaj zákon umožňuje vyvlastniť,“ potvrdil Dušan Hudec. „Vyvlastnili mi už pozemky pod R1. S tým som sa zmieril, veď ide o celonárodný záujem. Ale nesúhlasím s tým, aby mi ho vyvlastnili v záujme súkromných priemyselných spoločností,“ povedal s rozhorčením pán Danko. Zo stretnutia, ktorého sa za mesto zúčastnila len vedúca odboru územného plánovania Blažena Kollárová, odchádzal sklamaný.
(IVA)