Spánok alebo infarkt?
Ako nás informoval dopravný inžinier Okresného dopravného inšpektorátu v Žiari nad Hronom Marián Sikorai, 64-ročný vodič Citroënu zo Žarnovice z doposiaľ nezistených príčin prešiel do protismeru, kde sa čelne zrazil s dodávkou. Pri zrážke utrpel zranenia, ktorým po prevoze do nemocnice podľahol. „Vodič Citroënu nejazdil riskantne, nezmätkoval, nepredbiehal, len plynule prešiel do protismeru. To poukazuje na mikrospánok alebo infarkt. Príčinu nehody však polícia ešte stále vyšetruje,“ povedal Sikorai.
O dvadsaťdva nehôd menej
Počas prázdninových mesiacov sa na cestách nášho regiónu stalo 184 dopravných nehôd, kým vlani ich polícia zaevidovala až 206. „Pokles nehodovosti sme zaznamenali na cestách všetkých troch okresov regiónu. Horšie sa však vyvíjala štatistika usmrtených a zranených osôb,“ informuje Sikorai. Kým vlani zomreli pri dopravných nehodách traja ľudia, počas tohto leta ich bolo päť. Ťažko sa zranilo 11 osôb (vlani 5) a ľahšie sa zranilo 31 osôb (vlani 30).
Pod vplyvom alkoholu
Požitie alkoholu pred a počas jazdy sa podpísalo pod 14 dopravných nehôd, a to aj napriek tomu, že v letných mesiacoch vykonáva dopravná polícia na cestách zvýšený počet kontrol. Nezodpovedných vodičov pribúda, alkohol úradoval aj pri niektorých smrteľných nehodách. Na druhej strane opatrnejší sú chodci, ktorí zapríčinili len jednu nehodu (vlani 2) a cyklisti nezapríčinili ani jednu nehodu (vlani 2).
Bezohľadnosť
Najviac dopravných nehôd zapríčinila bezohľadnosť vodičov, ktorí neprispôsobujú rýchlosť okolnostiam, ktoré môžu predvídať. „To sa prejavuje aj pri jazde v kolónach, kde najčastejšou príčinou dopravných nehôd je nedodržanie bezpečného odstupu. Najmä na úseku cesty Žarnovica - Žiar nad Hronom, kde v súčasnosti premávku obmedzuje výstavba diaľnice, sa vodiči v kolónach lepia jeden na druhého. V prípade potreby nedokážu vozidlo ubrzdiť,“ vysvetľuje Sikorai. Keďže táto cesta je dopravne najviac zaťažená, stáva sa na nej aj najviac dopravných nehôd. Denne po nej prejde okolo 18-tisíc áut.
Nebezpečnejšia je cesta do Handlovej
Keď však prerátame počet dopravných nehôd na milión áut, ako nebezpečnejšia sa ukazuje cesta od križovatky v Ladomerskej Vieske po Dérerov mlyn. „Na tejto ceste sa stáva aj najviac dopravných nehôd zapríčinených lesnou zverou. Len vlani zapríčinili až okolo 40 percent zo všetkých nehôd,“ pokračuje Sikorai. Pozitívny vplyv na bezpečnosť sa očakáva od rekonštrukcie cesty v úseku od Lovčice až po hranicu kraja. „Okrem toho, že sa rozšíri, mali by sa prijať aj účinnejšie opatrenia na obmedzenie zrážok s lesnou zverou. Ak by nepriniesli efekt, posledným a najdrahším riešením by bolo oplotenie cesty,“ vysvetľuje.
Všetko zlé je na niečo dobré
Spomínaná rekonštrukcia cesty pri Lovčici, ktorá zdržuje a znervózňuje vodičov, má prekvapivo pozitívny vplyv na vývoj dopravnej nehodovosti v najnehodovejšom úseku regiónu - Ulici SNP v Žiari nad Hronom. „Tým, že rekonštruovaná cesta je prejazdná v intervaloch svetelnej signalizácie, musia vodiči jazdiť opatrnejšie, čo sa prejavilo v poklese nehôd aj v prieťahu samotným mestom. Napríklad v úseku od čerpacej stanice po Hron sme zaznamenali 37 dopravných nehôd, kým vlani ich bolo o osem viac,“ vysvetľuje.
Pokuty za viac
ako pol milióna
Policajti počas letných mesiacov neoddychovali. Okrem množstva špeciálnych kontrol zameraných na zisťovanie dopravných priestupkov sa venovali predovšetkým zabezpečeniu plynulosti cestnej premávky na hlavných cestných ťahoch. „Kolóny vozidiel sa vytvárali najmä kvôli nákladným autám voziacim materiál na výstavbu R 1, v rámci rekonštrukcie cesty Dérerov mlyn – Lovčica-Trubín a tiež počas bežných údržbových prác na cestách,“ informuje. Pravidelne bolo možné vidieť dopravákov na svetelnej križovatke v Ladomerskej Vieske, kde najmä v piatok a v nedeľu bola cesta na ťahu Zvolen – Nitra nadmerne preťažená. „Policajti počas leta riešili viac ako 500 priestupkov, za ktoré uložili pokuty v sume takmer 600-tisíc korún. Najviac priestupkov, skoro 380, bolo zistených pri prekročení rýchlosti. Policajný radar bol v prevádzke viac ako 70 hodín,“ skonštatoval Sikorai.
Bezpečnosť aj bez zákona
Tak ako všetky dopravné inšpektoráty, aj žiarsky sa intenzívne pripravoval na začiatok platnosti nového cestného zákona. Keďže ho prezident nepodpísal, všetky opatrenia na zvýšenie bezpečnosti v cestnej premávke sa zatiaľ nebudú uplatňovať. „Je to škoda. Od zákona sme očakávali nielen zvýšenie bezpečnosti na cestách, ale aj zníženie dôsledkov dopravných nehôd, najmä v súvislosti so znížením rýchlosti v obciach,“ hovorí dopravný inžinier. Podľa neho veľký význam majú aj navrhované povinné bezpečnostné prvky, ako sú prilby u detí na bicykloch, svietenie cez deň, či reflexné prvky na odevoch chodcov mimo obce. „Všetky tieto prvky môžu priniesť minimálne zníženie následkov dopravných nehôd. Účastníci cestnej premávky ich vo vlastnom záujme môžu používať aj bez platnosti zákona. Napríklad som si všimol, že v súčasnosti už veľa detí pri jazde na bicykloch má ochranné prilby,“ dodal Sikorai.
ALENA BARTÓKOVÁ