„Vysával som, len keď zrazu začal vysávač horieť. Rýchlo som vytiahol šnúru zo zásuvky. Odvtedy v byte nemám elektriku,“ vysvetľuje. „Prišiel sa mi na to pozrieť jeden známy, tvrdil, že ističe sú v poriadku, chyba bude niekde v stene. Bol som aj na bytovom podniku, aj za predsedníčkou bytového spoločenstva, no nepomohli mi. Vraj si mám elektrikára nájsť sám...“
Bohužiaľ, na oboch miestach mu poradili správne. V súčasnosti v Žiari nad Hronom neexistuje stála, respektíve havarijná služba pre odstraňovanie porúch na elektrickom vedení v domácnostiach vlastníkov bytov. Tým, že si ľudia byty odkúpili, odstránenie porúch a iných nedostatkov vzniknutých za chodbovými dverami ich domácností si musia zabezpečiť sami.
Potvrdil nám to aj predseda Regionálneho centra Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov v Žiari nad Hronom Július Malý, ktorý zároveň pracuje v jednej zo spoločností zaoberajúcej sa službami bytovým spoločenstvám. „Spoločenstvo vlastníkov bytov obhospodaruje len spoločné priestory, nie byty. Keďže elektroinštalácia je súčasťou bytu, je na jeho vlastníkovi, kto mu prípadnú poruchu odstráni. Môžeme to prirovnať k pokazenému spotrebiču. Predsa nepôjdete za predsedom alebo správcom domu, keď sa vám pokazí televízor, ale ho zanesiete do opravovne, alebo si zavoláte opravára,“ vysvetlil. Ako však dodal, s elektrikármi je to skutočne ťažké.
„Na kúrenie, plyn a vodu existujú súkromné firmy, ktoré prídu havarijný stav odstrániť. Ale na opravu elektriky havarijná firma v Žiari nad Hronom neexistuje,“ hovorí.
Vlastník bytu si môže firmy alebo živnostníkov zaoberajúcich sa opravou elektroinštalácií nájsť v telefónnom zozname alebo aj v Stavebnom magazíne, ktorý pravidelne uverejňujeme na stránkach MY. Prácu elektrikára si však musí nielen sám objednať, ale i zaplatiť.
Keďže nejde o ojedinelý prípad, predseda regionálneho centra prisľúbil, že sa pokúsi osloviť elektrikárske firmy a dohodnúť sa s niektorou z nich na odstraňovaní havarijných stavov. O tom, či sa mu to aj podarí, vás budeme informovať.
ALENA BARTÓKOVÁ