Svoj podiel na tom má aj zvýšený počet nákladných vozidiel využívaných pri výstavbe rýchlostnej komunikácie R1.
Hotová za 730 dní
Ako MY informoval hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík, s prácami na výstavbe cesty R1 v úseku Žarnovica – Šašovské Podhradie sa začalo 4. marca. „V prvom rade sa zrealizoval výrub brehového porastu okolo rieky Hron, prekládka inžinierskych sietí - telekomunikačných káblov, káblov Železníc SR, prekladalo sa aj elektrické vedenie, plynovody. Práce pokračovali odhumusovaním, výmenou nevhodného podložia, budovaním cestných násypov, zakladaním mostných objektov a oporných múrov,“ konkretizuje Jánošík.
Podľa neho práce postupujú v súlade s harmonogramom výstavby, ktorá by mala byť v zmysle zmluvy o dielo zrealizovaná za 730 dní. Počas nich sa vybuduje 9,675 kilometra rýchlostnej komunikácie s 11 mostmi a 2 križovatkami. Momentálne na stavbe pracuje podľa charakteru prác 150 až 200 ľudí. „Predpokladáme, že hotovú komunikáciu odovzdáme do užívania v roku 2010,“ povedal Jánošík.
Nepriechodné križovatky
Zvýšený počet nákladných vozidiel upcháva nielen cesty, ale aj križovatky. Napríklad dostať sa zo Sklených Teplíc cez hlinícku križovatku je ozajstnou skúškou nervov. Veľakrát sa cez ňu dostanete len vďaka pochopeniu vodičov na hlavnej ceste, ktorí zastanú a pustia vás. Nerváky prežívajú aj vodiči na opačnej strane, ktorí sa snažia vyjsť z obce, ale aj ľudia, ktorí v blízkosti križovatky žijú. „Vytvárajú sa tu kolóny, denne musíme znášať nadmerný hluk a smrad z výfukov čakajúcich vozidiel,“ rozčuľujú sa domáci, ktorí okná do ulice už ani neotvárajú. Problém by mohla vyriešiť svetelná signalizácia, hoci aj dočasná.
Návrh polícia neschválila
„Na tému semaforov na hliníckej križovatke sme rokovali s políciou v máji. Dokonca bol vypracovaný aj projektový návrh, ktorý však policajný zbor neschválil, lebo by sa mohla ešte viac zhoršiť daná situácia,“ povedal Jánošík. Podľa neho je už gro prác vykonaných, nákladné vozidlá stavby budú voziť zeminu už len 1,5 až 2 mesiace. „Kým by sa situácia okolo inštalácie svetelnej signalizácie vyriešila, zaťaženosť daného úseku by už bola nižšia a teda tieto opatrenia by boli bezpredmetné,“ tvrdí.
Projekt bol neúplný
Prečo polícia návrh neschválila, sme zisťovali u dopravného inžiniera Okresného dopravného inšpektorátu v Žiari nad Hronom Mariána Sikoraia.
„Projekt, ktorý Národná diaľničná spoločnosť predložila v júni, bol nekompletný. Obsahoval len návrh dopravných značiek, ale neriešil signálny plán semaforov, umiestnenie ich stožiarov, ani elektrické napájanie, preto nebol schválený,“ vysvetlil Sikorai.
Podľa jeho slov diaľničná spoločnosť následne zadala spracovanie dokumentácie kvalifikovanému projektantovi, ktorý ju konzultoval aj s dopravným inšpektorátom. „Doposiaľ však dokumentácia nebola predložená oficiálne na odsúhlasenie,“ dodal.
Semafory sú potrebné
Z povedaného je zrejmé, že práce na príprave realizácie svetelnej signalizácie zastavila samotná diaľničná spoločnosť a nie polícia, ktorá pravdepodobne zbytočne čaká na doplnený projekt. Podľa Sikoraia je zriadenie signalizácie na tejto križovatke v záujme bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky stále potrebné, aj s ohľadom na pokračovanie výstavby R1 v úseku Lehôtka pod Brehmi - Šašovské Podhradie.
ALENA BARTÓKOVÁ