<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Štvrták Ľuboš Moravský si štúdium odboru elektrotechniky nevybral náhodou. „Technika ma zaujímala odjakživa, preto som vedel, že sa jej chcem venovať aj v budúcnosti. Ešte počas základnej školy som chodil do krúžku elektrotechniky,“ vysvetlil maturant. Robot – manipulátor, ktorý poskladal vo svojom voľnom čase, má kostru zo stavebnice Merkur a pozostáva z tisícky dielov. Ovládaný je čipom a napájaný akumulátorom. Pri jeho zostrojení si študent poradil svojsky. „Niektoré diely som si vyhotovil sám. Motorčeky sú zo starých videorekordérov, prevodovky zasa z hračkárskych autíčok. Vytvoril som program, ktorým čip ovláda činnosť robota. Celá práca mi trvala niekoľko rokov, keďže som sa tomu venoval vo voľnom čase,“ prezradil mladý technik. Robot ovládaný joystickom dokáže otáčať ramenom, uchopiť a preniesť predmet. Cieľom tvorcu robota je jeho zdokonalenie, keďže sa chystá prezentovať ho v rámci Stredoškolskej odbornej činnosti.
Do konca školského roka by maturant chcel pripraviť zlepšovák pre strednú školu. „Spolu s kamarátom plánujeme zostrojiť elektronickú bránu na diaľkové ovládanie, ktorá bude slúžiť škole,“ dodal Ľuboš, ktorý sa venuje aj zostrojovaniu audio zosilňovačov. Podľa zástupcu riaditeľa Strednej priemyselnej školy v Leviciach Romana Karaffu maturant patrí do skupiny študentov, pre ktorých je štúdium koníčkom. „Nadaní žiaci pomôžu v rozvoji školy. Ľuboš má talent v technických odboroch všeobecne. Vytvorenie robota je spojením nápadu, technického riešenia a elektroniky. Zaujímavosťou je, že potrebný materiál našiel doma alebo si ho zabezpečil za pár korún,“ ocenil pedagóg Ľubošovu nápaditosť. Tvorivý študent dokáže svojou aktivitou zaujať aj ostatných stredoškolákov. Podľa spolužiaka Juraja Pohanku sú tieto nápady inšpiráciou aj pre ostatných.
ŽOFIA KYSEĽOVÁ