Žiarčania z Novomeského ulice žiadajú mesto o rázne kroky. Opití zákazníci pohostinstva Hooligans im znepríjemňujú noci. Primátor Černaj priznáva: „V tejto veci sme takmer bezmocní."
ŽIAR NAD HRONOM. Hluk a neporiadok. Tak dvoma slovami opisujú svoj problém obyvatelia Novomeského ulice. „Odkedy tu funguje prevádzka otvorená do tretej rána, nedá sa tu žiť. V noci nás neustále obťažujú opití ľudia, ktorí odtiaľ vychádzajú. Vrieskajú, búchajú dverami. Ráno po nich ostáva hotová spúšť. Odpadky, fľaše, prezervatívy," sťažuje sa na vyčíňanie nočných zákazníkov pohostinstva Hooligans dôchodkyňa Ružena Chmelková.
Dobreže ich nehladkajú
Spoločne so susedmi spísali petíciu, v ktorej sa ohradzujú proti rušeniu ich nočného pokoja. Napriek šesťdesiatim siedmim podpisom, im zatiaľ nedokázali pomôcť polícia, samospráva, ani žiarsky Regionálny úrad verejného zdravotníctva. „Z hygieny sa nám ani neozvali A keď v noci voláme mestských policajtov, nepomáha to. Prídu, čakajú v aute a keď tí opilci prestanú vykrikovať, vystúpia a upozornia ich. Dobreže ich nehladkajú," spochybňuje ráznosť policajtov.
Tí sa bránia tvrdením, že kým na miesto prídu, často tam už výtržníkov nenájdu, alebo sa jednoducho upokoja a oni nemajú dôvod potrestať ich.
Signatári petície sú rozhodnutí obrátiť sa na verejného ochrancu práv Pavla Kandráča. „Veríme, že aspoň on bude schopný pomôcť nám," hovorí dôchodkyňa.
Bezmocní úradníci
Primátor mesta Ivan Černaj vraj rozhorčenie autorov petície chápe. Pomôcť im však nedokáže.
Riešením problému poveril prednostku mesta Mariannu Páleníkovú. „Vyzvali sme majiteľov prevádzky, aby nám predložili dokumentáciu o odhlučnení budovy. Upozornili sme ich aj na to, že hluk spôsobujú ich zákazníci. Keďže ale mesto nepovoľuje otváracie hodiny, ako úradníci sme mnohokrát bezmocní," konštatuje Páleníková. „Legislatíva nám síce poskytuje určité možnosti, v praxi býva ale situácia odlišná a riešenie sa dosahuje ťažko," dodáva.
Černaj vidí najväčší nedostatok v chýbajúcej norme, ktorou by mesto mohlo v takýchto prípadoch efektívne narábať. „Po tom, čo prokurátorka napadla všeobecne záväzné nariadenie mesta o čase prevádzky služieb, museli sme ho zrušiť. Ostali sme tak bez účinnej páky," tvrdí.
Za petíciou vidia konkurenčný boj
Majitelia pohostinstva a herne sa bránia. „Naša prevádzka je kompletne odhlučnená. Problémy nastávajú, keď zákazníci vyjdú na ulicu. S tým my ale nespravíme nič," domnieva sa vedúci prevádzky Ján Neuschl. O petícii proti ich zariadeniu vedia. „Skôr ako niekoľko dôchodcov však za ňou stojí konkurenčný boj zo strany iného podniku, ktorý funguje na tejto ulici," tvrdí. S výraznejším skrátením otváracích hodín nesúhlasí. „Bolo by to obmedzovanie slobodného podnikania." Obmedzenia by podľa neho neboli výhodné ani pre mesto. Len na poplatkoch za výherné automaty tunajšej herne získa takmer 33-tisíc eur (milión korún) ročne.