Cestovné kancelárie a agentúry pociťujú úbytok klientov. V čase ekonomickej krízy si pobyt pri mori mnohí nedoprajú. To, či usporené peniaze investujú práve do letnej dovolenky, dôkladne zvážia.
ŽIAR NAD HRONOM. Dopyt po dovolenkách v zahraničí oproti vlaňajšku výrazne klesol. Potvrdila to aj majiteľka cestovnej kancelárie Galeb Eva Sklenárová. „Nebudeme klamať, cítime to. Klesol najmä záujem o letecké zájazdy. Najviac sa to prejavilo na Grécku, ktorého sa predalo oveľa menej ako minulý rok," povedala.
Ťahačom je Chorvátsko
Úbytok klientov zaznamenali podľa Sklenárovej všetky cestovné kancelárie. „Ponúkajú preto neskutočné last minuty, ktoré niekedy nemôžu pokryť ani celkové náklady na hotel a letenku." Tvrdí, že predaj klesol približne o päťdesiat percent. „V tomto období, pred prázdninami, síce začali ľudia kupovať už trošku viacej, ale nie je to také húfne ako pred rokom či predvlani."
Pri predaji first momentov, ktoré ponúkajú väčšinou začiatkom roka, krízu nepocítili. „Hotely, ktoré má cestovka fixne zakúpené a klientmi sú osvedčené, sa míňali bez problémov," pokračovala. Najväčším ťahačom Galebu je však Chorvátsko. „Ponúkame hotel na ostrove Krk kde sme pokles klientov vôbec nepostrehli. V rámci first momentu sme vypredali takmer všetky autobusové termíny počas celého leta," povedala s tým, že v súčasnosti už len dopredávajú posledné izby, ktoré im zostali voľné v auguste.
Príliš drahé Slovensko
Úspešnosť predaja zájazdov spočíva vo vzájomných odporučeniach ľudí, v ich osobnej skúsenosti. „Ale veľa robí aj reklama v novinách," podotkla Sklenárová. „Samozrejme, musí ísť o dobrý hotel s kvalitnými službami a nízkymi cenami," vysvetlila.
Spomedzi leteckých zájazdov je v Galebe momentálne najväčší záujem o Tunis, Egypt a Baleárske ostrovy. „Očakávame, že na odbyt by mohlo ísť aj Thajsko, kde sa výrazne znížili ceny. Predtým sa predávalo napríklad za 80-tisíc korún (2656 eur), no dnes ho klient kúpi za 996 eur (30-tisíc korún)."
Veľmi málo ľudí vyhľadáva prostredníctvom cestovných kancelárií dovolenky na Slovensku. „Mrzí ma to. Mám však skúsenosť so zahraničnými klientmi, ktorí neboli spokojní. Hotel jednoducho neposkytoval služby, ktoré sľuboval. Niektorým hotelierom chýba profesionalita," zdôvodnila. Pre Slovákov sú zase Tatry či iné lokality u nás príliš drahé. „Za tú cenu idú radšej k moru."
Eva Sklenárová verí, že o rok bude situácia v cestovných kanceláriách lepšia. „Som o tom presvedčená. Počas trinástich rokov, čo v tejto oblasti pôsobím, vidím, že Slováci chcú cestovať. Aj takí, ktorí predtým tvrdili, že nikam nepôjdu. Začne však svietiť slniečko a navštívia nás s požiadavkou na zájazd k moru," dodala.
Ľudia sú opatrní
Krízu pocítila aj Gabriela Priehodová v cestovnej agentúre Gabriela. „Ľudia sú pri výbere dovolenky veľmi opatrní. Už sa nám dokonca stalo, že rodina si zakúpila first moment, ale jeden z jej členov prišiel o prácu a museli sme to stornovať," povedala.
Samozrejme, najlepšie sa u nich predáva to, čo je najlacnejšie. „Najmä Chorvátsko. Teraz sa tam však ochladilo a ľudia sa obávajú, že im nevyjde počasie. Myslím si však, že tam sa nedá nič pokaziť. Veď človeku pomôže už len to, že dýcha morský vzduch. Okrem toho, je tam veľa národných parkov a starobylých miest. Vždy sa nájde niečo, čo zaujme."
Nízky dopyt po zájazdoch podľa Priehodovej dosvedčuje aj fakt, že všetky veľké cestovné kancelárie vrátili hneď na začiatku roka minimálne tridsať percent kapacít. „U nás ide najmä už spomínané Chorvátsko, ale aj Turecko, Egypt a Tunis. Všetci však čakajú na last minuty. Málo ľudí kupuje za katalógové ceny." Napriek všetkému zostáva optimistkou a verí, že všetko prehrmí. „Situácia sa utrasie a o rok to určite bude lepšie."