<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} @page Section1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->
Pionier nebol v čase socializmu len žiačik s červenou šatkou a správnym zanietením pre vec, ale aj obľúbená motorka. Začala sa vyrábať začiatkom 60. rokov.
Dve motorky za 24 eur
Pionier dnes z ciest zmizol a nahradili ho skútre. Napriek tomu však stále má svojich nadšencov. Napríklad Motoklub Pionier z Viesky nad Žitavou. Jeho členovia sú pre jeho záchranu schopní urobiť takmer čokoľvek.
„Kúpil som si dva za 24 eur, jeden pokazený na súčiastky a jeden pojazdný,“ vraví Matej Boldiš (18) z Nevidzian, ktorý je členom klubu. A hoci sa Pionier dá zohnať za babku, keď sa má dostať do stavu, aby sa na ňom dalo súťažiť, treba na ňom vymeniť skoro všetko, a to už aj niečo stojí. „Taká úprava vyjde aj na viac ako tisíc eur,“ povedal Juraj Mladý. Vymieňa sa skoro všetko - karburátor, výfuky, prevody. Len vonkajším vzhľadom motora stroj ešte stále pripomína Pionier.
„Keď sa na to pozrie nejaký mešťan, aj sa čuduje, že to jazdí. Ale na dedinách Pionier ľudia radi používajú,“ povedal Martin Levický. „Behajú s tým najskôr po viniciach a tak rôzne, neskôr ich to chytí a chcú jazdiť aj inak,“ hovorí Matej Boldiš.
Jazda, čo trvala deň
Trojicu chalanov Pioniere inšpirovali až do takej miery, že sa prihlásili na súťaž „pioniers- kych“ nadšencov Fichtlmánia 2009, ktorá sa konala v Čechách. Súťažili v kategórii upravovaných strojov, a hoci tam boli po prvý raz, hneď skončili vo svojej kategórii na druhom mieste.
„Jazdilo sa dvadsaťštyri hodín bez zastavenia. Pretekalo sa na výdrž - išlo o to, kto koľko kôl prejde. Sám som prekvapený, že som toľko vydržal, cítil som sa čerstvo a ani som nevnímal, že som tak dlho hore,“ povedal Štefan Mladý, starosta dediny a súčasne mechanik tímu, ktorý pozostával okrem neho zo spomínaných chlapcov.
A štvorica to nemala práve ľahké. Pretekalo sa v drsných podmienkach - pršalo, trať bola zlá a blatistá. „Asi najhoršie to bolo v noci. Svetlá svietili hore, a keď sme išli z kopca, rútili sme sa do jamy a nevedeli sme, kam ideme,“ hovorí Juraj.
Jazdci sa striedali najskôr po polhodine, neskôr čas na Pionieri natiahli až na vyše dve hodiny, aby ušetrili čas na výmenu jazdcov v depe. „Poriadne to pocítil hlavne môj zadok, ale svoje si odniesli aj ruky a nohy. Ani do auta som nevedel nastúpiť,“ povzdychol si Matej Boldiš.
Zodratá topánka
Chlapci skončili druhí. Za deň obišli okruh 364 ráz a najazdili neuveriteľných 783 kilometrov. „To je aj na asfaltke obdivuhodný výkon, nie ešte v takom drsnom teréne,“ povedal starosta. Za sebou nechal Motoklub Pionier ďalších 23 tímov.
O tom, že chalani jazdili naplno, vypovedá topánka Martina Levického. Jazdil tak zanietene, že prederavil na riadiacej páke topánku. Domov si ju doniesol ako suvenír z divokej a náročnej jazdy.
TOMÁŠ HOLÚBEK