Streda, 4. august, 2021 | Meniny má Dominik, DominikaKrížovkyKrížovky

Prieskum naznačil, že ruda s obsahom zlata a striebra v bani ešte je

Ťažba v hodrušskej Rozálii by sa mohla oživiť.

HODRUŠA. Aj keď baníci v hodrušskej Rozálii ako dnes jedinej aktívnej slovenskej bani na ťažbu vzácnych nerastov, vrátane zlata a striebra, už osem rokov pracujú v útlme, posledné prieskumy ukázali, že by mohlo dôjsť k určitému oživeniu ťažby.

"Náznaky smerného pokračovania ložiska olovnatých, zinkových, meďnatých, zlatých a strieborných rúd boli overené, čo však musia potvrdiť ďalšie prieskumné a otvárkové práce," uviedol pre TASR Richard Kaňa, šéf Slovenskej banskej, s. r. o., ktorá v Rozálii ťaží.

Skryť Vypnúť reklamu

V žiadnom prípade sa však nepredpokladá intenzita ťažby z obdobia pred 15 rokmi, keď v závode pracovalo viac ako 300 pracovníkov a objem ťažby rudy sa pohyboval na úrovni asi 60.000 ton ročne.

Podľa Kaňu väčšina ľudí sa pri správach o nárastoch cien zlata na londýnskej burze domnieva, že niekoľkonásobné zvýšenia ceny za uplynulých päť - šesť rokov naháňa zisky ťažbárov. Za toto obdobie sa však výrazne znížila hodnota amerického dolára i eura, a tak skutočná cena zlata, ktorú pociťuje aj slovenská spoločnosť, je omnoho nižšia. Riaditeľ Slovenskej banskej hovorí, že zlato je v skutočnosti drahšie len asi o 85 %.

"Ľudia si často predstavujú, že v bani ťažíme priamo zlato či striebro. Ani to však nie je pravda," podotýka. V bani sa z hĺbky približne 500 metrov ťažia "len" polymetalické rudy so stopovým obsahom zlata a striebra. Ruda sa následne v úpravni závodu spracuje na tzv. kolektívny flotačný koncentrát. Ten sa potom predáva zahraničnému odberateľovi, ktorý ho ďalej spracuje.

Skryť Vypnúť reklamu

Za celé obdobie ťažby ložiska Slovenskou banskou (od roku 1993) vyťažili asi 640.000 ton nerastnej suroviny so sumárnym obsahom farebných kovov do 1 %. Napríklad zlata bolo v jednej tone vyťaženej suroviny len 7,5 gramu, striebra dokonca len 5 gramov.

Spoločnosť chce pri dobrých vyhliadkach zachovať súčasnú ročnú ťažbu približne 20.000 ton suroviny, pričom je predpoklad výroby asi 600 ton flotačného kolektívneho koncentrátu. Dnes závod zamestnáva približne 80 pracovníkov a tento počet chce zachovať aj v nasledujúcom období.

Činnosť závodu v Hodruši sa stala stratovou po prudkom poklese svetových cien farebných a drahých kovov v roku 1998 a ich následnej niekoľkoročnej stagnácii. Preto v januári 2001 bola Slovenská banská nútená začať útlm výrobnej činnosti s predpokladaným termínom jej ukončenia k 31. decembru 2001. Vedenie organizácie sa v tom termíne napriek nepriaznivej situácie ale rozhodlo v obmedzenom rozsahu v ťažbe pokračovať. Počet pracovníkov sa pritom znížil z asi 300 na necelých 40.

Skryť Vypnúť reklamu

V roku 2004 začali postupne svetové ceny kovov rásť. Na základe dlhodobo priaznivých prognóz vývoja svetových cien kovov sa popri vtedy vykonávaných ťažobných a zabezpečovacích prácach v roku 2005 opätovne začal geologický prieskum financovaný Ministerstvom životného prostredia SR ako aj ťažobnou organizáciou. Práce, ktorých cieľom bolo overenie smerného pokračovania ložiska známeho od roku 1991 a dobývaného od roku 1993, boli ukončené v roku 2008.

Podľa Kaňu pre pokračovanie banskej činnosti v budúcom období vykonáva ťažobná organizácia v súčasnosti legislatívne kroky. Ak všetko pôjde dobre, ťažba suroviny v novom smere by sa mohla začať na jar budúceho roka.

Najčítanejšie na My Žiar

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zabezpečiť krytie liečby a karantény v zahraničí?
  2. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  3. Podnikáte? Otvorte si účet online a ušetrite
  4. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  5. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  6. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  7. Odomknite si SME.sk na viacerých zariadeniach
  8. Slovensko v tieni tureckého polmesiaca
  9. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy
  10. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Poznáte horúci trend interiérového dizajnu?
  5. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise
  6. Dekarbonizácia má byť súčasťou moderných dodávateľských vzťahov
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor
  1. Dovolenka v Turecku: Skvelé hotely na leto 2021 5 764
  2. Ako sa dostať z Bratislavy do Nitry, Bystrice, Popradu a Prešova 4 440
  3. Osviežujúci skúter legendárnej talianskej značky 4 111
  4. Dominika Kavaschová: Netušila som, že mám v sebe toľko nehy 4 058
  5. Jeden deň na Bratislavu nestačí 3 918
  6. Ako nájsť dobrý jogurt? Ak neobsahuje toto, ani ho nekupujte 3 765
  7. Ficov priateľ a oligarcha Miroslav Výboh zmenil kurz v biznise 3 412
  8. Ako dlho skladovať kukuricu a hrach, aby ostali sladké? 2 924
  9. Ak sa včas nespamätáme, vlaky z Číny získajú Maďari a Poliaci 2 808
  10. Na čo si dávať pri investovaní do kryptomien pozor 2 710
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Relácia MY Športujeme denne prináša dynamický prehľad športových aktualít, exkluzívne rozhovory a aj rady a tipy nielen pre športovcov.

Dozviete sa aj aký historický úspech dosiahli hokejisti, že Zlaté Moravce majú legionárskou posilou a legenda Nitry otvorene hovorí na adresu FC.


5 h
Kolóny na rýchlostnej ceste R1.

Najhoršie sú piatky a nedele, autá sa posúvajú slimačím tempom.


22 h
Ilustračné foto.

Banskobystrický kraj pokračuje v očkovaní aj pre neregistrovaných.


ROS 2. aug
Ilustračné foto.

Rýchlostná cesta je v úseku čiastočne uzatvorená.


2. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

K vyhliadkovej veži vedie nový náučný chodník.


TASR 18 h

Stavebné povolenie nikto nenapadol. Susedia hovoria, že sa o ňom dozvedeli, až keď bolo právoplatné.


14 h

Najhoršie sú piatky a nedele, autá sa posúvajú slimačím tempom.


22 h

Oprava mosta je vo finále, čoskoro ho otvoria. Výstavba trvala približne rok.


3. aug

Už ste čítali?