Na Slovensko sa tiež radi vracajú Poliaci, Nemci a Maďari, menej už láka Angličanov, Holanďanov či Talianov.
BRUSNO. Podnikatelia v cestovnom ruchu zaznamenali v uplynulej letnej turistickej sezóne, ktorú poznačila ekonomická kríza, výrazný pokles tržieb. Až 70 percent opýtaných zariadení ich malo nižšie ako vlani. Menšiu návštevnosť vo vlastných turistických zariadeniach uviedlo 67 percent prevádzkovateľov. Konštatoval to na dnešnej tlačovej konferencii v Brusne Anton Bača z oddelenia služieb cestovného ruchu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK). Na prieskume spokojnosti s letnou turistickou sezónou sa zúčastnilo 34 podnikateľov. V rámci hodnotenia letnej turistickej sezóny 2009 Bača ďalej informoval, že „dĺžka pobytu rekreantov sa v porovnaní s minulým rokom zvýšila". Tieto údaje však podľa neho skresľujú dlhé kúpeľné pobyty. „Podiel domácich a zahraničných návštevníkov bol 57 ku 43 percent." Najväčší záujem o rekreáciu v SR mali zo zahraničných turistov rovnako ako vlani Česi. Rekreantov zaujímajú najmä prírodné zvláštnosti kraja a kultúrne pamiatky. "Pri doplnkových službách sa tešili najväčšiemu záujmu športové rekreačné zariadenia, kúpaliská a ochutnávka vín, najmä v okolí Veľkého Krtíša a Sebechlebov," konštatoval Bača. Do turistických stredísk sa návštevníci najradšej dopravia osobným autom a autobusom, len 5 % z nich využije lietadlo.
Podnikatelia podľa Baču napriek kríze investovali v uplynulej letnej sezóne najmä do marketingu. Hoci ich marketingové povedomie sa zvyšuje, väčšina opýtaných uviedla, že spolupráca danej obce a mesta s nimi je slabá. "Podnikatelia sú odsúdení na spoluprácu, len 28 % z nich sa v tomto prípade vyjadrilo kladne." Zároveň sa však podľa výsledkov prieskumu 53 % respondentov vyjadrilo kladne k existencii komisií pre
cestovný ruch, ktoré fungujú pri mestských či obecných zastupiteľstvách. "Tie by mali byť hlavným poradným orgánom primátora a poslancov," dodal Bača.