Utorok, 19. február, 2019 | Meniny má Vlasta

Kremničania viac kamiónov v meste nechcú

Stovky Kremničanov sa obávajú, že plánované rozširovanie cesty cez Kremnicu smerom na Kremnické Bane privedie do mesta viac kamiónov. Spisujú petíciu za presmerovanie nákladnej dopravy mimo obývané časti.

Úzka cesta je nebezpečná najmä pre chodcov.Úzka cesta je nebezpečná najmä pre chodcov.(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

KREMNICA. Už takmer šesťsto ľudí podpísalo petíciu, ktorá sa snaží upozorniť na kritickú situáciu v súvislosti s kamiónovou dopravou v Kremnici. Tá mesto a jeho okolie uplynulé roky zaťažuje stále viac.Iniciátori protestu žiadajú, aby sa čo najskôr presunula mimo obývaných častí, teda z Kremnice, ale aj z blízkych obcí.

Ďalšieho pruhu sa obávajú

Organizátorov podpisovej akcie znepokojuje plánované rozšírenie cesty prvej triedy 1/65, ktorá prechádza mestom smerom na Kremnické Bane. Ďalší pruh, ktorý by mal budúci rok pribudnúť k súčasným dvom, podľa nich privedie do Kremnice ešte viac kamiónov. „Nie sme proti rekonštrukcii cesty, skutočne ide o nebezpečný úsek. Doprava je taká hustá, že je problém prejsť z jednej strany cesty na druhú. Chceme, aby na nej vzniklo viac priechodov pre chodcov, chodník pre peších, ale odmietame jej rozširovanie," vysvetlil jeden z iniciátorov petície Igor Račko.

nehoda

Existujúca cesta nápor kamiónov nezvláda. Podľa organizátorov petície to môže jej rozšírenie ešte zhoršiť. ILUSTRAČNÉ FOTO: (SITA)

Primátorka: Oprava cesty je nutná

Primátorka Kremnice Zuzana Balážová si myslí, že súčasný stav cesty je kritický a jej rekonštrukcia nutná. „Krajnice sú poškodené vplyvom veľkého náporu áut, v najužšom mieste majú kamióny problém vzájomne sa vyhnúť," charakterizuje situáciu. Cesta podľa nej predstavuje veľké riziko pre chodcov, využívajú ju totiž aj ľudia žijúci v jej tesnej blízkosti. Plánované rozšírenie o jeden pruh a chodník, ktoré chce v budúcom roku uskutočniť Slovenská správa ciest, je podľa jej názoru vo všeobecnom záujme. To, že ďalší pruh privedie do kremnického regiónu viac kamiónov, podľa nej nie je isté. „Tí, ktorí budú chcieť prejsť cez toto územie, sa o to budú snažiť, či bude cesta úzka alebo širšia. Podobne ako cez Kremnicu sa rozširujú cestné ťahy cez Donovaly a medzi Žiarom a Handlovou. Je pravdepodobné, že dopravná zaťaženosť sa medzi ne opäť rovnomerne rozdelí", domnieva sa primátorka.

Mesto chce vodičom merať rýchlosť

Balážová rovnako upozorňuje, že kamiónová doprava Kremnicu významne poškodzuje. „Máme posudok statika, ktorý potvrdzuje, že práve ona spôsobuje pokles územia mesta a zhoršovanie sa situácie," informuje.

Mesto sa podľa nej snažilo už v minulosti presadiť na existujúcej ceste bezpečnostné prvky, napríklad kruhový objazd, a častejšie merania rýchlosti. Bez úspechu. „Aj v súčasnosti sa pokúšame získať meracie zariadenie, ktorým by sme mohli dopravnému inšpektorátu dokazovať, že vodiči často pri prechode mestom nedodržiavajú rýchlosť."

Vo vybudovanie R3 autori petície neveria

Reálne riešenie problému však podľa primátorky prinesie až vybudovanie rýchlostnej cesty R3 mimo Kremnice. „Tá by mala zabezpečiť, že sa tranzitná doprava presunie tam a cesta 1/65 bude slúžiť len pre potreby miestnej dopravy."

V rýchle vybudovanie obchvatu Kremnice však autori petície neveria „Takýto zámer existuje už od sedemdesiatych rokov. Je rok 2010 a stále ostáva len v rovine sľubov. Cesta R3, ktorá má údajne situáciu riešiť, je podľa nás hudbou ďalekej budúcnosti," povedal Račko.

Výhrady adresujú samosprávnemu kraju

Signatárov petície znepokojuje aj skutočnosť, že Banskobystrický samosprávny kraj počíta v budúcnosti s vylúčením kamiónovej dopravy z horského priechodu Donovaly. Píše sa to v Koncepcii územného rozvoja Slovenska. „To podľa nás môže opäť zvýšiť zaťaženosť severo-južného spojenia, ktoré vedie cez Kremnicu. Myslíme si, že veľká časť kamiónov sa z Donovál presunie práve na túto trasu," domnieva sa ďalší zo signatárov petície Ivan Frzon. To je aj dôvod, prečo svoj protest adresujú Banskobystrickému samosprávnemu kraju.

Kamióny z Donovál by Kremnicu zaťažiť nemali

Hovorca samosprávneho kraja Peter Hajnala potvrdil, že predĺženie rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča - tunel Korytnica - Ružomberok skutočne v budúcnosti umožní vylúčenie kamiónovej dopravy z Donovál. „Tým sa splní hlavný cieľ - ochrana zdrojov pitnej vody pre Pohronský skupinový vodovod, ktoré ohrozuje práve intenzívna doprava na tomto ťahu," povedal. „Po dobudovaní spojenia sa nákladná doprava odkloní od Korytnice a Uľanky mimo Donovaly," spresnil.

Na obavy Kremničanov zo zhoršenia situácie v ich meste Hajnala zareagoval, že samosprávny kraj má vo svojom územnom pláne aj rýchlostnú cestu R3. „Po jej vybudovaní dôjde k odkloneniu tranzitnej dopravy v prieťahu mestom Kremnica a Kremnické Bane, teda i z cesty 1/65."

Opravu cesty možno pripomienkovať

Cestu cez Kremnicu smerom na Kremnické Bane chce Slovenská správa ciest rozširovať budúci rok. „Súčasná cestná komunikácia má nevyhovujúce technické parametre pre cestu 1. triedy," odôvodnila plánovanú rekonštrukciu Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest. Podľa jej slov nevyhovuje šírkové, výškové ani smerové vedenie trasy. K existujúcej ceste preto pribudne jeden jazdný pruh a chodník pre peších. Dôjde aj k odvodneniu komunikácie, k úprave koryta Kremnického potoka a celkovému spevneniu cesty. Predpokladané náklady na opravu sú viac ako 10 miliónov eur.

V tomto roku chce správa ciest požiadať o stavebné povolenie. Fedorová potvrdila, že prípadné pripomienky môžu záujemcovia podať počas stavebného konania.

(iva)
Jánošík: R3 pomôže Kremnici zbaviť sa tranzitnej dopravy

Rýchlostná cesta R3 by mala nákladnú dopravu z Kremnice odviesť inam. Potvrdil to hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

KREMNICA. Ktorý z navrhovaných variantov plánovanej rýchlostnej komunikácie R3 by sa mal v budúcnosti stať skutočnosťou, stále nie je jasné.

Kadiaľ cesta povedie, zatiaľ nerozhodli

„Bola spracovaná technická štúdia Rýchlostná cesta R3 Horná Štubňa - Šášovské Podhradie," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík s tým, že do úvahy prichádza niekoľko riešení. Tie počítajú s obchvatom Kremnice ako aj s možným prepojením R3 a R2 cez Sklené a ich peážou, teda súbežným vedením, v časti Handlová - Žiar nad Hronom.

„Výsledný variant bude známy až po ukončení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a vydaním záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia," informoval Jánošík.

Mesto chce obchvat zo západu

Pre mesto je prijateľné ktorékoľvek riešenie, ktoré Kremnicu obchádza zo západu. „Pre nás je prioritou, aby tranzitná doprava nešla cez mesto," povedala kremnická primátorka Zuzana Balážová. „To, ktorý variant je najlepší, musia posúdiť odborníci. Rovnako aj to, ktoré cesty sú pre Slovensko prioritné," konštatovala.

Práce na výstavbe R3 by mali podľa Jánošíka začať v roku 2016.

Aj keď stále nie je zrejmé, ktorý z jej variantov a kedy by mal Kremnicu od kamiónovej dopravy oslobodiť, Jánošík potvrdil, že práve to je jedným z hlavných cieľov plánovanej rýchlostnej cesty. „Jej funkciou bude okrem iného previesť tranzitnú dopravu inam," objasnil.

(iva)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  2. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  3. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  5. Noerr advised on WebSupport deal
  6. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri?
  7. Podnikanie a významné ukazovatele v roku 2019
  8. Smartfóny Samsung Galaxy S priniesli množstvo inovácií
  9. eKasa prichádza na Slovensko
  10. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 480
  2. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 13 669
  3. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 12 841
  4. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 486
  5. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 5 054
  6. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 939
  7. First moment: Španielske pobrežie patrí medzi najpredávanejšie 4 310
  8. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 4 072
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 687
  10. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu 2 657

Hlavné správy z MY Žiar

Mladý pár vybudoval na Červenej studni jedinečnú ekologickú útulňu

V originálnej stavbe sa snúbi tradičný ekologický materiál a moderná architektúra.

Útulňa ponúka miesto na prenocovanie pre päť ľudí.
Módna prehliadka a galavečer na podporu záchrany nechcených zvierat.

Lezcov láka ľadopád na Skalke. Pozrite si foto

Atrakcia si získa milovníkov adrenalínu a zimnej prírody.

Impozantný ľadopád.

Prázdninové múzeum: Prehliadku expozície ozvláštni ryžovanie zlata

Počas jarných prázdnin ponúkne banské múzeum špeciálnu ponuku.

Na aktivity do svojej Geobádateľne pozýva Mineralogická expozícia v Berggerichte.

Móda v kaštieli: Predviedli spoločenské a svadobné šaty (+FOTO)

Módna prehliadka opäť pritiahla návštevníkov všetkých vekových kategórií.

V svadobných šatách a s partou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vybrali SME

Už ste čítali?