Kremničania viac kamiónov v meste nechcú

Stovky Kremničanov sa obávajú, že plánované rozširovanie cesty cez Kremnicu smerom na Kremnické Bane privedie do mesta viac kamiónov. Spisujú petíciu za presmerovanie nákladnej dopravy mimo obývané časti.

Úzka cesta je nebezpečná najmä pre chodcov.Úzka cesta je nebezpečná najmä pre chodcov. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

KREMNICA. Už takmer šesťsto ľudí podpísalo petíciu, ktorá sa snaží upozorniť na kritickú situáciu v súvislosti s kamiónovou dopravou v Kremnici. Tá mesto a jeho okolie uplynulé roky zaťažuje stále viac.Iniciátori protestu žiadajú, aby sa čo najskôr presunula mimo obývaných častí, teda z Kremnice, ale aj z blízkych obcí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalšieho pruhu sa obávajú

Organizátorov podpisovej akcie znepokojuje plánované rozšírenie cesty prvej triedy 1/65, ktorá prechádza mestom smerom na Kremnické Bane. Ďalší pruh, ktorý by mal budúci rok pribudnúť k súčasným dvom, podľa nich privedie do Kremnice ešte viac kamiónov. „Nie sme proti rekonštrukcii cesty, skutočne ide o nebezpečný úsek. Doprava je taká hustá, že je problém prejsť z jednej strany cesty na druhú. Chceme, aby na nej vzniklo viac priechodov pre chodcov, chodník pre peších, ale odmietame jej rozširovanie," vysvetlil jeden z iniciátorov petície Igor Račko.

SkryťVypnúť reklamu

nehoda

Existujúca cesta nápor kamiónov nezvláda. Podľa organizátorov petície to môže jej rozšírenie ešte zhoršiť. ILUSTRAČNÉ FOTO: (SITA)

Primátorka: Oprava cesty je nutná

Primátorka Kremnice Zuzana Balážová si myslí, že súčasný stav cesty je kritický a jej rekonštrukcia nutná. „Krajnice sú poškodené vplyvom veľkého náporu áut, v najužšom mieste majú kamióny problém vzájomne sa vyhnúť," charakterizuje situáciu. Cesta podľa nej predstavuje veľké riziko pre chodcov, využívajú ju totiž aj ľudia žijúci v jej tesnej blízkosti. Plánované rozšírenie o jeden pruh a chodník, ktoré chce v budúcom roku uskutočniť Slovenská správa ciest, je podľa jej názoru vo všeobecnom záujme. To, že ďalší pruh privedie do kremnického regiónu viac kamiónov, podľa nej nie je isté. „Tí, ktorí budú chcieť prejsť cez toto územie, sa o to budú snažiť, či bude cesta úzka alebo širšia. Podobne ako cez Kremnicu sa rozširujú cestné ťahy cez Donovaly a medzi Žiarom a Handlovou. Je pravdepodobné, že dopravná zaťaženosť sa medzi ne opäť rovnomerne rozdelí", domnieva sa primátorka.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto chce vodičom merať rýchlosť

Balážová rovnako upozorňuje, že kamiónová doprava Kremnicu významne poškodzuje. „Máme posudok statika, ktorý potvrdzuje, že práve ona spôsobuje pokles územia mesta a zhoršovanie sa situácie," informuje.

Mesto sa podľa nej snažilo už v minulosti presadiť na existujúcej ceste bezpečnostné prvky, napríklad kruhový objazd, a častejšie merania rýchlosti. Bez úspechu. „Aj v súčasnosti sa pokúšame získať meracie zariadenie, ktorým by sme mohli dopravnému inšpektorátu dokazovať, že vodiči často pri prechode mestom nedodržiavajú rýchlosť."

Vo vybudovanie R3 autori petície neveria

Reálne riešenie problému však podľa primátorky prinesie až vybudovanie rýchlostnej cesty R3 mimo Kremnice. „Tá by mala zabezpečiť, že sa tranzitná doprava presunie tam a cesta 1/65 bude slúžiť len pre potreby miestnej dopravy."

SkryťVypnúť reklamu

V rýchle vybudovanie obchvatu Kremnice však autori petície neveria „Takýto zámer existuje už od sedemdesiatych rokov. Je rok 2010 a stále ostáva len v rovine sľubov. Cesta R3, ktorá má údajne situáciu riešiť, je podľa nás hudbou ďalekej budúcnosti," povedal Račko.

Výhrady adresujú samosprávnemu kraju

Signatárov petície znepokojuje aj skutočnosť, že Banskobystrický samosprávny kraj počíta v budúcnosti s vylúčením kamiónovej dopravy z horského priechodu Donovaly. Píše sa to v Koncepcii územného rozvoja Slovenska. „To podľa nás môže opäť zvýšiť zaťaženosť severo-južného spojenia, ktoré vedie cez Kremnicu. Myslíme si, že veľká časť kamiónov sa z Donovál presunie práve na túto trasu," domnieva sa ďalší zo signatárov petície Ivan Frzon. To je aj dôvod, prečo svoj protest adresujú Banskobystrickému samosprávnemu kraju.

Kamióny z Donovál by Kremnicu zaťažiť nemali

Hovorca samosprávneho kraja Peter Hajnala potvrdil, že predĺženie rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča - tunel Korytnica - Ružomberok skutočne v budúcnosti umožní vylúčenie kamiónovej dopravy z Donovál. „Tým sa splní hlavný cieľ - ochrana zdrojov pitnej vody pre Pohronský skupinový vodovod, ktoré ohrozuje práve intenzívna doprava na tomto ťahu," povedal. „Po dobudovaní spojenia sa nákladná doprava odkloní od Korytnice a Uľanky mimo Donovaly," spresnil.

Na obavy Kremničanov zo zhoršenia situácie v ich meste Hajnala zareagoval, že samosprávny kraj má vo svojom územnom pláne aj rýchlostnú cestu R3. „Po jej vybudovaní dôjde k odkloneniu tranzitnej dopravy v prieťahu mestom Kremnica a Kremnické Bane, teda i z cesty 1/65."

Opravu cesty možno pripomienkovať

Cestu cez Kremnicu smerom na Kremnické Bane chce Slovenská správa ciest rozširovať budúci rok. „Súčasná cestná komunikácia má nevyhovujúce technické parametre pre cestu 1. triedy," odôvodnila plánovanú rekonštrukciu Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest. Podľa jej slov nevyhovuje šírkové, výškové ani smerové vedenie trasy. K existujúcej ceste preto pribudne jeden jazdný pruh a chodník pre peších. Dôjde aj k odvodneniu komunikácie, k úprave koryta Kremnického potoka a celkovému spevneniu cesty. Predpokladané náklady na opravu sú viac ako 10 miliónov eur.

V tomto roku chce správa ciest požiadať o stavebné povolenie. Fedorová potvrdila, že prípadné pripomienky môžu záujemcovia podať počas stavebného konania.

(iva)

Jánošík: R3 pomôže Kremnici zbaviť sa tranzitnej dopravy

Rýchlostná cesta R3 by mala nákladnú dopravu z Kremnice odviesť inam. Potvrdil to hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

KREMNICA. Ktorý z navrhovaných variantov plánovanej rýchlostnej komunikácie R3 by sa mal v budúcnosti stať skutočnosťou, stále nie je jasné.

Kadiaľ cesta povedie, zatiaľ nerozhodli

„Bola spracovaná technická štúdia Rýchlostná cesta R3 Horná Štubňa - Šášovské Podhradie," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík s tým, že do úvahy prichádza niekoľko riešení. Tie počítajú s obchvatom Kremnice ako aj s možným prepojením R3 a R2 cez Sklené a ich peážou, teda súbežným vedením, v časti Handlová - Žiar nad Hronom.

„Výsledný variant bude známy až po ukončení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a vydaním záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia," informoval Jánošík.

Mesto chce obchvat zo západu

Pre mesto je prijateľné ktorékoľvek riešenie, ktoré Kremnicu obchádza zo západu. „Pre nás je prioritou, aby tranzitná doprava nešla cez mesto," povedala kremnická primátorka Zuzana Balážová. „To, ktorý variant je najlepší, musia posúdiť odborníci. Rovnako aj to, ktoré cesty sú pre Slovensko prioritné," konštatovala.

Práce na výstavbe R3 by mali podľa Jánošíka začať v roku 2016.

Aj keď stále nie je zrejmé, ktorý z jej variantov a kedy by mal Kremnicu od kamiónovej dopravy oslobodiť, Jánošík potvrdil, že práve to je jedným z hlavných cieľov plánovanej rýchlostnej cesty. „Jej funkciou bude okrem iného previesť tranzitnú dopravu inam," objasnil.

(iva)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Mladým sa nič nechce? Rodičia často netušia, ako deti na sebe pracujú
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 14 968
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 401
  3. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 657
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 3 530
  5. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 2 922
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 900
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 518
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 409
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 456
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 193
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 431
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 715
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 785
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 568
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 550
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Poranil si nohu.

Muž uviazol po páde.


K nehode došlo na priechode pre chodcov.


1
Marek Ryban (vpravo) zo spoločnosti Obnova budov

Čo treba vedieť, ak sa rozhodujete, či ísť do obnovy domu?


Objavte zákutia, ktoré možno ešte nepoznáte – no po tejto ceste si ich zamilujete.


1
  1. Ivan Mlynár: Jedenáste prikázanie Úradu inšpekčnej služby, vznes obvinenie “Čurillovcovi“.
  2. Anton Kaiser: Spievaj, že si spievaj...
  3. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda
  4. Štefan Šturdzík: Rudo narazil a musí platiť.
  5. Jozef Huljak: Peru sa rozhodlo nakúpiť 24 nových bojových lietadiel Gripen E za 3,5 miliardy dolárov – modernizácia alebo nevyhnutnosť?
  6. Erika Telekyová : Talianska letná romanca ako od Pilcherovej
  7. Martin Fronk: Kálmán Mikszáth: Slovenský Palócz, čo vedel písať lepšie než kráľ rozprávať
  8. Otilia Horrocks: Ticho, ktoré bolí viac než zákaz
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 27 456
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 19 193
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 431
  4. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 715
  5. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 10 785
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 671
  7. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 5 568
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 550
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  2. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  3. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  4. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  5. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  6. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  7. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  8. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu