Kremničania viac kamiónov v meste nechcú

Stovky Kremničanov sa obávajú, že plánované rozširovanie cesty cez Kremnicu smerom na Kremnické Bane privedie do mesta viac kamiónov. Spisujú petíciu za presmerovanie nákladnej dopravy mimo obývané časti.

Úzka cesta je nebezpečná najmä pre chodcov.Úzka cesta je nebezpečná najmä pre chodcov. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

KREMNICA. Už takmer šesťsto ľudí podpísalo petíciu, ktorá sa snaží upozorniť na kritickú situáciu v súvislosti s kamiónovou dopravou v Kremnici. Tá mesto a jeho okolie uplynulé roky zaťažuje stále viac.Iniciátori protestu žiadajú, aby sa čo najskôr presunula mimo obývaných častí, teda z Kremnice, ale aj z blízkych obcí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ďalšieho pruhu sa obávajú

Organizátorov podpisovej akcie znepokojuje plánované rozšírenie cesty prvej triedy 1/65, ktorá prechádza mestom smerom na Kremnické Bane. Ďalší pruh, ktorý by mal budúci rok pribudnúť k súčasným dvom, podľa nich privedie do Kremnice ešte viac kamiónov. „Nie sme proti rekonštrukcii cesty, skutočne ide o nebezpečný úsek. Doprava je taká hustá, že je problém prejsť z jednej strany cesty na druhú. Chceme, aby na nej vzniklo viac priechodov pre chodcov, chodník pre peších, ale odmietame jej rozširovanie," vysvetlil jeden z iniciátorov petície Igor Račko.

SkryťVypnúť reklamu

nehoda

Existujúca cesta nápor kamiónov nezvláda. Podľa organizátorov petície to môže jej rozšírenie ešte zhoršiť. ILUSTRAČNÉ FOTO: (SITA)

Primátorka: Oprava cesty je nutná

Primátorka Kremnice Zuzana Balážová si myslí, že súčasný stav cesty je kritický a jej rekonštrukcia nutná. „Krajnice sú poškodené vplyvom veľkého náporu áut, v najužšom mieste majú kamióny problém vzájomne sa vyhnúť," charakterizuje situáciu. Cesta podľa nej predstavuje veľké riziko pre chodcov, využívajú ju totiž aj ľudia žijúci v jej tesnej blízkosti. Plánované rozšírenie o jeden pruh a chodník, ktoré chce v budúcom roku uskutočniť Slovenská správa ciest, je podľa jej názoru vo všeobecnom záujme. To, že ďalší pruh privedie do kremnického regiónu viac kamiónov, podľa nej nie je isté. „Tí, ktorí budú chcieť prejsť cez toto územie, sa o to budú snažiť, či bude cesta úzka alebo širšia. Podobne ako cez Kremnicu sa rozširujú cestné ťahy cez Donovaly a medzi Žiarom a Handlovou. Je pravdepodobné, že dopravná zaťaženosť sa medzi ne opäť rovnomerne rozdelí", domnieva sa primátorka.

SkryťVypnúť reklamu

Mesto chce vodičom merať rýchlosť

Balážová rovnako upozorňuje, že kamiónová doprava Kremnicu významne poškodzuje. „Máme posudok statika, ktorý potvrdzuje, že práve ona spôsobuje pokles územia mesta a zhoršovanie sa situácie," informuje.

Mesto sa podľa nej snažilo už v minulosti presadiť na existujúcej ceste bezpečnostné prvky, napríklad kruhový objazd, a častejšie merania rýchlosti. Bez úspechu. „Aj v súčasnosti sa pokúšame získať meracie zariadenie, ktorým by sme mohli dopravnému inšpektorátu dokazovať, že vodiči často pri prechode mestom nedodržiavajú rýchlosť."

Vo vybudovanie R3 autori petície neveria

Reálne riešenie problému však podľa primátorky prinesie až vybudovanie rýchlostnej cesty R3 mimo Kremnice. „Tá by mala zabezpečiť, že sa tranzitná doprava presunie tam a cesta 1/65 bude slúžiť len pre potreby miestnej dopravy."

SkryťVypnúť reklamu

V rýchle vybudovanie obchvatu Kremnice však autori petície neveria „Takýto zámer existuje už od sedemdesiatych rokov. Je rok 2010 a stále ostáva len v rovine sľubov. Cesta R3, ktorá má údajne situáciu riešiť, je podľa nás hudbou ďalekej budúcnosti," povedal Račko.

Výhrady adresujú samosprávnemu kraju

Signatárov petície znepokojuje aj skutočnosť, že Banskobystrický samosprávny kraj počíta v budúcnosti s vylúčením kamiónovej dopravy z horského priechodu Donovaly. Píše sa to v Koncepcii územného rozvoja Slovenska. „To podľa nás môže opäť zvýšiť zaťaženosť severo-južného spojenia, ktoré vedie cez Kremnicu. Myslíme si, že veľká časť kamiónov sa z Donovál presunie práve na túto trasu," domnieva sa ďalší zo signatárov petície Ivan Frzon. To je aj dôvod, prečo svoj protest adresujú Banskobystrickému samosprávnemu kraju.

Kamióny z Donovál by Kremnicu zaťažiť nemali

Hovorca samosprávneho kraja Peter Hajnala potvrdil, že predĺženie rýchlostnej cesty R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča - tunel Korytnica - Ružomberok skutočne v budúcnosti umožní vylúčenie kamiónovej dopravy z Donovál. „Tým sa splní hlavný cieľ - ochrana zdrojov pitnej vody pre Pohronský skupinový vodovod, ktoré ohrozuje práve intenzívna doprava na tomto ťahu," povedal. „Po dobudovaní spojenia sa nákladná doprava odkloní od Korytnice a Uľanky mimo Donovaly," spresnil.

Na obavy Kremničanov zo zhoršenia situácie v ich meste Hajnala zareagoval, že samosprávny kraj má vo svojom územnom pláne aj rýchlostnú cestu R3. „Po jej vybudovaní dôjde k odkloneniu tranzitnej dopravy v prieťahu mestom Kremnica a Kremnické Bane, teda i z cesty 1/65."

Opravu cesty možno pripomienkovať

Cestu cez Kremnicu smerom na Kremnické Bane chce Slovenská správa ciest rozširovať budúci rok. „Súčasná cestná komunikácia má nevyhovujúce technické parametre pre cestu 1. triedy," odôvodnila plánovanú rekonštrukciu Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest. Podľa jej slov nevyhovuje šírkové, výškové ani smerové vedenie trasy. K existujúcej ceste preto pribudne jeden jazdný pruh a chodník pre peších. Dôjde aj k odvodneniu komunikácie, k úprave koryta Kremnického potoka a celkovému spevneniu cesty. Predpokladané náklady na opravu sú viac ako 10 miliónov eur.

V tomto roku chce správa ciest požiadať o stavebné povolenie. Fedorová potvrdila, že prípadné pripomienky môžu záujemcovia podať počas stavebného konania.

(iva)

Jánošík: R3 pomôže Kremnici zbaviť sa tranzitnej dopravy

Rýchlostná cesta R3 by mala nákladnú dopravu z Kremnice odviesť inam. Potvrdil to hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík.

KREMNICA. Ktorý z navrhovaných variantov plánovanej rýchlostnej komunikácie R3 by sa mal v budúcnosti stať skutočnosťou, stále nie je jasné.

Kadiaľ cesta povedie, zatiaľ nerozhodli

„Bola spracovaná technická štúdia Rýchlostná cesta R3 Horná Štubňa - Šášovské Podhradie," povedal hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Marcel Jánošík s tým, že do úvahy prichádza niekoľko riešení. Tie počítajú s obchvatom Kremnice ako aj s možným prepojením R3 a R2 cez Sklené a ich peážou, teda súbežným vedením, v časti Handlová - Žiar nad Hronom.

„Výsledný variant bude známy až po ukončení procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie a vydaním záverečného stanoviska Ministerstva životného prostredia," informoval Jánošík.

Mesto chce obchvat zo západu

Pre mesto je prijateľné ktorékoľvek riešenie, ktoré Kremnicu obchádza zo západu. „Pre nás je prioritou, aby tranzitná doprava nešla cez mesto," povedala kremnická primátorka Zuzana Balážová. „To, ktorý variant je najlepší, musia posúdiť odborníci. Rovnako aj to, ktoré cesty sú pre Slovensko prioritné," konštatovala.

Práce na výstavbe R3 by mali podľa Jánošíka začať v roku 2016.

Aj keď stále nie je zrejmé, ktorý z jej variantov a kedy by mal Kremnicu od kamiónovej dopravy oslobodiť, Jánošík potvrdil, že práve to je jedným z hlavných cieľov plánovanej rýchlostnej cesty. „Jej funkciou bude okrem iného previesť tranzitnú dopravu inam," objasnil.

(iva)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Žiar

Komerčné články

  1. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  2. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  3. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  4. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  5. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  6. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  7. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s
  8. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov
  1. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  2. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood
  3. Blíži sa dvanásty ročník filmovej prehliadky Be2Can
  4. Slovensko na nohách. Začína 10. ročník Európskeho týždňa športu
  5. Jesenné MUST-TRY dobroty, ktoré potešia vaše chuťové poháriky
  6. Spoločnosť EY Slovensko vyhlásila jubilejný 20.ročník súťaže EY
  7. Bez nich by elektrina netiekla.
  8. Pridaj sa do komunity, ktorá ťa posunie
  1. J&T GRANT Jeden Team umožní trénovať až 15 000 deťom ročne 7 499
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 055
  3. Slováci vytvorili mlieko, ktoré nemá obdobu v celej Európe 3 950
  4. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 3 228
  5. Hodnotenie profesionála: Neďaleko Hurghady sú „egyptské Benátky“ 2 987
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka v Katare plnom kontrastov 2 418
  7. Prekvapenie na čele. Sem budú Slováci cestovať v roku 2026 2 183
  8. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 2 093
  1. Dalibor Eštočák: V Boha ver, ale farárovi nie!
  2. Štefan Šturdzík: Demencia zasiahla parlament . Pozor je nákazlivá vyhýbajte sa politikom !!!
  3. Monika Albertiová: Pýtam sa vás: máte dvojitý meter, pán Šimečka?
  4. Norbert Kaník: Budú parlamentné voľby férové?
  5. Jozef Sitko: Súdruh Fico, Rusov si môžete pozvať k sebe na haciendu
  6. Jozef Černek: Cez bolesť k potlesku
  7. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  8. Martin Fejfár: Necháme sa vmanipulovať do Ficovej hry? Stratégia rozdeľuj a panuj funguje dokonale
  1. Radko Mačuha: Takto sa to robí, do Šimečkovej matere. 21 725
  2. Vladimír Zervan: Ficov úpadok 14 805
  3. Ivan Mlynár: Pán Peter Tkačenko, na samozvaného šerifa sa hráte vy a nie Štefan Hamran. 11 674
  4. Daniel Guľaš: Všetko dobré, Ľuboš. 9 758
  5. Ivan Čáni: Kolaborant a vlastizradca Blaha sa už aj strihá kvôli Rusom. 9 448
  6. Jaroslav Liptak: Kto stojí za 708 firmami? Robert Fico? Nie... hádajte znova. Kto je pani Ficová? 9 131
  7. Otilia Horrocks: Keď Monika Beňová moralizuje z miesta pre ZŤP 8 207
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 6 959
  1. Radko Mačuha: Začnú nás stíhať za porušovanie národnej identity?
  2. Radko Mačuha: Už aj Verejné záchody chráni Ústava Slovenskej Republiky.
  3. Tupou Ceruzou: Neotravujte
  4. INESS: Socializmus skončil, ale láska k štátnemu stále žije
  5. Tupou Ceruzou: Iný
  6. Věra Tepličková: Keď zavolá rodina, vycestuje Martina
  7. Karol Galek: 5 klamstiev ministerky Sakovej o energopomoci
  8. Marian Nanias: Unikátna jadrová investícia – Turecká JE Akkuyu.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Žiar - aktuálne správy

Tržby za prvých osem mesiacov tohto roka sú najsilnejšie v 33-ročnej histórii AAA AUTO. Sú vyššie ako za celý rok 2017.


Erika Jurinová, Richard Staškovan, Juraj Oravec

Integrácia dopravy prináša celý rad výhod, no pre cestujúcich je podstatné, že cestovanie je jednoduchšie a lacnejšie.


Ilustračné foto.

Na miesto vyrazilo desať hasičov.


Čo si možno predstaviť pod medzinárodným rozvojovým dobrovoľníctvom, v akých krajinách ho možno realizovať, a čo všetko je potrebné absolvovať pred vyslaním na misiu?


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu