Článok pokračuje pod video reklamou
ŽIAR NAD HRONOM. Primátor Žiaru nad Hronom Iva Černaj sa snaží zjednodušiť administratívu pri získavaní a čerpaní peňazí z eurofondov. Administratíva okolo prípravy projektov a podávania žiadostí na ich schválenie na ministerstvá je podľa Černaja naozaj obrovská. "To sa mi zdá trošku formálne a trošku zbytočné," povedal.
Zdĺhavé kontroly
"Fakt je, že aj na jednotlivých ministerstvách posudzovanie projektov niekedy trvá dlhšie, ako by sme si želali," uviedol. Nielen, že dlho trvá, kým projekt prejde kontrolou. Ak sa v ňom nájde nedostatok, celý sa musí vrátiť naspäť na mestský úrad a opraviť. Kolobeh kontroly na ministerstve sa potom začína odznova.
Pružnejšie by podľa Černaja mohlo byť aj preplácanie finančných prostriedkov pri realizácii už úspešného projektu. Stáva sa totiž, že firmy, ktoré sa na nej podieľajú, žiadajú vyplatenie peňazí za vykonané práce podľa zmluvy. Tie však mestu nabehnú na účet z eurofondov oveľa neskôr. "Ak mesto nemá nejaký balík prostriedkov na to, aby to pokrylo, tak sa môže dostať do vážnych problémov." Na vyplatenie faktúr si napríklad musí zobrať úver a má zbytočné výdavky kvôli úrokom. "Čo je spojené s ďalšou administratívou," dodal.
Výzvy s niektorými oblasťami nerátajú
Mnohé mestá i obce boli rovnako ako Žiar úspešné v projekte revitalizácia mestskej zóny a pustili sa do obnovy svojich centier. Černaj však upozornil, že do tohto projektu patrí len úprava povrchu, teda častí, ktoré sa nachádzajú nad zemou. Do revitalizácie mestskej zóny nie je zahrnutá rekonštrukcia vodovodov ani kanalizácií. "Aby sa nám nestalo, že sa krásne zrekonštruujú námestia a niekde pod zemou budú odchádzať staré vodárenské siete."
S niektorými oblasťami, ktoré sú pre samosprávy podstatné, okrem toho podľa primátora výzvy vôbec nepočítajú. Uvítal by napríklad, keby sa v budúcnosti dali čerpať prostriedky z eurofondov aj na reštrukturalizáciu infraštruktúry, a teda opravu ciest i chodníkov. Hoci v Žiari vyčleňujú financie do opráv ciest a chodníkov každý rok, "je to len plátanie toho, čo sa 40 a viac rokov vôbec nerobilo". Keby chceli komunikácie v Žiari dostať na európsku úroveň, potrebovali by podľa primátora viac ako 3 300 000 eur.