Poslanec Ladislav Kukolík tvrdí, že Žiar nad Hronom nebude mať priame napojenie na rýchlostné cesty. Z projektu R2 zmizla pred viac ako rokom križovatka, ktorá mala túto úlohu plniť. Kukolík mestu vyčíta, že zmenu odobrilo bez verejnej diskusie.
ŽIAR NAD HRONOM. „Žiar nad Hronom ako okresné mesto, nebude mať priame napojenie na R1 a R2," povedal dnes na rokovaní mestského zastupiteľstva poslanec Ladislav Kukolík (Smer SD).
Zjazdy z R1 sú podľa Kukolíka ďaleko od mesta
Upozornil, že z projektu plánovaného obchvatu Žiaru, teda z rýchlostnej cesty R2 smerujúcej na Trenčín, vypadla v tesnej blízkosti mesta križovatka, ktorá toto napojenie mala zabezpečovať. „Zísť z diaľnice sa bude dať v smere od Bratislavy len v Lehôtke pod Brehmi, odkiaľ sa ďalej pôjde starou cestou až do Žiaru a v smere od Banskej Bystrice v Šášovskom Podhradí. Oba zjazdy sú vzdialené od mesta niekoľko kilometrov," vysvetlil, prečo bola podľa neho mimoúrovňová križovatka R2 a Lovčianskej cesty, ktorá by autá priviedla priamo do mesta, dôležitá.
Jánošík: Križovatka nespĺňala normy
Križovatka z projektu vypadla ešte v júli 2008 na návrh Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa vyjadrenia hovorcu spoločnosti Marcela Jánošíka bol dôvodom zmeny rozpor s platnou technickou normou na projektovanie ciest a diaľnic. „Nebola by dodržaná vzdialenosť medzi dvoma križovatkami, ktorá má byť na rýchlostných cestách minimálne päť kilometrov," uviedol s tým, že normu by nespĺňali ani dĺžky vyraďovacích a zaraďovacích pruhov. „Vznikali by krátke priepletové úseky, čo by malo negatívny vplyv na bezpečnosť dopravy," spresnil a dodal, že žiadny náhradný zjazd z R2 do Žiaru v blízkosti pôvodnej križovatky NDS neplánuje.
Chce verejnú diskusiu
Zmenu odsúhlasilo aj Mesto Žiar nad Hronom ako dotknutá obec. Kukolík tvrdí, že na to nemalo mandát od obyvateľov. Žiarski poslanci okrem toho v apríli minulého roka schválili územný plán mesta, kde je križovatka, zrušená v roku 2008, stále zakreslená. „Keď NDS prišla s návrhom na jej zrušenie, Žiarčania sa to nedozvedeli a nemali možnosť vyjadriť sa k tomu. Mesto o tom malo informovať a vyvolať verejnú diskusiu."
Na podobný krok je podľa neho stále dosť času. Stavebné povolenie na stavbu R2 Žiar nad Hronom - obchvat zatiaľ totiž vydané nebolo.
Križovatka spájajúca R2 a Lovčiansku cestu z projektu rýchlostnej komunikácie vypadla.
Náhradou za križovatku by podľa Kukolíka mohol byť v lokalite akýsi improvizovaný príjazd z R1 na R2 a odtiaľ po Lovčianskej ceste priamo do Žiaru. Argumentuje tým, že priame napojenie na R1 majú oveľa menšie mestá a obce ako Žiar. „Napríklad Lehôtka pod Brehmi, Bzenica, Žarnovica, Nová Baňa, Budča či Kováčová," vymenoval.
Primátor sa obáva áut v obytnej zóne
Žiarsky primátor Ivan Černaj (nezávislý) potvrdil, že mesto zrušenie plánovanej mimoúrovňovej križovatky odobrilo na základe tvrdení zástupcov NDS, podľa ktorých nespĺňala platné normy. „Ak je to tak, myslím si, že diskusia je zbytočná, no nebránim sa jej," povedal po dnešnom rokovaní poslancov primátor. Upozornil ale, že v prípade, ak by križovatka v projekte ostala, prípadne by ju nahradil alternatívny zjazd z rýchlostnej komunikácie, privádzala by množstvá áut priamo do mesta na Ulicu A. Dubčeka, teda do obytnej zóny. „V tomto smere musíme byť opatrní a myslieť na ochranu ľudí, ktorí tam žijú," vyjadril sa.
Kvôli podnikateľovi primátor rokoval a poslanec otvoril tému
Napriek výhrade voči množstvám áut v obývanej časti Žiaru Černaj približne pred mesiacom opätovne rokoval s generálnym riaditeľom NDS Igorom Chomom o tom, či by sa križovatka alebo jej alternatíva nedala predsa len postaviť. „Urobil som tak po tom, čo ma oslovil jeden obyvateľ Žiaru," povedal. Či má v tejto časti mesta nejaké záujmy, vraj primátor nepreveroval. Ten istý človek, žiarsky podnikateľ, informoval o probléme aj poslanca Ladislava Kukolíka. „Bol som informovaný podnikateľom, ktorý má v lokalite pozemky, a tak aj ako dotknutý vlastník zistil, že križovatka na mieste nebude," uviedol s tým, že podľa neho nie je dôležité, ako sa o probléme dozvedel on, ale to, aby sa o ňom dozvedeli aj ostatní Žiarčania. „Súkromný podnikateľ si musí riešiť svoj biznisplán, ktorý buď zlyhá alebo nezlyhá, to je jeho osobný problém," reagoval na tú istú otázku, ktorú sme adresovali aj žiarskemu primátorovi.