KREMNICA. Desiatky Fiatov126 z piatich európskych krajín dnes zaplavili centrum Kremnice. Do historického mesta zamierili zo Zvolena, kde sa stretávajú pravidelne každé dva roky.
Klaksónový rekord
Najviac, 220, sa ich zišlo pred piatimi rokmi. Za tohtoročnú nižšiu účasť môžu podľa organizátora Martina Matušku vlaňajšie šrotovné, ktoré bolo pre mnohých veľkým lákadlom, ale aj nedávne povodne. „Tie len v okolí Zvolena zatopili šesť fiatiek," podotkol. Napriek menšiemu počtu účastníkov si zraz pripísal rekord v počte naraz trúbiacich áut. Na zvolenskom námestí sa rozozvučalo až 154 klaksónov.
Matuška spomenul aj ďalší úspech: „Autíčko, ktoré kedysi zavadzalo na cestách a neznamenalo absolútne nič, sa stáva kultom. Ľudia ho majú preto, že ho ľúbia a nie preto, že nemajú na lepšie."
Čaro malých „stodvadsaťšestiek" spočíva podľa neho v ich schopnosti byť jedinečnými. V dobe, keď je všetko, aj autá, určené pre primitívne užívanie, tieto autíčka poskytujú majiteľom možnosť sebarealizácie a doslova zašpinenia si rúk a vybudovania niečoho nového."
Kamarát Fero
Aj v uliciach Kremnice mohli ľudia obdivovať rôzne vylepšenia pôvodných fiatiek. Objavilo sa niekoľko kabrioletov, ale aj kuriozity ako plyšoví krtkovia na prednej kapote či netradičný spolujazdec v podobe kostry.
Takúto spoločnosť si pre cestu zvolil Peter Lehotský. „Celé auto je netradičné, tak prečo nie aj spolujazdec? Hovorím mu Fero a stále o ňom vymýšľam nové historky. Napríklad, že je to testovací jazdec, ktorého auto zlyhalo počas grand prix okolo Varšavy v roku 1974," vysvetlil s úsmevom Košičan. Jeho žltá fiatka, v pôvodnom stave, ho zatiaľ nikdy nesklamala. „Zvládla dokonca aj cestu do Budapešti a späť kvôli podobnému zrazu, ako je tento."
Od Kuby až po Austráliu
Pozornosť ľudí vzbudzoval aj naleštený červený kabriolet so zvolenskou značkou. Posádku tvorili Ján Novák a jeho syn Erik. „Vždy som chcel mať fiatku, tak som si ju urobil," odpovedal Ján na otázku, prečo práve „maluch" a dodal, že do konečného výsledku investoval nielen peniaze, ale najmä veľa času. Stretnutie fanúšikov týchto áut preňho nebolo prvým. „Zúčastnil som sa už troch. Má to svoje čaro. Sme jedna veľká rodina."
Zuzana Slováková z Krupiny dostala Fiat 126, aby získala prvé vodičské skúsenosti. „Odvtedy sme si naň zvykli a už by sme ho nikomu nedali," povedala. Medzi farebnými autíčkami zaujala aj starožitným detským kočíkom. „Je po krstnom otcovi. Má 54 rokov," prezradila.
Malý Fiat 126 začali vyrábať v roku 1972 v Taliansku, o rok neskôr spustili aj jeho licenčnú výrobu v Poľsku s označením 126p. Posledná „stodvadsaťšestka" vyšla z pásu v septembri 2000. „Dovtedy sa ich však vyrobilo viac ako štyri milióny. Dnes jazdia po celom svete od Kuby až po Austráliu," potvrdil Martin Matuška.