ŽIAR NAD HRONOM. Daniela zo Žiaru nad Hronom šokovali praktiky v žiarskej predajni Billa.
Dátum vraj prepísali brigádnici
V regáli so zlacnenými potravinami pred dobou spotreby objavil detské banánové mliečko a kašu pre batoľatá za výhodnú cenu. „Na všetkých škatuliach bola doba trvanlivosti do konca júla. Sedmička však bola akási divná. Keď som si ju prezrel zblízka, zistil som, že je vybodkovaná fixkou a poď ňou bola vytlačená päťka," opísal prvé stretnutie s falšovaním, ku ktorému došlo ešte v júni Daniel. Na skutočnosť, že kašu predávajú po dobe spotreby, upozornil predavačku, ktorá zareagovala, že regál dopĺňajú dokladači, ktorí pracujú pre externú firmu. Rovnaká situácia sa zopakovala aj druhýkrát, v polovici júla.
Upravená doba spotreby. Niekto ju prepísal fixkou. FOTO: ČITATEĽ
Pomôže iba nečakaná kontrola
Daniel sa so svojím zistením obrátil na Slovenskú obchodnú inšpekciu, tá jeho podnet odstúpila Regionálnej veterinárnej a potravinovej správe, až sa napokon dostal k Regionálnemu úradu verejného zdravotníctva v Žiari nad Hronom.
„Na základe podnetu od zákazníka sme v prevádzke dvakrát vykonali kontrolu, žiadne nedostatky sme ale nezistili," povedala vedúca oddelenia hygieny výživy úradu Katarína Suchá. Odporučila pritom všetkým, ktorí sa s podobným prípadom stretnú, neoslovovať zamestnancov predajne a obrátiť sa urýchlene na príslušný úrad, v tomto prípade na hygienikov. Tí sú povinní vykonať v prevádzke okamžitú neohlásenú kontrolu. „Ak sa to podarí, je šanca odhaliť pochybenie vyššia," objasnila Suchá.
Pri pokladni. Tovar Danielovi bez problémov predali. FOTO:ČITATEĽ
Za porušenie zákona hrozia vysoké pokuty
„Tento podnet hovoril dokonca o detskej a dojčenskej kaši. Ak by sa skutočne predávala po dátume spotreby, išlo by o hrubé porušenie zákona a ohrozenie zdravia detí," upresnila hygienička.
V opakovaných prípadoch porušovania zákona o potravinách hrozia podľa jej slov vinníkovi pokuty v objeme desiatok tisíc eur. „Závisí to od konkrétnej situácie, teda, od množstva tovaru, od času, po ktorý nedostatky pretrvávali, od toho, či došlo k reálnemu ohrozeniu zdravia ľudí a podobne," vysvetlila.
Podobným udalostiam chcú predchádzať
Vedúca žiarskej predajne Billa uviedla, že kontrola prevádzky zo strany hygienikov žiadny problém neodhalila. Podobným udalostiam však chcú v budúcnosti predchádzať. „Konkrétny regál, kde sa mala kaša s prepísaným dátumom vyskytnúť, majú na starosti externí brigádnici. Zodpovednosť ale v konečnom dôsledku nesieme my, preto som sa po sťažnosti zákazníka porozprávala s týmito pracovníkmi. Upozornila som ich, že ak by sa objavil podobný sporný prípad, nečitateľný alebo nevýrazný dátum, musia sa obrátiť na mňa a postupovať podľa mojich inštrukcií," ozrejmila nové opatrenie.