primátora Ladislav Kukolík.
ŽIAR NAD HRONOM. Na zrušený vjazd do mesta upozornil ešte na júnovom zastupiteľstve žiarsky poslanec za Smer SD Ladislav Kukolík.
Kukolík: Chýbala diskusia
Žiar podľa neho nebude mať priame napojenie na rýchlostné cesty. Z projektu jeho plánovaného obchvatu, teda z R2 smerujúcej na Trenčín, vypadla ešte v roku 2008 križovatka v tesnej blízkosti mesta, ktorá mala toto napojenie zabezpečovať. „Zísť z diaľnice sa bude dať v smere od Bratislavy len v Lehôtke pod Brehmi, odkiaľ sa ďalej pôjde starou cestou až do Žiaru a v smere od Banskej Bystrice v Šášovskom Podhradí. Oba zjazdy sú vzdialené od mesta niekoľko kilometrov," povedal vtedy. Vedeniu mesta vytkol, že o zmene v projekte vedelo viac ako rok a Žiarčanov o nej vôbec neinformovalo. Myslí si, že miestni obyvatelia mali dostať možnosť vyjadriť sa, či križovatku s priamym napojením na mesto chcú alebo nechcú. Svoje argumenty zopakoval opäť počas štvrtkového mestského zastupiteľstva.
Primátor: Zjazd by priviedol autá do centra mesta
Žiarsky primátor Ivan Černaj (nezávislý) v júni povedal, že križovatku zrušil investor, teda Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a mesto postavil pred hotovú vec. Myslí si, že na diskusiu stále nie je neskoro, keďže stavebné povolenie na stavbu R2 Žiar nad Hronom - obchvat zatiaľ vydané nebolo.
Tvrdí však, že pôvodný zjazd by priamo do mesta na Ulicu A. Dubčeka, teda do obytnej zóny, privádzala množstvo áut. „V tomto smere musíme byť opatrní a myslieť na ochranu ľudí, ktorí tam žijú," vyjadril sa.
Predvolebná téma a predvolebný útok
Na štvrtkovom zastupiteľstve napadol Černaj pohnútky, pre ktoré mal Ladislav Kukolík tému križovatky otvoriť. "Nie je žiadne tajomstvo a dá sa to preveriť, že podstatnú časť pozemkov v okolí plánovanej križovatky vlastní žiarsky podnikateľ Vladimír Urblík mladší." Práve on poslanca za Smer na problém so zrušenou križovatkou upozornil. Černaj naznačil, že Kukolík, ktorý už potvrdil svoj záujem kandidovať v Žiari na post primátora, tému zneužíva v predvolebnom boji. Povedal, že nezastáva záujmy verejnosti, ale jednotlivca, teda miestneho podnikateľa.
Černaj pritom ešte pred niekoľkými mesiacmi po oslovení tým istým žiarskym podnikateľom trikrát komunikoval s riaditeľom NDS Igorom Chomom o tom, či je zrušenie križovatky skutočne definitívne.
Kukolík označil Černajove slová pred jeho poslaneckými kolegami za predvolebný útok na jeho osobu a dodal, že súkromné záujmy Vladimíra Urblíka neobhajuje.
Vlastník pozemkov vraj za R2 bojuje z princípu
Podnikateľ Vladimír Urblík mladší odmieta tvrdenie, že ho zrušená križovatka zaujíma iba kvôli pozemkom, ktoré v jej okolí skúpil a stále vlastní. Pripustil, že ich bonitu vypustenie križovatky ohrozilo, no boj za ňu vraj nevedie pre ne, ale z princípu. "Myslím si, že Žiar by mal mať zjazd z rýchlostnej cesty," povedal. Založil preto aj občianske združenie R2 pre Žiar, prostredníctvom ktorého chce zasiahnuť do vývinu projektu obchvatu, kým bude vydané definitívne stavebné povolenie.
Križovatka z projektu vypadla ešte v júli 2008 na návrh Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa vyjadrenia hovorcu spoločnosti Marcela Jánošíka bol dôvodom zmeny rozpor s platnou technickou normou na projektovanie ciest a diaľnic. „Nebola by dodržaná vzdialenosť medzi dvoma križovatkami, ktorá má byť na rýchlostných cestách minimálne päť kilometrov," uviedol s tým, že normu by nespĺňali ani dĺžky vyraďovacích a zaraďovacích pruhov. „Vznikali by krátke priepletové úseky, čo by malo negatívny vplyv na bezpečnosť dopravy," spresnil a dodal, že žiadny náhradný zjazd z R2 do Žiaru v blízkosti pôvodnej križovatky NDS neplánuje.
Na otázku, ako zmena ovplyvnila rozpočet výstavby úseku, odpovedal nepriamo. "V súčasnosti sa zabezpečujú podklady na opakovanú štátnu expertízu a až potom bude cena verejnej práce spresnená."