Na množstvo áut, často kamiónov, na ceste cez Kremnicu smerom na Martin sa obyvatelia mesta sťažujú už roky. S cieľom dostať nákladnú dopravu mimo obývané časti vzniklo viacero petícií. Kým sa tak nestane, mesto chce autám v úseku merať rýchlosť.
KREMNICA. Na zvýšenú hustotu dopravy, množstvo kamiónov a riziko nehody na ceste prvej triedy v smere na Martin, ktorá prechádza centrom Kremnice, upozornilo už viacero občianskych iniciatív. Zatiaľ poslednou bola petícia za čo najrýchlejšie odklonenie tranzitnej dopravy z obývanej časti mesta. Jej organizátori hovorili o viacerých rizikách a požiadavkách: „Doprava je taká hustá, že je problém prejsť z jednej strany cesty na druhú. Chceme, aby na nej vzniklo viac priechodov pre chodcov či chodník pre peších,"uviedol ešte v apríli jeden z iniciátorov petície Igor Račko.
Autá a chodci sa na ceste stretávajú denne. Kremničanom v úseku chýba najmä chodník. FOTO: JÁN KROŠLÁK
Bezpečnostné prvky doteraz chýbali
Mesto sa podľa primátorky Zuzany Balážovej (nezávislá) snažilo v kritickom úseku cesty presadiť kruhový objazd či častejšie merania rýchlosti zo strany polície. Bez úspechu.
Prvým krokom k zlepšeniu situácie má byť podľa šéfa kremnických mestských policajtov Romana Brhlíka nový merač rýchlosti, ktorý vedľa cesty osadili na začiatku septembra. „Stalo sa tak na mieste, kde pravidelne pôsobí aj hliadka mestskej polície pri priechode, ktorým chodievajú deti do školy. Keďže však ide o mobilné zariadenie, v budúcnosti ho plánujeme premiestňovať podľa potreby," informoval.
Merač, ktorý má podľa Brhlíka prispieť predovšetkým k bezpečnosti chodcov, zobrazuje aktuálnu rýchlosť áut a vodičov nápisom Spomaľ! upozorňuje na prekročenie tej povolenej.
Argumenty pre dopravnú políciu
Súčasťou systému je aj softvér vyhodnocujúci počty áut, ktoré úsekom prešli, ale aj to, koľko z nich prekročilo povolenú rýchlosť. Získanými číslami chce mesto dopravnej polícii dokázať, že ide o lokalitu, ktorá si vyžaduje viac policajných hliadok.
„V minulosti s tým bol problém. V čase, keď tu vykonávali kontrolné merania, vyšlo im, že rýchlosť porušuje len desať až pätnásť percent vodičov. My sme však mali pocit, že to nie je pravda. Veríme, že údaje, ktoré získame, budú dosť pádnym argumentom, aby v úsekoch, ktoré sa ukážu ako najkritickejšie, posilnili dohľad nad premávkou napríklad použitím radarov," vysvetlil jednu z funkcií merača náčelník mestskej polície. Pokuty, ktoré by dopravní policajti pri znásobených hliadkach rozdávali, by mali v budúcnosti vodičov od rýchlej jazdy cez mesto odradiť.
K zariadeniu majú podľa Brhlíka časom pribudnúť ďalšie. Kedy sa tak stane, však neupresnil. O osádzaní meračov sa v Kremnici hovorí už dlhšie, ten prvý sa ale podarilo kúpiť len s prispením sponzorov. „Z celkovej hodnoty 2400 eur sa nám tak podarilo zraziť zhruba osemsto," povedal.