Etapu R1 medzi Lehôtkou pod Brehmi a Šášovským Podhradím by mali spojazdniť v druhej polovici decembra. Na starej ceste cez Žiar a Ladomerskú Viesku dlhodobo vznikajú zápchy.
ŽIAR NAD HRONOM. Aj keď druhá etapa výstavby rýchlostnej cesty R1 Žarnovica - Šášovské Podhradie v dĺžke 8,4 kilometra a plnom štvorpruhovom profile mala byť podľa zmluvy ukončená do 23. novembra, spojazdnia ju až v druhej polovici decembra. Potvrdil to hovorca investora, Národnej diaľničnej spoločnosti, Marcel Jánošík.
"Počas stavby sa vyskytli nejaké nepríjemnosti, dvakrát poškodenie mostného objektu autami, raz z titulu záplav. Tieto udalosti tiež skomplikovali podmienky prác," povedal.
Svahy treba odvodniť a zastabilizovať
Stanislav Gabryš, člen predstavenstva spoločnosti Dopravoprojekt, ktorá stavbu projektovala, potvrdil, že problémy v časti na území Žiaru nad Hronom smerom do obce Lovča spôsobili vytrvalé dažde a záplavy na konci roka 2009 a v tomto roku.
"V dôsledku abnormálnych zrážok a vysokej hladine v rieke Hron v decembri 2009 a jarnom období roku 2010 došlo k nepredpokladaného zvýšeniu hladiny spodných vôd pod telesom rýchlostnej cesty a v priestore bývalej strelnice," povedal.
Tam, kde je R1 v dotyku s riekou Hron, ju chránia oporné múry. "V dotknutom území došlo k zhoršeniu stability svahov z dôvodov presýtenia zemín prítokmi povrchových dažďových vôd z terénu nad rýchlostnou cestou," doplnil Gabryš.
Z týchto dôvodov treba podľa riaditeľa zvolenskej divízie Dopravoprojektu zabezpečiť odvodnenie podložia telesa cesty a stabilitu okolitého terénu.
"A to vodorovnými odovodňovacími vrtmi, odvodňovacími drenážami a doplňujúcim protikotvením konštrukcií zemnými kotvami," upresnil a dodal, že pokles mostov na R1 záťažové skúšky nepotvrdili.
V približne 800-metrovom úseku, kde ťažkosti pretrvávajú, bude aj po oficiálnom otvorení cesty doprava dočasne vedená iba v jednom profile obojsmerne.
Zhotoviteľom stavby R1 je Združenie Žarnovica II, vedené spoločnosťou Doprastav. Ďalšími členmi združenia sú firmy Strabag, s.r.o., Bratislava, Stavby silnic a železnic, a.s., Zlín a Inžinierske stavby, a.s., Košice.
Pravidelné zápchy
Spojazdnenie druhej etapy R-jednotky by malo podľa Michala Obertáša z Okresného dopravného inšpektorátu v Žiari nad Hronom priniesť motoristom úľavu.
Cesta prvej triedy cez Žiar nad Hronom, z ktorej sa má doprava odviesť práve na R1, je podľa jeho slov dlhodobo preťažená, najmä jej križovatka s ulicou SNP vedúcou z centra Žiaru.
"Pravidelne sa tu tvoria kolóny, hlavne v piatky, keď sa ľudia z Bratislavy presúvajú na chaty alebo sa vracajú domov na východ, a v pondelky, keď začínajú jazdiť kamióny," charakterizoval situáciu, na ktorú počas takýchto dní dohliadajú dopravní policajti. "Prioritou pritom je, aby boli prejazdné hlavné ťahy, čo znamená, že Žiarčania si zväčša na križovatke počkajú dlhšie," doplnil.
Problémy pri zjazde z R1
Život vodičom strpčuje aj nadjazd v smere na Kremnicu pri Šášovskom Podhradí - Píle, kde sa kvôli výstavbe často mení dopravné značenie.
"Tí, ktorí pozorne sledujú značenie, by však nemali zablúdiť. V tomto zmysle na mieste nevyskytli ani žiadne nehody. K nejakým tam došlo, ale kvôli vymytej a vyjazdenej ceste," objasnil Obertáš.
K viacerým nehodám došlo aj na zjazde z R1 pri Lehôtke pod Brehmi.
"Na mieste je znížená rýchlosť, no niektorí to nerešpektujú. Vodiči si niekedy nevšimnú vyznačenie hlavnej cesty a nedajú prednosť v jazde," spomenul najčastejšie príčiny kolízií.