ŽIAR NAD HRONOM/L.VIESKA. Problém s prostitúciou na Priemyselnej ulici v Žiari nad Hronom a Ladomerskej Vieske otvorenie R-jednotky v januári tohto roka nevyriešilo.
Zhodujú sa na tom starosta Ladomerskej Viesky Vladimír Baran (Smer-SD), primátor Žiaru Ivan Černaj (nezávislý), ale aj okresný policajný riaditeľ Róbert Legíň.
Starosta navrhuje pracovný tím
„Som sklamaný, že situácia sa po otvorení cesty R1 výrazne nezlepšila. Na chvíľu sa ich počet znížil, no opäť sa to vrátilo k pôvodným číslam. Vídavam tam aj nové tváre,“ komentuje súčasnú situáciu Vladimír Baran.
Za negatívum považujú obyvatelia obce najmä skutočnosť, že prostitútky postávajú v tesnej blízkosti miestneho cintorína.
Starosta preto navrhuje, aby vznikol pracovný tím zložený z polície a zástupcov dotknutých samospráv, ktorý by sa problému venoval intenzívnejšie.
Starosta Ladomerskej Viesky tvrdí, že obyvateľom prekáža najmä postávanie prostitútok pri miestnom cintoríne.FOTO: IVA ZIGOVÁ
Samosprávy nemajú právomoci
Situáciu vníma aj žiarsky primátor Ivan Černaj. Ženy, ktoré si zarábajú sexuálnymi službami, sa totiž začali objavovať aj v katastri mesta, a to pri odbočkách do Šášovského Podhradia a do Horných Opatoviec.
„Uvedomujeme si, že tu tento problém existuje, podľa nás by ho však mal riešiť štát prísnejšou legislatívou,“ myslí si.
Nevie si predstaviť, že v dobe, keď je prostitúcia tolerovaná zákonom, by mohli pomôcť akékoľvek kroky samospráv. „Keď je bezradná polícia, čo môžeme urobiť my? Nemáme žiadne právomoci,“ tvrdí.
Zvažovali zákazové značky
Zníženie počtu prostitútok na ceste cez Žiar a Ladomerskú Viesku predpokladal po sprejazdnení ďalšieho úseku cesty R1 aj žiarsky policajný šéf Róbert Legíň.
„Odklon áut na R1 nepriniesol taký účinok, ako som očakával,“ priznáva.
Dôvod podľa neho spočíva v nedostatku odpočívadiel na novom úseku R-jednotky. „Kamionisti nemajú kde odstaviť svoje autá, a tak schádzajú na starú cestu, kde parkujú pri benzínkach, tak ako predtým. Prostitútky tak majú naďalej zabezpečený dostatok klientov,“ vysvetľuje.
Situáciu zvažoval v okolí prostitútkami obľúbeného ťahu riešiť zákazom státia pre nákladné autá. „To však vzhľadom ku kategórii cesty nie je možné,“ tvrdí.
Pribúdajú dokonca prostitútky odinakiaľ, z Levíc, Lučenca či z Rimavskej Soboty.
Polícii podľa Legíňových slov nezostáva nič iné, ako úsek monitorovať.
„V minulosti sme zaznamenali prípady mladistvých prostitútok, v uplynulej dobe sa však nijaké neobjavili. Nezaznamenali sme ani prípad kupliarstva,“ hovorí Legíň s tým, že dokázať podobné porušenia zákona je náročné.
Ďalšie odpočívadlá v pláne nie sú
Otázku, či prekvitanie prostitúcie môže súvisieť s nedostatkom odpočívadiel pre kamionistov na R-jednotke, sme položili aj hovorcovi Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Marcelovi Jánošíkovi.
„K predmetnej záležitosti sa NDS nebude vyjadrovať,“ píše v odpovedi.
Dopĺňa, že v súčasnosti sú v úseku dve odpočívadlá, jedno veľké obojstranné pri Budči a ďalšie malé pri obci Voznica.
„Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja odovzdá do užívania motoristom aj odpočívadlo Tekovské Nemce. Žiadne iné na tejto trase naplánované nie je,“ upresňuje s tým, že v zmysle technických noriem by mala byť vzdialenosť medzi veľkými odpočívadlami päťdesiat až sedemdesiat kilometrov.