KREMNICKÉ BANE. Obyvateľov Kremnických Baní už roky obťažujú stovky kamiónov, ktoré denne prechádzajú cez obec.
Cesta je v dezolátnom stave
Odklon tranzitnej dopravy mimo centrum dediny žiada viac ako osemdesiat ľudí najnovšie aj petíciou. Podľa ich názoru by pomohol podobný obchvat ako v neďalekej Hornej Štubni.
„Cesta prvej triedy, ktorá tadiaľto vedie, nebola stavaná pre dnešnú frekvenciu dopravy. Je úzka a v dezolátnom stave. Jednoducho nevyhovuje,“ povedala iniciátorka petície Sidónia Buzalková, ktorá býva v bezprostrednej blízkosti cesty.
Na dome jej vplyvom otrasov praská nová omietka a plot ničí soľ, ktorou cez zimu posýpajú nehodový úsek.
Desiatky kamiónov jazdia obcou aj večer
S podobnými problémami bojujú aj ďalší z miestnych obyvateľov. „Nie sú tu žiadne chodníky a keď sa chcem dostať domov s deťmi a s kočíkom napríklad z autobusovej zastávky, musím ísť priamo po ceste. Z oboch strán sa pritom nepretržite rútia kamióny. Len málo z nich pritom dodržiava povolenú rýchlosť,“ opísala každodenný strach o život a zdravie svojich detí Alžbeta Knappová.
Štefan Neuschl upozorňuje na hluk. Frekvencia nákladných áut neklesá ani večer. Medzi 20 a 21. hodinou ich tam za minútu narátal až 24. „Mám osadené štandardné okná s izolačným sklom, ale keď prejde obcou kamión, mám pocit, že ho mám rovno v obývačke,“ posťažoval si.
Alžbeta Knappová sa kamiónom vyhýba často aj s kočíkom. V obci chýbajú chodníky.
Starosta: Viac áut v obci nechceme
Problém cesty prevej triedy, ktorá pretína dedinu v obývanej časti, mal vyriešiť obchvat popri železničnej trati, ďalej od obytnej zóny, najnovšie však pripadajú do úvahy aj iné možnosti.
Minulý piatok o nich rokovali zástupcovia Slovenskej správy ciest so starostom obce Konrádom Schwarzom.
„Doposiaľ sa hovorilo o čiastočnom obchvate popri trati, ale aj o rozšírení cesty obcou. Prvá možnosť je podľa Slovenskej správy ciest veľmi drahá, tá druhá sa zase nepozdáva nám. Určite o tom ešte budeme rokovať,“ reprodukoval závery stretnutia starosta a dodal, že akékoľvek rozšírenie cesty nie je pre obec prijateľné.
„Odmietame zvyšovanie frekvencie áut, čo by rozšírenie cesty na mieste, kadiaľ vedie dnes, prinieslo. Súhlasiť budeme iba s opravou rozpadajúcich sa krajníc a s vybudovaním chodníkov,“ povedal o postoji samosprávy.
O alternatívach zatiaľ mlčia
Slovenská správa ciest zatiaľ definitávny návrh riešenia a jeho detaily nezverejnila.
„Rokovania sa uskutočnili len dnes. Môžem potvrdiť len to, že zvažujeme viacero možností. Rozhodnutie však bude závisieť aj od nášho zriaďovateľa, ministerstva dopravy,“ uviedla v piatok popoludní Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.
Včera vyjadrenie doplnila s tým, že cestu prvej triedy cez obec určite rekonštruovať budú.
"V určitých častiach dôjde k jej rozšíreniu a vybudujú sa chodníky."
Nekonkrétne zareagoval aj Ľubomír Tuchscher, riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
„Pri podobných investičných akciách treba brať ohľad na všetky aspekty trasovania ciest. V tomto smere má Slovenská správa ciest podporu ministerstva.“