Olejomaľba nezvyčajných rozmerov, ktorá zdobila oltár dnes už neexistujúceho kostola v centre Kremnice, sa stane dominantou jednej z expozícií Bratislavského hradu.
KREMNICA. Monumentálny obraz Nanebovzatie Panny Márie pochádzajúci z kremnickej farnosti v súčasnosti reštaurujú. Maľba, ktorú pred niekoľkými rokmi kúpilo od rímskokatolíckej cirkvi Historické múzeum SNM, by sa mala stať súčasťou expozície sakrálneho barokového umenia na Bratislavskom hrade.
Záchrana pred zánikom
Cesta plátna maliara Antona Schmidta, pôvodom Viedenčana, ktorý sa neskôr usadil v Banskej Štiavnici, bola zaujímavá už od jeho počiatkov.
Obraz vznikol v rámci neskorobarokovej prestavby Kostola Blahoslavenej Panny Márie v Kremnici.
„V odbornej literatúre sa uvádza, že za jeho zhotovenie bola dohodnutá cena 420 florénov,“ spomenie kurátorka zbierok výtvarného umenia Historického múzea Hana Kližanová.
V roku 1880, keď kostol v strede Kremnice pre narušenú statiku zbúrali, premiestnili obrovské plátno do neďalekého františkánskeho kostola, kde sa nachádzal až do jeho získania múzeom.
„Vzhľadom na jeho kalamitný stav, takmer pred zánikom, keďže v kostole kde bol uložený, zároveň prebiehali stavebné úpravy, rozhodla som sa zachrániť toto dielo,“ vysvetľuje, ako sa dielo, ktoré je národnou kultúrnou pamiatkou dostalo do rúk reštaurátorov.
Obraz pred reštaurovaním. FOTO: ARCHÍV MILOŠ LACKO
Vrchol slovenského baroka
Plátno je podľa slov Hany Kližanovej výnimočné nielen svojimi rozmermi, pre ktoré zabralo takmer celú plochu jedného z reštaurátorských ateliérov, ale aj z umelecko-historického hľadiska.
„Ide o jedno z vrcholných barokových umeleckých diel na Slovensku a o jednu z najkvalitnejších prác samotného autora Antona Schmidta. Existuje len veľmi málo výstavných priestorov na Slovensku, kde by mohlo byť prezentované.“ ozrejmuje kurátorka.
Práve pre jeho monumentalitu by mal byť oltárny obraz dominantou expozície v bývalej hradnej kaplnke, dnešnej hudobnej siene.
V súčasnosti je jeho reštaurovanie v záverečnej fáze.