B. ŠTIAVNICA, N. BAŇA. Mestá, ktoré nemajú vlastnú hromadnú dopravu (MHD), musia Slovenskej autobusovej doprave (SAD) Zvolen doplácať za spoje, ktoré ju nahrádzajú, desaťtisíce eur.
Župa „prižmurovala oči“
„Tieto platby sú vypočítané ako rozdiel medzi nákladmi a tržbou od cestujúcich,“ informoval hovorca zvolenskej SAD-ky Marek Modranský.
„Ten rozdiel je ešte vydelený tromi. Jednou tretinou prispieva samosprávny kraj a dve tretiny zo vzniknutej straty pri výkone spojov dopláca mesto,“ vysvetlil.
„Nejde o peniaze navyše, ktoré by mali mestá platiť, ale skôr o ukončenie prižmurovania očí, ktoré župa doteraz tolerovala,“ tvrdí. „Mestá totiž mali zriadené rôzne spoje pod prímestskými linkami, ale prakticky vykonávali ich vlastnú mestskú dopravu.“
V Banskobystrickom kraji doplatí za spoje, ktoré nahrádzajú MHD, sedem miest. Medzi nimi sú aj Banská Štiavnica a Nová Baňa.
Ľuďom nebudú chýbať
Štiavnica doplatí zvolenskej SAD-ke za MHD približne 26-tisíc eur.
„Prehodnocovali sa najmä tri spoje, ktoré premávajú na sídlisko Drieňová, železničnú stanicu, do časti Štefultov, obce Ilja a na Povrazník,“ povedala primátorka Nadežda Babiaková (Smer-SD). „Spoje sa nakoniec upravili tak, že občanom nebudú chýbať,“ dodala.
Pri optimalizácii sa vraj zameriavali na spoje, ktoré v sledovanom období 21 dní podľa prehľadu tržieb vykazovali počet prepravených osôb nula až desať pri počte obratov spojov od tri do 14 krát. Taktiež optimalizovali tie, ktoré sa dali v rámci obslužnosti zabezpečiť inými spojmi prichádzajúcimi do Štiavnice zo Žiaru nad Hronom a Žarnovice.
Nová Baňa doplatí za MHD zhruba 28 500 eur. Informoval o tom primátor Ján Havran (Smer-SD).
„Ide o spoje do okrajových častí Ílend, Kútovce a Bukovina,“ povedal.
„Každý spoj sme hodnotili individuálne a dospeli sme k tomu, že vzhľadom na racionalizáciu v minulých obdobiach už nebolo veľmi čo zredukovať. Zvolenská SAD-ka ich totiž už predtým z dôvodu znižovania straty obmedzila na ranné a poobedňajšie,“ vysvetlil so slovami, že takto to zostáva aj tento rok.
„Aby sme neobmedzili dostupnosť služieb pre ľudí, ktorí sú na ne odkázaní kvôli práci, škole či návštevám lekárov.“
Žiar má samostatné zmluvy
„Žiar nad Hronom má vlastnú MHD, pričom v ostatných rokoch uzavrel samostatné zmluvy o výkone vo verejnom záujme medzi mestom a dopravcom,“ pokračoval Modranský.
„V zmysle týchto zmlúv platí príslušnú čiastku podľa toho, koľko výkonov si objedná. Ak má dopravu prehustenú, zaplatí viac. Ak v meste vzhľadom na prepravné potreby ľudí stačí menej spojov, bude tá platba nižšia,“ vysvetlil. „Je teda vyložene na vôli mesta, aký rozsah dopravy počas roka chce,“ podotkol.
Inak sú na tom Kremnica a Žarnovica. „Sú to malé mestá, ktorých spoje ťažko označiť ako vnútroobecné. Ak tam má autobus nejaké dve, tri zastávky za sebou, nemôžeme to označiť ako linku MHD. Ak ľuďom na začiatku, alebo konci mesta autobus zastaví, ide skôr o ústretovosť prostredníctvom prímestskej linky,“ dodal Modranský.
Autor: (tasr)