ŽIAR NAD HRONOM. Vyhlásený druhý stupeň zimnej pohotovosti na území Žiaru si v ostatných dňoch žiadal zvýšenú údržbu ciest a chodníkov v meste.
„Naši dispečeri, aj ja, pravidelne sledujeme predpovede počasia na viacerých stránkach. Presne na hodinu tak vieme, kedy, koľko a ako dlho bude snežiť,“ hovorí konateľ Technických služieb Žiar nad Hronom Peter Antal.
„Tak to bolo aj 15. februára, keď sme zhruba o tretej hodine ráno zvolali zamestnancov na výkon zimnej údržby v celkovom počte 11 ľudí. Z toho šesť vodičov a päť pracovníkov na údržbu chodníkov, schodísk a technike neprístupných miest,“ povedal.
„Ľudia nám tiež zvyknú zavolať. Požiadajú o odhrnutie a my sa im v rámci našich možností snažíme vyhovieť.“
Štyri stroje majú nepojazdné
Do ulíc nasadili všetku dostupnú techniku, teda osem vozidiel, pričom vodiči sa pravidelne striedali.
„Stávalo sa, že technika sa pokazila, preto sa vracali naspäť a v rámci svojich možností to dávali do poriadku,“ pokračoval Antal.
„Do techniky na zimnú údržbu sa za posledných pätnásť rokov nič neinvestovalo. Sú tu stroje z 80. a začiatku 90. rokov,“ tvrdí. Keby vraj vlani nekúpili jeden traktor, nevie si predstaviť, ako by kalamitnú situáciu zvládli.
„Štyri stroje nám dodnes zostali v dôsledku veľkej záťaže nepojazdné. Napriek komplikáciám však doprava v meste neskolabovala,“ konštatoval. Podľa jeho slov prioritne zabezpečujú údržbu komunikácií zaisťujúcich hromadnú autobusovú dopravu, príjazd ku zdravotníckym zariadeniam a dopravne nebezpečné miesta.
„To sú výjazdy z lokalít IBV a Pod Vršky,“ podotkol. „Nasledujú ostatné komunikácie, medziblokové priestory, menej frekventované chodníky, parkoviská a odstavné plochy,“ vysvetlil.
Peter Antal, konateľ Technických služieb Žiar nad Hronom.
Chcú dokúpiť novú techniku
Antal informoval, že na území Žiaru majú zhruba 140-tisíc metrov štvorcových ciest a 111-tisíc metrov štvorcových chodníkov.
„Tieto by sme mali z väčšej časti udržiavať my, niektoré lokality zase vlastníci budov, kam vedú účelové komunikácie,“ povedal.
Odhŕňať by sa malo vždy, keď napadne asi 5-centimetrová vrstva snehu.
„To znamená, že každá cesta by mala byť počas intenzívneho sneženia prejdená zhruba osemkrát denne. S touto technikou to však nie je možné.“
Preto je jeho prioritou postupné dokupovanie novej techniky, čo je ale finančne náročné.
„Práve preto robíme viaceré opatrenia na znižovanie nákladov tejto spoločnosti. Aby sme generovali zisk, ktorý nám dá predpoklad na investovanie,“ dodal.