Streda, 26. september, 2018 | Meniny má Edita

Záchranu stanice ohrozujú škrty železníc

Zámery združenia, ktoré chce zachrániť historickú stanicu v Starej Kremničke, ohrozujú kroky železníc. Po zbúraní jednej z budov hodlajú demontovať aj staré koľaje.

Chátrajúca historická stanica. Dočká sa záchrany alebo ju spoločne s nepoužívanými koľajnicami železnice zlikvidujú?(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

Zámery združenia, ktoré chce zachrániť historickú stanicu v Starej Kremničke, ohrozujú kroky železníc. Po zbúraní jednej z budov hodlajú demontovať aj staré koľaje.

STARÁ KREMNIČKA. Združenie, ktoré chce historickú budovu stanice v Starej Kremničke zmeniť na múzeum a kultúrno-turistické centrum, sa s jej majiteľom, Železnicami SR, na konkrétnej spolupráci zatiaľ nedohodlo.

Ohrozené plány aktivistov

Železnice ešte vlani zbúrali chátrajúci obytný železničný dom v areáli stanice, pretože podľa nich ohrozoval okolie. V pláne majú aj zrušenie druhej a slepej koľaje či výhybiek.

Článok pokračuje pod video reklamou

„To by v podstate ohrozilo záchranu stanice. Koľaj sme totiž chceli využívať pre rôzne akcie, ako sú výstavy historickej železničnej techniky, ale aj rekonštrukcia bojov SNP, ktorú chystáme na september,“ zareagoval predseda občianskeho združenia Kamenica František Kovár.

Železnice argumentujú, že budova stanice, rovnako ako vedľajšie koľaje a výhybky, už svojmu účelu neslúžia od roku 1995.

Železnice peniaze na opravy nemajú

„Predpokladalo sa, že koľaje a výhybky sa ponechajú maximálne do doby, keď vznikne potreba nákladov na ich opravy alebo rekonštrukciu. Doterajšie náklady boli totiž len na predpísané kontroly a prehliadky,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie Železníc SR s tým, že situácia sa zmenila, keď časť jednej z výhybiek ukradli.

„Tým, že sa výhybky dlhodobo nepoužívali, pre obnovenie bezpečnej prevádzky by potrebovali rekonštrukciu,“ potvrdil.

Rovnako je to podľa neho aj s koľajami, ktoré železnice vedú ako „nepotrebné pre dopravnú cestu“. Uvažujú preto o ich likvidácii.

Na opravy a rekonštrukcie podľa Mitasa spoločnosť finančné prostriedky nemá.

Osud budovy stanice z roku 1972 tak nie je stále jasný, rovnako ako budúcnosť nepoužívaných koľají.

„Železnice SR však už v tejto veci vstúpili do rokovania s OZ Kamenica,“ dodal Mitas.

Stanica s pohnutou históriou

Najrušnejšie obdobie prežila stanica v Starej Kremničke počas druhej svetovej vojny. V roku 1944, v čase SNP, bola svedkom bojov medzi nemeckými vojskami a povstalcami, do ktorých sa neďaleko obce zapojil aj pancierový vlak Štefánik. O dva mesiace neskôr sa na mieste vykoľajil nemecký vlak so stovkami vojakov a s vagónmi plnými munície a vojenskej techniky.

Dnes v nej chcú dobrovoľníci vytvoriť múzeum mapujúce históriu trate a pamätnú izbu obce. Po dohode so železnicami hodlajú zachovať aj čakáreň a urobiť z nej miesto stretávania turistov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  3. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  4. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 799
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 244
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 576
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 372
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 544
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 967
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 373
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 908
  9. Najužitočnejšia appka 2 903
  10. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 841

Hlavné správy z MY Žiar

Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť

Jeden z importovaných sviatkov som si s mojimi vnúčatami natoľko obľúbil, že za ním už po tretí raz budeme musieť vycestovať. Opäť do Tatralandie.

Cesta do budúcnosti sa začne zajtra v Žiline

Zaujíma vás, kto bude financovať výstavbu ciest po skončení eurofondov? Alebo, či sa na koľajnice vráti nákladná doprava? Počuli ste už niečo o lacnej regionálnej leteckej doprave a či ju budeme môcť aj využívať? Na tieto, ale aj iné otázky odpovie medzinárodná konferencia Doprava 2018, ktorá bude zajtra v Žiline.

Nehoda pri obci Lutila: Len 18-ročný vodič strhol riadenie (+FOTO)

Pri zrážke dvoch osobných áut sa zranili dvaja muži.

Toto sú zatiaľ známe mená kandidátov na starostov v okrese Žarnovica

Pozrite sa, kto kandiduje v Brehoch, vo Voznici či v Hodruši-Hámroch.

Tu sú aktuálne známe mená kandidátov na starostov v okrese Banská Štiavnica

Zoznam zaregistrovaných kandidátov už zverejnila väčšina obcí v okrese Banská Štiavnica. Kto chce byť starostom vo Svätom Antone, v Banskej Belej či v Štiavnických Baniach?

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Cestujúcich v okolí Prievidze kontroloval nezvyčajný revízor (+FOTO)

Úlohou netradičného revízora bolo priniesť dobrú náladu do modrých autobusov. Zhostil sa jej známy herec.

Začala sa dražba pozemkov pre výstavbu rodinných domov

Prvý majiteľ sa teší zo svojho nového pozemku, stačilo mu prihodiť dvetisíc eur.

Vybrali SME

Už ste čítali?